Dagens tidningsklipp

Rol

kvalitetsolja.se
Gick med
15 Feb 2009
Hoj
Husabusa 650 till salu, -98 BUELL S1 TURBO(såld)
Hittade en helt fantastisk insändare i dagens Göteborgs Posten.
Det vore synd att inte dela med sig vad denna person tycker om motorsport till övriga delar av vårt avlånga land.

Bifogat

• img013.jpg
    img013.jpg
    252.2 KB · Visningar: 814
SUCK! Såna där skogmullar får vi ju räkna med :) Lika kul som att lyssna på "Ring P1" och alla dessa religösa tokar :D

Tror inte insändaren får så stor inverkan på sporten.

Tror banan är äldre än hans hus.. Tokgubbe

edit:

Bakgrund
MK Pionjär var första gången i kontakt med Mölndals kommun i början av 1960- talet. Området vi fick 1962/1963 har medlemmarna för hand röjt och utan ekonomiska bidrag från Mölndals kommun. Vägen mellan Blixås och Mölndals bro fanns inte på den tiden utan ”första vägen” fixades av medlemmarna i Mk Pionjär. Hundratals träd togs ner och stubbarna bändes loss för hand.

Vi var där först! Alla andra har kommit till området efter oss. Alla som flyttat in eller flyttade sin verksamhet dit visste att vi fanns i området!

MK Pionjär är en av de största ideella föreningarna i Mölndals kommun med nästan 1 300 medlemmar. Vi har en omfattande barn- & ungdomsverksamhet. Föreningens medlemmar lägger och har lagt över 8 000 oavlönade arbetstimmar årligen för att försöka tillgodose motorintresserades intressen. Denna grupp måste rimligen ha samma möjligheter som fotbolls- och skridskointresserade att få hjälp av kommunen!

Last edited:
Skönt att han helt missar tävlingsmomentet i det där med "sport".. Utövas för att förbättra hälsan och för nöjes skull?

Och dom som utövar motorsport tycker tydligen inte att det är roligt heller..

Blir så bra när folk ger sig på sånt som de inte förstår sig på..

Han har ju ingenting att säga till om egentligen, om det nu är så att banan var där före allt annat. Har han flyttat dit och ångrar sig pga av bullret så får han ju fan skylla sig själv.

Motocross är ju även av vad jag har förstått det bland de mest krävande sporterna. Så god hälsa finns det nog där också, även om skador förekommer, men det gör det ju i alla sporter som finns.

Om det är roligt svarar sig nog självt, skulle det vara en tråkig sport så skulle det inte finnas kvar överhuvudtaget.

Ja vad skulle han göra om inte sitta ute på vischan och klaga på allt.

Problemet med Sverige är att såna där människor har för mycket att säga till om. Nu har alla gnälliga jävlar fått en "riktig anledning" att förbjuda allt som irriterar dom, tror inte ett skit att den där gamla gubbjäveln bryr sig om miljön, i så fall skulle han inte bo ute på vischan.

Vilket jäkla skämt till människa, och tyvärr verkar det alltid finnas liknande förmågor vid de flesta banor.

Lika patetiskt som att te.x boende i Bromma gnäller över flygfältet som funnits sedan 1936. Har man själv flyttat dit har man accepterat miljön och samtidigt förlorat rätten om att whina om det i efterhand.

Tyvärr så har han det:mad:

Jag bor själv granne med volvos provbana i Torslanda, tyckte det lät helt underbart när dom testade stcc bilarna men som vanligt var det en surputte till granne som klagade och vips så försvann de härliga avgassmällarna.
Det mest rubbade är att han som klagade har 3 motorcyklar & ett knippe mopeder som han gärna brummar runt med.
Men det är ju lite mitt fel också, för hade han inte varit sjukskriven efter att han ramlat ner från min garagevind så hade han aldrig hört motorvrålet.

Så skulle motorsporten ta mer plats i naturen än golf och fotbollsplaner ? Även friidrottsanläggningar.
För helvete fotbollsplaner finns överallt och jag hatar när publiken låter så jag anser att alla som springer efter bollarna kan åka ut i skogen och spela där istället så jag slipper dem här i närheten. Tänk bara all trafik som tillkommer när alla ska titta på bollen eller när någon springer 200 meter. Oftast ser man fetton som sitter på läktarna och tittar på friidrott så jävla sunt var den idrotten.

Och hur många motorstadium alternativt crossbanor finns? Tycker knappt man ser några banor nånstans.

Hur kommer det sig att dessa alla dessa klagande människor vinner?

Borde ju vara självfallet att har man flyttat dit, då bör man vara medveten om att det kan finnas risk att det kan bli buller från banorna osv.

Däremot om det kommer ett nybygge av en bana eller liknande efter man har flyttat dit kan jag förstå, men det är en helt annan femma det.

Oftast finns crossbanor och liknande inte med i någon detaljplanering vilket gör det enkelt för de som kommer dit efteråt att lyckas med sina klagomål.

Dock är det inte omöjligt att de lyckas även om banan finns med i planeringen, riktlinjerna för hur mycket banorna får låta kan ändras/ tolkas annorlunda osv.

Hm, undrar vilken sport/idrott som genererar mest utsäpp av fossila bränslen? Min gissning är att det är publiken som orsakar största delen av dessa utsläpp. Att motorsport, som väl till stora delar körs på Aspen-soppa, skulle orsaka tillnärmelsevis lika stora utsläpp som t ex fotbollen förefaller orimligt. Skall man prata om utsläpp måste man ta med träningar för aktörer, publik som far land och rike kring för att på sant pöbelmanér supporta sitt lag, körning till träningar och korplagsmatcher förutom lagens egna resor med bil, buss och flyg när vi kommer upp på lite nivåer. Vad går åt för att hålla vettig is i rinken, sketrans ammoniak.

Hade motorsport genererat större publiktal hade han möjligen haft en poäng. Jag vidhåller att miljöpåverkan är försumbar i förhållande till övrig idrottsutövning. Mina skygglappar är dessutom size XL och tåligare än Stålmannens mantel, det skall de vara för det priset.

Roligast är att han tror att det inte innebär någon fysisk ansträngning för att det finns motor i tävlingsredskapet. :"Carla"

Hur kommer det sig att dessa alla dessa klagande människor vinner?

Borde ju vara självfallet att har man flyttat dit, då bör man vara medveten om att det kan finnas risk att det kan bli buller från banorna osv.

Däremot om det kommer ett nybygge av en bana eller liknande efter man har flyttat dit kan jag förstå, men det är en helt annan femma det.

Den 36årige artikelförfattare får antagligen inte köpa hoj för sin fru därför lägger han all sin avundsjuka på att gnälla på alla andra.
Det måste vara så, det är dom som bestämmer.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park