Dagens parkeringsfråga.

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Är det ok att stå så här och måste man isåfall betala?
DSC_0304.jpg

Knepigt det där. Zonen för parkering börjar väl egentligen vid skylten så om det är förbjudet med parkering på övrigt område borde du väl egentligen stå olagligt där, samtidigt står du ju inte i vägen för nån så man kan ju tycka att det inte borde vara nått problem. Tyvärr går ju sällan lagar och logik hand i hand...

Nej och nej,du får inte parkera där du står,betalning lär inte hjälpa.

Allt beror iofs på vad som gäller för regler på gatan innan p-platsen börjar efter skylten och
självklart vilket humör p-vakten är på :gnissla

Last edited:
Nej och nej,du får inte parkera där du står,betalning lär inte hjälpa.

Allt beror iofs på vad som gäller för regler på gatan innan p-platsen börjar efter skylten och
själklar vilket humör p-vakten är på :gnissla

Främst ifall det är ett kommunalt eller privat parkeringsbolag.

I parkeringsbolagets värld står du garanterat felparkerad, stolpen visar med all tydlighet var parkeringen börjar.
Själv tycker jag att det ser ut som en bra parkering då du inte står i körbanan och inte tar upp en p-plats för någon med fyra hjul.

Har inte fått böter än och tycker det är ok då det är "ingenmansland".
Frågan är vad dom skulle bötfälla på om dom nu gjorde det?

I parkeringsbolagets värld står du garanterat felparkerad, stolpen visar med all tydlighet var parkeringen börjar.
Själv tycker jag att det ser ut som en bra parkering då du inte står i körbanan och inte tar upp en p-plats för någon med fyra hjul.

Står ju bakom stolpen, p-lisorna räknar centimeter när det gäller korsningar och övergångsställen så rent logiskt finns det ingenting som man kan få böter för.

Jo men parkeringen börjar ju vid stolpen och då utgår jag från att det är parkeringsförbud på vägen som leder fram till stolpen, och den lilla snutt du använder räknas förmodligen som väg.

Står ju bakom stolpen, p-lisorna räknar centimeter när det gäller korsningar och övergångsställen så rent logiskt finns det ingenting som man kan få böter för.

Jag håller med dig, detta borde räknas som en "omarkerad plats", vilket innebär gratis parkering 24h.

Jag håller med dig, detta borde räknas som en "omarkerad plats", vilket innebär gratis parkering 24h.

Edit: Nu hittade jag inte boten jag fick, men jag har fått böter en gång då jag stod på en liten snutt utan en sådan blå skylt med ett stort P på under natten. Ringde och frågade, då sa de att det i stan bara var tillåtet att parkera där det va en sån skylt.

Last edited:
Edit: Nu hittade jag inte boten jag fick, men jag har fått böter en gång då jag stod på en liten snutt utan en sådan blå skylt med ett stort P på under natten. Ringde och frågade, då sa de att det i stan bara var tillåtet att parkera där det va en sån skylt.

Som sagt, kommunal parkeringsregel.
Pilen visar bara åt vilken riktning från stolpen skyltarna ovan gäller.

Glöm inte bort att kontrollera om det finns en parkeringsförbudszon skylt vid infarten till samhället. De flesta har en sån eftersom begreppet "fri parkering" är mycket sällsynt i detta landet.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...