Dagens licenskurs (del1) I Linköping.

ZpiX

"Bwäh! Raktframracing är ändå gay..."
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg FS650 ´04, KTM 640 LC4 '02, Suzuki TL1000S '99, Aprilia RS250 '97
Efter avfärd ifrån Tokholm, naturligtvis på ståndsmässigt sätt i Volvo, anlände Jag själv, GP, Lisa och Anders (har tyvärr inte dom två sistnämdas "nicknames" här på forumet. Men ni lär väl tjoa till ;) ) i linköping.

När vi setat och svettats en stund och tittat in alla deltagare, varav några gjorde sig lustiga över stockholmarnas framfart med bil och släp (vilka vi fö. fnissade lite smått åt då vi själva hade nästintill prejat en lokal mini-van av vägen), delades alla framtida RR-stjärnor in i 3 grupper.

Dagen var uppdelad på 3 "stationer" som skulle täcka de olika delarna av kompendiet vi fått i våra gasglada händer.

Station 1)
Täckte Klädsel och Motorcykel. Vad ska du najja, vad ska du ta bort, vad ska du INTE ta bort (tex. broms) och vad du ska sätta dit (hajfenor, simm-fenor och dekaltrimm).

Station 2)
Avhandlade SVEMO (generellt sett ska man tycka att dom är dumma... fast dom var rätt bra ändå... Eller något sådant) och Försäkringar/Licenser.

Station 3 (som hölls i Linköpings sämst ventilerade rum)
Gick igenom regler, hur man för sig på banan och hur skamsen man ska se ut när man blir invinkad med en svartflagg. Det var något prat om en mystisk blå flagga också. Varken GP eller undertecknad kände att den skulle bli aktuell så vi slog dövörat till...

Dagen avslutades vid 18-tiden med ett liten genomgång med alla grupper.

I bilen på väg hem kom vi överrens om att vi hade trott att själva "kursen" skulle ha varit lite mer "skola". Och ev. ett prov eller kunskapstest efteråt. Men det var mer en generell genomgång av materialet vi fick och frågestunder.

Inget ont om det, personerna som höll i det hela verkade, i mina ögon i alla fall, vara proffsiga och veta vad de pratade om. Vi hade bara trott att det skulle vara lite mer...

Nåja, näst-nästa torsdag är det kraschfestival i Linköping. Så sätt igång, dansa soldansen, be till tvåtaktsgudarna och offra ett par gamla lameller så att vi får fint väder och hållbara motorer. Den 24 kör vi praktikdelen av licenskursen!

Förresten, vilka av er på listan var där? No1 träffade vi, men resten då (dum som jag var så hade jag inte min SH-tröja på mig, det hade endast GP tänkt på)?

01. valmers
02. Palte
03. GP
04. slowmotion
05. Cosmo
06. HW (Supermotard)
07. No1...
08. No2...
09. ZpiX
10. jP
11. Goodstuff
12. Don Quixote
13. Mikcar

Jag var där, och min kompis Patrik som aldrig besökt sporthoj.com

Vem jag är kommer du märka nästa gång efterssom jag förmodligen är ensam på supermotard.

/H

Det där med dålig ventilering i samband med licenskurs känner man igen :rolleyes: Jag tror det rummet vi satt i LÄCKTE!

750RR

Det var väl ungefär som man förväntat sig att det skulle vara. En enkel introduktion i vad det innebär att ta licens och börja tävla. Nu är det bara till att läsa in mer detaljerad fakta från kalendern.

Fränast var ju Calles TZ-02! Attans vad fräna riktiga racemaskiner är. Det är ju faktiskt det enda riktigt coola alternativet om man ska börja tävla. 250GP får bli det långsiktiga målet......

Goodstuff skrev:
...250GP får bli det långsiktiga målet......
Jepp, om klassen finns kvar när man, om ca 2 år, kvalar in i sådanan sammanhang. :hej

Bingo skrev:
Jepp, om klassen finns kvar när man, om ca 2 år, kvalar in i sådanan sammanhang. :hej

När jag klassar in kommer nog det vara en klass för Classic Racing. Passar mig ganska bra.

Ju tidigare ni flaggar för att åka riktig roadracing, ju större är chansen att vi får leva vidare.

oFFkeFF skrev:
Ju tidigare ni flaggar för att åka riktig roadracing, ju större är chansen att vi får leva vidare.
Och med riktig roadracing menar du 250R, inte 250SP, eller?

Ett problem i sammanhanget är att man inte vill köpa en båge till en klass som sedan inte fins kvar. Vad gör man av den sedan?

Bingo skrev:

Ett problem i sammanhanget är att man inte vill köpa en båge till en klass som sedan inte fins kvar. Vad gör man av den sedan?

Kör classic racing? Eller gatlopp i estland?

Bingo skrev:

250dam, är en kul och billig klass, men ska man grotta in sig i teknik och åka cyklar som verkligen är byggda för rr, så är racerklasserna det som gäller.
Vi ska hålla oss kvar så enkelt är det, när det gäller sporten i övrigt så är det 125 och 250 som gäller för att ta sig vidare till gp-vm, även om ss600 är väldigt stort här hemma.

Sen får vi väl se om resten av SO/SM i framtiden enbart ska vara standardracing eller inte, tråkig framtid i sådant fall tycker jag.
Men om det blir så, tänker jag bygga om min cykel till stånkaracer och åka nordiska supermono-cupen istället, eller så kör jag nere i europa där klassen fortfarande är stor. Har hittat klassen som har allt och är otroligt rolig att köra, ss600 lockar mig inte det minsta längre..

Jag var daer. Men jP saag man inte till. La han ner projektet naer hans hoj blev stulen?

Jag var ochså där...
Det var jag som pratade oavbrutet i 3 timmar på station 1.

PS. Nästa gång blir det åka av :tummenupp

Jag var oxå där. Åkte tydligen ståndaktigt eller vad det heter i en Volvo. Var den där Anders där uppe..

#11 skrev:
Hörröduru... nu eru snuskig :skrämd

Vaffö har du en bild på Karens hoj, Ola? ;o)

Kan ju bara informera er deltagare, att vi som håller kursen har varit skoltrötta i många år nu, så någon skola med teoriprov å sånt blir det inte. Er riktiga examen blir ju om ni klarar av att anmäla er och deltaga i en tävling utan att få svartflagg!!

Fast om ni vill kan vi ju ha ett diagnostiskt prov den 24:e? :D

Magister Micke

EazyLiving skrev:
Vaffö har du en bild på Karens hoj, Ola? ;o)

Kan ju bara informera er deltagare, att vi som håller kursen har varit skoltrötta i många år nu, så någon skola med teoriprov å sånt blir det inte. Er riktiga examen blir ju om ni klarar av att anmäla er och deltaga i en tävling utan att få svartflagg!!

Magister Micke

hörrudu lille vän :D
När man som jag o Karen har varit tillsammans i 12 år så heter det inte längre "ditt och mitt" utan cyklarna är helt enkelt våra :fakta

EazyLiving skrev:

Magister Micke

Känner mig lite som "Fröken, fröken. Ni glömde att ge oss läxa!" :rolleyes:

#11 skrev:
hörrudu lille vän :D
När man som jag o Karen har varit tillsammans i 12 år så heter det inte längre "ditt och mitt" utan cyklarna är helt enkelt våra :fakta

Förutom när den går sönder, för då är den din!!!

/H

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...