Dagens mopedister

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
E ju inte riktigt kloka :)

Det låg två 14isar brevid och bakom mig inne i malmö fastän jag låg uppåt 70 och de tyckte det var hur roligt som helst!
Han bakom höll säkert hela 1 meters avstånd :gnissla tur att jag lyckades peta ner en växel och köra ifrån dom! Hade varit jobbigt värre om de hade gjort samma sak mot mig :yoparty

E ju inte riktigt kloka :)

Det låg två 14isar brevid och bakom mig inne i malmö fastän jag låg uppåt 70 och de tyckte det var hur roligt som helst!
Han bakom höll säkert hela 1 meters avstånd :gnissla tur att jag lyckades peta ner en växel och köra ifrån dom! Hade varit jobbigt värre om de hade gjort samma sak mot mig :yoparty

Det hade ju varit mindre coolt:)
Att bropå avståndet är det galet!
Fan, Sen finns det vissa dryga bilister. Som igår på väg till nattskiftet (som jag är på just nu) så va det nån kille på 20 år i en rostig gammal bmw 5 serie touring. Som trode han hade mycket Hk under huven. Han ville verkligen racea. Han låg bara nån meter bakom bakhjulet. Jävla idiot tänkte jag och peta ner några växla sen va det hej med han. Sen lite längre fram så saktade jag ner. Sen efter ett par kilometer, då är han där med bmw igen. och ligger tät bakom. Fattar liksom inte vitsen med sånna människor:va Fans inge möte va bara och köra om. Men nej han skulle bestämt ligga bakom någon meter bara. Sen någon kilometer till såg jag en lastbil. Då peta man ner och om lastbilen och han blev kvar där bakom. Så det va nice att köra igen!
Men det här är inte första gången nått sånt händer.

Har du varit med om nått liknade? eller har jag bara haft sån tur :huvet :confused:

jag brukar tända bromsljuset om det ligger en bil tätt bakom,, dom panik bromsar till 70% av gångerna ;P

idioter,, håll avstånd till hojar. bilar hinner inte bromsa in lika mkt som en hoj. men de fattar dom nog inte.

Det hade ju varit mindre coolt:)
Att bropå avståndet är det galet!
Fan, Sen finns det vissa dryga bilister. Som igår på väg till nattskiftet (som jag är på just nu) så va det nån kille på 20 år i en rostig gammal bmw 5 serie touring. Som trode han hade mycket Hk under huven. Han ville verkligen racea. Han låg bara nån meter bakom bakhjulet. Jävla idiot tänkte jag och peta ner några växla sen va det hej med han. Sen lite längre fram så saktade jag ner. Sen efter ett par kilometer, då är han där med bmw igen. och ligger tät bakom. Fattar liksom inte vitsen med sånna människor:va Fans inge möte va bara och köra om. Men nej han skulle bestämt ligga bakom någon meter bara. Sen någon kilometer till såg jag en lastbil. Då peta man ner och om lastbilen och han blev kvar där bakom. Så det va nice att köra igen!
Men det här är inte första gången nått sånt händer.

Har du varit med om nått liknade? eller har jag bara haft sån tur :huvet :confused:
Ungefär som idioten jag och Polka stötte på förra året. Vi ligger och kör svagt krokig väg i behagligt tempo, ganska tight dock. Då kommer en V40 och tränger sig in mellan oss :va Å där ligger han! :huvet Jag petade i tvåan, åker upp bredvid, tutar till och ger honom fingret :rolleyes: Sen matade jag på. Det gjorde han också, han försökte seriöst hänga på mig i 200 blås, toppar en 1.6i ens 200? :va Jobbigt fick han det iaf... :hihi

idioter,, håll avstånd till hojar. bilar hinner inte bromsa in lika mkt som en hoj. men de fattar dom nog inte.
Ja, man kan ha bättre bromsberedskap på en hoj, men bilar stannar snabbare, enligt alla tester. I en bil är det ju bara att trampa i botten å vänta. Hur många vågar/kan bromsa optimalt på en hoj? Och hur många gånger är det så perfekt asfalt så att vi kan använda bromsarna fullt ut? Vi har ett tändsticksplåns yta i backen, dom har fyra handflator...

Last edited:
Problemet med att tända bromsljuset är att ofta kommer de tillbaks skitsura och skall lägga sig ännu närmare.

om man ligger lite på varvstoppet så brukar de inte vilja ligga kvar eller helt enkelt sakta sakta ner tills de kör om.

eller så borde man som någon skrev i ett annat inlägg i en annan tråd ha några ägg och ägga biljäveln.

Ungefär som idioten jag och Polka stötte på förra året. Vi ligger och kör svagt krokig väg i behagligt tempo, ganska tight dock. Då kommer en V40 och tränger sig in mellan oss :va Å där ligger han! :huvet Jag petade i tvåan, åker upp bredvid, tutar till och ger honom fingret :rolleyes: Sen matade jag på. Det gjorde han också, han försökte seriöst hänga på mig i 200 blås, toppar en 1.6i ens 200? :va Jobbigt fick han det iaf... :hihi

Ja, man kan ha bättre bromsberedskap på en hoj, men bilar stannar snabbare, enligt alla tester. I en bil är det ju bara att trampa i botten å vänta. Hur många vågar/kan bromsa optimalt på en hoj? Och hur många gånger är det så perfekt asfalt så att vi kan använda bromsarna fullt ut? Vi har ett tändsticksplåns yta i backen, dom har fyra handflator...

de har du ju iofs rätt i,, men jag tänkte på att om en bil ligger 1 meter bakom ditt bakhjul så har han inte en chans att stanna om du trycker till på bromsen,, men så är det ju tvärtom med iofs.

de har du ju iofs rätt i,, men jag tänkte på att om en bil ligger 1 meter bakom ditt bakhjul så har han inte en chans att stanna om du trycker till på bromsen,, men så är det ju tvärtom med iofs.
Näe, man ska ju hinna också... :gnissla

eller så borde man som någon skrev i ett annat inlägg i en annan tråd ha några ägg och ägga biljäveln.
Ja, okokta ägg vill jag gärna ha i innerfickan på stället :hihi :tungan

Last edited:
men bilar stannar snabbare, enligt alla tester. I en bil är det ju bara att trampa i botten å vänta. Hur många vågar/kan bromsa optimalt på en hoj? Och hur många gånger är det så perfekt asfalt så att vi kan använda bromsarna fullt ut? Vi har ett tändsticksplåns yta i backen, dom har fyra handflator...

en bil har en genomsnittlig bromssträcka på ca: 40-45 meter i en hastighet av 90 km/h, detta utan att låsa brommsar.

på mc i samma hastighet är bromsträckan nästan halverad
detta är förutsatt att reaktionstiden är den samma

men jag håller med, det är fruktat irriterande att ha någon så jävla tätt inpå.

något jag hatar, är när man kör på t.ex 70 eller 90 väg & någon idiot försöker köra om på INSIDAN... vafan tänker dom med :va

Last edited:
Du har ju inte riktigt samma mängd rörelseenergi i en mc så jag tycker nog mc'n borde kunna bromsa bättre.. Förutsatt att gubben som kör hojen kan bromsa..

en bil har en genomsnittlig bromssträcka på ca: 40-45 meter i en hastighet av 90 km/h, detta utan att låsa brommsar.

på mc i samma hastighet är bromsträckan nästan halverad
detta är förutsatt att reaktionstiden är den samma

Så en hoj i 90 km/h stannar på runt 25 meter.

Källa?

Alla prov under kontrolerade former som har redovisats i tidnigar och här på SH dömmer till bilens fördel.
(Om mitt minne inte sviker mig.)

Du har ju inte riktigt samma mängd rörelseenergi i en mc så jag tycker nog mc'n borde kunna bromsa bättre.. Förutsatt att gubben som kör hojen kan bromsa..

En mc har betydligt mindre gummi mot marken än vad en bil har.

Last edited:
En snabb sökning på google.. En bil har ca 35-40m bromssträcka från 100-0..

En mc vet jag inte..

jag bruka vifta med handen bakom mig. dom bruka bli :va el så fattar dom,, vilket som backar dom oftast.
ganska jobbigt faktiskt. :näsblod

Så en hoj i 90 km/h stannar på runt 25 meter.

Källa?

Alla prov under kontrolerade former som har redovisats i tidnigar och här på SH dömmer till bilens fördel.
(Om mitt minne inte sviker mig.)

nu pratar jag inte om stoppsträcka. reaktionstid + bromssträcka
reaktionstid i 90 km/h är ca: 1 sek och blir 25 meter

men jag minns tiden när jag skulle ta körkort för mc.
läraren ställde upp koner & man skulle hålla hastigheten & börja bromsa vid första.
testa själv, kommer inte ihåg exakt, men jag har för mig att det var ca: 25 meter

en bil har genomsnittlig STOPPSTRÄCKA på 54 meter (reaktionstid + bromssträcka) i 90 km/h

En snabb sökning på google.. En bil har ca 35-40m bromssträcka från 100-0..

En mc vet jag inte..

Enligt tidningen BIKE nr 9/10 2006 :

Bromsträcka från 100km/h till stopp
CBR 1000 RR 37,3m
ZX-10R 38,8m
GSX-R 1000 37,7m
YZF R1 38,3m

Enligt Teknikens värld har en
Saab 9-5 en bromssträcka (100-0 km/h) på 37,6 m

så atteeeee

FFS åk ut med en polare i bil, lägg er sida vid sida i 90 låt kompisen i bilen när han än vill stampa bromsen i botten, stannar du två meter framför honom, dåså, då räcker ju 2½ meters lucka till framförvarande bil, annars, tänk om.

(självklart har en motorcykel längre eller minst lika lång bromssträcka som en bil)

Back