Dagens ungdomar har det för lätt

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Det hör man ibland av alla gubbar och kärringar :tungan

Vilka har ni hört?

Min favorit är pappas klagan om hur lätt vi har det,
han bodde nämligen på fel sida av gatan så han fick inte åka med skolskjutsen,
han fick gå 2 mil i snöstorm! för att komma till skolan :rolleyes:

Inom vissa saker kanske ja
Räcker att man kollar på sig själv å jämför. Dock så har vi och nästa generation inte det så lätt.

Om man tänker på hur det ser ut idag. Allt kostar skjortan idag:huvet

Willmar skrev:
2688950 Inom vissa saker kanske ja
Räcker att man kollar på sig själv å jämför. Dock så har vi och nästa generation inte det så lätt.

Om man tänker på hur det ser ut idag. Allt kostar skjortan idag:huvet
Jaså, gör det? Jämför priset för en liter mjölk med realsnittlönen nu och för 40 år sedan.

Jag hänvisar till familjeskrytscenerna i filmen Populärmusik från Vittula

:rofl

Blaaa... Moderator eller Administratör, v.v och radera varenda inlägg innan detta :mad:

Jag frågade om vilka sådana historier ni har hört från gubbar och gummor?

Det var mycket svårare förr, hack hack hack.........

Min far fick ju inte ny motorcykel mer än vart annat år och dessutom tvingades han klara sig utan Öhlins och Brembo Monobloc inte heller hade han råd till Harris/Nikko-Bakker ramar utan tvingades köra omkring med massor av effekt och gummibandsram, likförbannat gick det snabbt ändå......:va

Min farfar hade en trimmad 125:a, "den gick på ett hjul när man gasade" säger han och så kommer storflinet fram :hihi

Men farmor brukar berätta om hur dom gick vart dom än skulle, vinter som sommar, regn eller sol.

Ibland fick hon skjuts av nån trevlig häst med chaufför, så jätte illa kan det ju ändå inte ha varit.

valmers skrev:
2689010 Jaså, gör det? Jämför priset för en liter mjölk med realsnittlönen nu och för 40 år sedan.
Jag menade mest med hur dagens samhälle ser ut, vad ett boende kostar m,m,
Men som vanligt så har jag väl så inni fel enligt dig:tungan

Willmar skrev:
2690223 Jag menade mest med hur dagens samhälle ser ut, vad ett boende kostar m,m,
Men som vanligt så har jag väl så inni fel enligt dig:tungan
Som sagt, jämför reella kostnader med reella löner då och nu. Lägg sedan till en faktor för den usla standarden och samhällsservicen som fanns då.

valmers skrev:
2690252 Som sagt, jämför reella kostnader med reella löner då och nu. Lägg sedan till en faktor för den usla standarden och samhällsservicen som fanns då.

Ja det är inget fel i ditt resonemang:tummenupp Men idag finns det andra saker som är till det sämre (enligt mig)
Tyvär är jag dålig på att argumentera/ diskutera med text:huvet

Blir bara att jag gör bort mig:gnissla :D så därför argumenterar jag ej mer:näsblod

Normala klagomål:
- för lätt att ta sig från A till B
- lätt att hålla kontakt med bekanta
- får för mycket saker
- lätt att leva eftersom vi har tillgång till för mycket teknik

Överlag känns det mest som om de som klagar är avundsjuka på att vi har vuxit upp med en bättre levnadsstandard.

Nää man kan inte säga att yngre generationen har det "för" bra.

Strävan är ju att alla ska få det bättre, inte bara den för tillfället äldre generationen, sen att det är ungdomar som snabbast fångar upp nymodigheter är något alla äldre genarationer fått leva med.

Jag intalar mej själv att jag fått växa upp i en hyggligt harmonisk men expansiv tid, visst man fick ju inte allt man pekade på men hur många är det som kan det i dag då? Skillnaden är att det i dag finns ett fantastiskt utbud av prylar, kommunikation och tillgång till information.

