Dagens MC-olycka

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
42 åring utan hjälm kör ihäl sig, passagerare utan hjälm svårt skadad.
Varför ska sånt här behöva hända?
Fylla? En till som bidragit till våra höga F-premier.
Ska man vara arg på at sånt här händer eller visa medlidande med de drabbade?

svår fråga! man ska väl alltid visa respekt för liv? men visst undrar man!!!

Jag vet inte..själv blir jag helt ärligt förbannad och förvånad för personerna hade ju åldern inne för och tänka lite.....
See you on the flipside

Jag blir bara förbannad! Hade dom haft hjälm och kanske riktiga mc-kläder så hade dom säkerligen klarat sig utan större skador, liv hade räddats och som bmw r90s skrev så drar inte försäkringarna iväg så jävligt för oss andra om folk kunde lära sig att köra hoj med hjärnan och inte med kuken!
RIP btw.

Står likadant i Helsingborgs Dagblad. Inget om att de var hjälmlösa. Tycker nästan de borde tvingas uppe sådana omständigheter.

Igår var jag ute på en ö utanför Göteborg. Inte en en enda person, ung som gammal av bägge könen hade hjälm på huvudet när de framförde moped eller flakmoped på de små gränderna eller vägarna.

Så ser det nog ut på många håll rund om i landet där polisbevakningen är minimal och chansen att åka fast är ännu mindre. Då struntar folk säkerheten.

Tråkigt att läsa om den här typen av olyckor. Känns så onödigt.

Det är naturligtvis olustigt att folk kör ihjäl sig, men åker man utan hjälm, så är det svårt att inte tycka han får skylla sig själv. Tingvall kommer väl att pissa på hans grav, eftersom han förstör den fina statistiken i onödan.

Under alla förhållanden tråkigt med ytterligare MC-relaterade dödsfall.:(

Gnäll gnäll gnäll, gubben får väl köra på fyllan utan hjälm om han vill (om det nu va så det hände), är ni alla hans morsa eller?

Klart trist att folk mister livet, men alla får ju ta eget ansvar. Har ni inte råd med försäkring så ge fan i att försäkra hojen då

Hehe, tror du skulle trivas bättre i valfritt afrikanskt land med det tankesättet...:tummenupp

Gnäll gnäll gnäll, gubben får väl köra på fyllan utan hjälm om han vill (om det nu va så det hände), är ni alla hans morsa eller?

Klart trist att folk mister livet, men alla får ju ta eget ansvar. Har ni inte råd med försäkring så ge fan i att försäkra hojen då

du missa en viktig faktor i sammahanget..
anhöriga..

Problemt kommer väl när de drabbar andra i form av försäkringskostnader och hetsen om mc-förbud pga olyckor....

du missa en viktig faktor i sammahanget..
anhöriga..

Du missade en viktig faktor i mitt inlägg.

EGET ANSVAR.

är man 42år gammal så vet man nog om att ens barn/föräldrar blir ledsna i ögat om man crashar och dör, endå valde han att riskera det.

Och ni som gnäller om statestik och tingvall etc, starta en protest mot tingvall istället för att lägga skulden på nån stackare som mist livet.

Har redan massa ideer på fina plakat att ha i protest-tåget :D

Kan tyvärr inte känna medlidande för personer som hör hemma på Darwin Awards.
Är man dum i huvudet så kommer verkligheten ikapp förr eller senare.

Du missade något fundamentalt i sammanhanget, han körde ute bland folk och tydligen inte särskilt säkert.

Och jodå, råd med försäkringen har jag men självklart blir jag förbannad på folk som ser till att mina kostnader ökar... eller du kanske är ok med att folk nallar pengar ur din egna plånbok?

Last edited:

Håller med litegrann... tankarna flög direkt till fylle-impa på polarna/brudarna-idioti å det väl surt, men sånt som händer..

Försäkringar lär inte beröras ett dugg.

Kan tyvärr inte känna medlidande för personer som hör hemma på Darwin Awards.
Är man dum i huvudet så kommer verkligheten ikapp förr eller senare.

Du missade något fundamentalt i sammanhanget, han körde ute bland folk och tydligen inte särskilt säkert.

Och jodå, råd med försäkringen har jag men självklart blir jag förbannad på folk som ser till att mina kostnader ökar... eller du kanske är ok med att folk nallar pengar ur din egna plånbok?

Han dog så kostnaderna kommer inte beröras ett dugg. Skulle han haft massa skyddskläder kanske han hade överlevt och behövt rehab i 20år, DET kostar.

Förstår inte alls ditt resonemang om att han körde bland folk, vet inte var han körde men är det farligare för andra om JAG kör utan hjälm? i flippflopps kanske tom :)

tror jag är mycket säkrare för andra trafikanter utan hjälm för då kan jag inte köra så fort utan att behöva blunda för fartvinden eller få en humla i ögat.

Han dog så kostnaderna kommer inte beröras ett dugg. Skulle han haft massa skyddskläder kanske han hade överlevt och behövt rehab i 20år, DET kostar.

Förstår inte alls ditt resonemang om att han körde bland folk, vet inte var han körde men är det farligare för andra om JAG kör utan hjälm? i flippflopps kanske tom :)

tror jag är mycket säkrare för andra trafikanter utan hjälm för då kan jag inte köra så fort utan att behöva blunda för fartvinden eller få en humla i ögat.

Detta kommer bekostas av försäkringsbolag hur man än vrider och vänder på det... visst, mindre kostnad än 20års rehab men ändå en kostnad.

Ok, han körde utan hjälm och så taskigt att han körde ihjäl sig själv och skadade sin passagerare allvarligt. Han körde om andra trafikanter enligt tidningsartikeln.
Med andra ord så körde han med otroligt taskigt omdöme och uppenbarligen snabbare än andra trafikanter... alltså hade han inte i trafiken att göra.

Och slår man ihop de faktorerna så tror jag sannolikheten för fylla är ganska stor. Personer som kör i trafiken på fyllan har förbrukat sin rätt i samhället om du frågar mig.

Körde han på fyllan är det mycket möjligt att försäkringen inte gäller.
Dock tror jag inte försäkringsbolagen räknar premier på antal utbetalade kronor, snarare på sannolikheten för olycka, och den beräknas troligen på olycksstatistiken. Alltså påverkas våra premier av olyckor, vare sig de leder till utbetalningar eller inte.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT