Dags att ÄNTLIGEN lätta på skattetrycket kanske?

MagnusK skrev:
2535859 Nationen USA var det som mitt svar handlade om

ålrajt, sorry, det framgick inte vilket land du syftade på. Här på SH har jag mer eller mindre börjat utgå från att alla spyr galla över det "sjunkande skeppet" Sverige som konstant är "påväg utför"... :rolleyes:

Hittar den inte längre, men ska fortsätta leta.

Det är några nationalekonomer som har gjort en stor undersökning av välfärd, pengar över med allt betalt osv.

Den visade i alla fall att en svensk övre medelklass har idag sämre ställt än en Amerikans svart familj och för den som inte vet, så är de svarta de i USA som historiskt alltid har haft det sämst ställt, även om det börjar jämna ut sig lite.

Så vi har det inte riktigt så bra som vi tror heller!

PS. Om någon vet vilken undrsökning jag menar så får ni gärna posta den. Riktigt intressant läsning faktiskt. DS.

Matulda skrev:
2535882 Tyvärr inte och detta är mer vanligt än man tror att människor utan hyresskulder eller missbruksproblem står i denna sits: http://www.dalademokraten.se/Articl...1012130629_DD433/20061012130629_DD433.dbp.asp

Ja, tyvär finns det en hel del exempel på folk som trillar mellan stolarna. Men att göra saken ännu värre genom att ta bort fler skyddsnät är ju inte rätt väg att gå. Tyvär är det främst de med psykiska sjukdommar som drabbats i sverige. Psykvården är ett prakt-misslyckande.

Jag såg fler hemlösa under en weekend i San Fransisco än vad jag gjort på ett år i Sthlm. Och för att fortsätta med "hemlösexemplet"..

OM en hemlös i sverige får barn så finns det skyddsnät och ett system som gör att denne kommer få tandvård tills han/hon fyller 20. Kommer alltid få vård och inte bara akutvård. Barnet kommer även vara garanterad en utbildning och även ha möjlighet att plugga på högskola trots föräldrarnas totalhaveri med sig själva.

Det är iofs ett ganska hårddraget exempel men redan idag är klassas drygt 10% av barnen i SVerige som fattiga. I andra länder utan våra skyddsnät skulle det i praktiken vara omöjligt för dem att få en komplett utbildning från grundskola till universitet.

Jag tycker som sagt inte barnen skall drabbas av föräldrarnas haveri. Därför betalar jag gärna skatt för att de 10%:en fattiga barn ska få samma förutsättningar som jag själv haft. För i mina ögon är barnen oskyldiga. Jag vill inte tillämpa arvs-synd med macho-kommentarer som:
"- Äh vaffan, jag vill inte pröjsa för några jävla alkisar skiter fram en unge!"

Macaper skrev:
2535904 Hittar den inte längre, men ska fortsätta leta.

Det är några nationalekonomer som har gjort en stor undersökning av välfärd, pengar över med allt betalt osv.

Den visade i alla fall att en svensk övre medelklass har idag sämre ställt än en Amerikans svart familj och för den som inte vet, så är de svarta de i USA som historiskt alltid har haft det sämst ställt, även om det börjar jämna ut sig lite.

Så vi har det inte riktigt så bra som vi tror heller!

PS. Om någon vet vilken undrsökning jag menar så får ni gärna posta den. Riktigt intressant läsning faktiskt. DS.
Jag minns att det var i en debattartikel i DN. Där tog dom också upp att sverige skulle vara den fattigaste staten i USA om vi vore en delstat.

Så sök i DN's arkiv. Troligtvis mellan 2000 och 2004 om det alls hjälper.

korvgubbe skrev:
2535489
Personligen tror jag den ultimata modellen vore om vi nådde en mellanväg.

Det tror jag också. Men för att nå dit med allt motstånd i Sverige måsta jag ta i lite extra.

/Olzki

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...