Dagens tittarfråga ;)

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Ok
Välkomna till Twinsuckers och Vågens tittarfråga.

Bakgrund. Efter en lååång mekhelg med krashpuckstillverkning och tank-riktning när idéerna sprudlade i huvudena så var det dags för ett speciellt moment i servicen.

Frågan lyder. Vad är detta och vad använder man det till. Får vi pluspoäng nu? :hihi

Vinnaren vinner ett hemligt pris med chans att nyttja objektet på bilden :banana

Bild#1 objektet, #2 objektet #3 krashisar till gixxer 750 -98

Last edited:
hmm, ser ut som man kan suga upp vätska med den.

Vafan...d e ju en vacum pump... var hitta ni den?

o vafan gör ni med den?

Detta måste ja bara få veta... :corn

När man tourar a´la Vågen så lägger man maskrosorna i flaskan tillsammans med en kopp sprit, när man kommer hem så har man maskrosvin att servera mekanikern med!!!
Plättlätt!!! Vad vinner jag nu ?:banana

Jag tror att det är den där som är twinsucker, fast det fattas en slang.

Doh! Här anstränger man sig en hel helg och så kommer någon liten jävel och GISSAR rätt direkct! :kocko :tungan

Vi har ju inte ens hunnit tänka ut priset än men det kommer i tråden :)

Vid tretiden imorse så böt vi bromsslangar på en gixxer. Det gick jättesmidigt o allt men luftningen är aldrig kul. Då kom vi på idén att ta en vakuumpump och suga vätskan från behållaren ner genom oken och ut genom en slang ansluten till luftnippeln. Slangen dimper ner i den fenomenala oljeavskiljaren och då ser man när ny olja kommer och gammal slutar.

Det var såjävla lätt att vi tömde, fyllde och luftade i ett tu på 2-4 minuter per hoj. Var ju bara tvungna att ta frambroms, kopplings o bakbromsvätskorna på varenda hoj vi hittade :3freak :fatta! :hihi :4skrika :lol

(vi är fakktiskt lite stolta)

Vakuumpumpen har jag för jag jobbar på kylföretag, haha... sug på den ni! Kan ni inte suga så kan ni komma hit och få en avsugning för tvåhundring inklusive vätskan :tungan

Oki, en liten svarsbild.

btw, Betsy vinner en bonus för att hon hittade det ämliga användningsområdet av vår makalösa makapär. Kom hit så ska megasen få en monster-avsugning :pannkyss

Last edited:
vågen skrev:
Doh! Här anstränger man sig en hel helg och så kommer någon liten jävel och GISSAR rätt direkct! :kocko :tungan

Vi har ju inte ens hunnit tänka ut priset än men det kommer i tråden :)

Vid tretiden imorse så böt vi bromsslangar på en gixxer. Det gick jättesmidigt o allt men luftningen är aldrig kul. Då kom vi på idén att ta en vakuumpump och suga vätskan från behållaren ner genom oken och ut genom en slang ansluten till luftnippeln. Slangen dimper ner i den fenomenala oljeavskiljaren och då ser man när ny olja kommer och gammal slutar.

Det var såjävla lätt att vi tömde, fyllde och luftade i ett tu på 2-4 minuter per hoj. Var ju bara tvungna att ta frambroms, kopplings o bakbromsvätskorna på varenda hoj vi hittade :3freak :fatta! :hihi :4skrika :lol

(vi är fakktiskt lite stolta)

Vakuumpumpen har jag för jag jobbar på kylföretag, haha... sug på den ni! Kan ni inte suga så kan ni komma hit och få en avsugning för tvåhundring inklusive vätskan :tungan

Kolla min profil under arbete.... ja kan oxå.... :7peta

Ska ta en stor glasburk med plåtlock instället för petflaskan för att kunna suga lägre undertryck. I locket tänkte jag sätta slanganslutning för vakuumpumpen, ventil för att reglera suget och en anslutning med dykrör för slangen till oket.

Blev ganska förvånade när vi märkte hur lite bromsvätska det går åt när man byter så här, 2st bromsvätskebehållare ungefär. Dessutom så behöver man inte spilla en droppe, inget kladd :tummenupp

btw, är det någon som är intresserad av att köpa krashpuckar så kan det ju pipas till i PM till mig eller Twinsucker.

Silwer skrev:
Dock är det inte en ny uppfinning utan sånna används på verkstäder, men är förstås dyrare än eran variant då.

Självklart är det inte en ny uppfinning. Vi blev bara lite stolta över att vi tillverkat en själva och att det fungerar så otroligt bra på MC. Vi ville dela med oss av lite glädje och tips.

Du petar inte på min Megas med några mackapärer :4skrika
vågen skrev:
Oki, en liten svarsbild.

btw, Betsy vinner en bonus för att hon hittade det ämliga användningsområdet av vår makalösa makapär. Kom hit så ska megasen få en monster-avsugning :pannkyss

Silwer skrev:
Dock är det inte en ny uppfinning utan sånna används på verkstäder, men är förstås dyrare än eran variant då.
Hade såna där dyra saker i plugget...men faktum va att den funkade bra mycket bättre trots att den i pluggaet hade alla möjliga funktioner.
Det va lite kul att byta alla vätskor på två hojar på under en halvtimma...så de tror f** de att vi är stolta :hihi

@Betsy...megasen ligger pyrt till...om inte du uppskattar vårt erbjudande om snälla händer på din älskling så kanske jag plockar med makapären till Kinnekulle, så ska jag gå lös på han där...suga ut all luft ur däcken kanske :hihi :tungan

Kraschisarna blev jäkligt bra... :tummenupp

Mattias skrev:
Jag tror att det är den där som är twinsucker, fast det fattas en slang.
You bastard...nu fick ju alla se ur jag ser ut egentligen...kan väl inte rå för att Vågen sumpade en slang... :fatta!

Smart uppfinning :)

Jag är jäkligt nyfiken på vart du fått tag i vakuumpumpen, och hur lågt vakuum den klarar av att bygga? :confused:

Har letat som fan men bara hittat större maskiner nämligen.

Så tacksam för info ang den!

Lite onödigt mycket grejer + dyrt. Ett sätt jag kommit på är att ta en bromsbehållarlock och borra hål i den och där sätter man en tryckkabel i hålet och gör tätt. I den andra änden har man en ventil (sån man har när man fyller på luft i däcken. Man gör den slangen typ 1- 1½ meter sen skruvar du dit locket på behållaren och sen kopplar man på den på däckventilen på hojen så får du tryck i behållaren och luften söker sig ner till nippan och sen luftar man som vanligt.
Ingen kompressor med endast en slang med lock ;)

El Phantasmo skrev:
Smart uppfinning :)

Jag är jäkligt nyfiken på vart du fått tag i vakuumpumpen, och hur lågt vakuum den klarar av att bygga? :confused:

Har letat som fan men bara hittat större maskiner nämligen.

Så tacksam för info ang den!
hehe hur lågt vakum? det finns bara vakum sen kommer man inte lägre hehe, men du menar nog hur lågt tryck den orkar.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år