Det fanns ju även prylar på 60talet fast inte i så många variationer vilket höll priserna uppe och tillgång nere, t,ex:
Jag skulle aldrig fått en mountinbike, även om de hade funnits hade de varit skitdyra, det finns skitdyra cyklar i dag också MEN det finns även billiga, hyggligt bra, cyklar, det är ändock en mountinbike.

När brorsan och jag var yngre tillbringade mycket tid på bibliotek, beställde böcker, ringde till alla möjliga lärda och kunniga (för oss okända) människor för att få reda på saker vi råkade vara intresserade av just då, mycket cykla blev det också, jag skulle älskat att haft internet på den tiden, å andra sidan har jag ju förmånen att kunna få använda det under min livstid iaf.

Vet inte om det är sant men jag uppfattar det som att ungarna idag har ett allmänt mer uppskruvat tempo mot när jag var liten, tyckte först synd om dem men började sedan fundra:
Bara för att jag inte skulle gilla trycket så innebär det ju inte att de som är uppväxta med det inte klarar det, de får ju så att säga en bättre "verktygslåda" som funkar i just den här tiden.
Inget att gråta över, tvärt om, då har vi ju lyckats.

Min farsa tyckte nog att jag var en riktig "pain in the a**" i bland, han har alltid gett möjlighet att pyssla med teknik, ganska självklart att man snabbt lärde sej vad han kunde för att sedan "köra förbi" på vissa plan.. Kort och gott: UTVECKLING och förhoppningsvis kommer det att fortsätta så.
Ungarna har fått det bättre och det har även vi (lite äldre) :tummenupp

Uppskruvat tempo som inte skadar tror du?

Hur många blev utbrända förr i tiden? Astma, allergier, cancer, HIV, psykopater med järnrör på tunnelbanan...

På ett sätt hade man kanske hellre velat leva i en tid innan denna då man hade större gemenskap gentemot varandra men nyfiken som man är kan man ju bara tacka för att man lever som ung just nu när allting håller på att hända.
Snart borde det kanske avta till o med. Lär väl aldrig hända iofs...

Får jag vara med om att vi koloniserar Mars? Kommer jag få se på när någon överintelligent autist knäcker nöten om att behärska fusion? Kommer bilarna att flyga som i backtothefuture2?
Damn, jag måste verkligen veta.
Ska vi spränga ihjäl oss med alla vätebomber vi har så vill jag vara där :)

Mavve skrev:
2690554 Uppskruvat tempo som inte skadar tror du?
Hur många blev utbrända förr i tiden? Astma, allergier, cancer, HIV, psykopater med järnrör på tunnelbanan...
Mja, kanske ska förtydliga att jag flummade lite runt det där med uppskruvade tempot, det var bara en tanke som slog mej :näsblod

Några av de saker du räknar upp tillhör välfärdsproblem, vi är så jäkla medvetna om dem och ändå kör vi på, de andra är saker vi levt med förut också, fast i annan form.
Pandemier (farsoter som kunnat decimera världsbefolkningen) har funnits förut också, år1350 dog ca 2/3 av Sveriges befolkning av pesten, 1918-19: Spanska sjukan.

Utbrändhet: Inte så nytt fast nu har det fått ett namn.

För högt tempo är i längden aldrig bra MEN man måste förstå att människan som art har lyckats överleva betydlig värre vedermödor än "vår tid", det krävs bara lite anpassning och om vi säger så här:
de flesta 60åringarna har redan "loggat ut" från hetsen, 50-90talisterna befinner sej mitt i den, kan det vara så att 2000ingarna kan anpassa sej eller rent av är de som kommer ändra på vårt levnadstempo?

Själv känner jag för ofta stressen andas i nacken men det beror ju inte på att det är en tiger som jagar runt mej utan det är hjärnspöken och har jag bara rätt verktyg att sätta mej själv i lugnet så kommer ingen döda mej för det? Kan man anpassa sej så överlever man också, fast det var det Darvin som kom på :tummenupp

Men visst: Framtiden är fantastisk :D

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...