Dagens konspirationsteori

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Minns ni historien om james vicary, som på 50-talet påstod sig få ökade försäljningssiffror genom att låta "eat popcorn" och "drink coca-cola" blinka snabbt på bioduken; så snabbt att det inte kunde uppfattas av medvetandet?

Mot slutet av 90-talet var jag lite intresserad av det här ämnet och skrev bl.a. ett specialarbete i gymnasiet om just sk subliminal perception. Vicarys påståenden visade sig senare vara en ren bluff... en smart sådan med tanke hur mycket uppmärksamhet han fick. Laborativt har man dock lyckats påvisa subliminal perception vid vissa blinkfrekvenser. Det finns till och med en behandlingsmetod av schizofrena med personlighetsklyvningar som bygger på subliminala budskap (SPA). Dock har man tidigare sagt att det är omöjligt att producera effekten med hjälp av en TV eller bioduk eftersom blinkfrekvensen är fel. Där man lyckats påvisa den har man haft en blinkfrekvens där varje bild visats i en hundradels sekund, eller nåt sånt, och upprepats på ett visst sätt. Detta för oss genast till tanken: 100 hz-interpolering då? Prickas korrekta bildvisningsmönstret in där? Och hur blir det med de nya lcd/tft-apparaterna? Hur är det med vanliga dataskärmar? Går vi kanske inte så säkra längre som vi tror?

Jag är inte alls uppdaterad på ämnet just nu så det vore kul att höra om det hänt något i forskningen de sista 5 åren :)

Last edited:
Denna tanke har även slagit mej. När digital tv och plasma är vardagsmat i var och varannat hem så tror jag att denna typ av "reklam" kan förekomma. Dock tror jag att det är ett gäng år tills plasman är så vanlig. Fast via internet borde ju "rippade" filmer kunna innehålla sådant material.

frish skrev:
Ett tips är att läsa "Snow Crash" av Neal Stephenson.

Lite grand på temat dataskärmar och sublims men mer raffinerat och utflippat.

frish

...Dean R Koontz bok "Nattfrossa" är även den inne och nosar på ämnet sublimal påverkan..

Qwerty skrev:
via internet borde ju "rippade" filmer kunna innehålla sådant material
Det är en intressant tanke. Man borde kunna konstruera ett program som scannar efter dolda budskap :gnissla

mb skrev:
Det är en intressant tanke. Man borde kunna konstruera ett program som scannar efter dolda budskap :gnissla

Kan ju börja med ett som flikar in dolda budskap... Så man kan lägga in budskap i alla filmer man sedan sprider vidare på nätet...

Typ:
"för över pengar till korvgubbe.. kontonr xxxxxx-xxxx"
..låter man det blinka var 150:e bildruta eller något...

korvgubbe skrev:
...Dean R Koontz bok "Nattfrossa" är även den inne och nosar på ämnet sublimal påverkan..
Ja, fast den boken är ju så dålig att man skäms. Dean R Koontz innersta mest perverterade sexfantasier i bokform.

sgtpepper skrev:
Ja, fast den boken är ju så dålig att man skäms. Dean R Koontz innersta mest perverterade sexfantasier i bokform.

hehe.. kanske därför jag tyckte den var ok då..

För mig är både Koontz och King som en måltid på McD!

Inga överaskningar - Man vet vad man får... Lättkonsumerat och enkelt..

Men finns det inte ett annat sätt att "fulannonsera" typ
att man lixom bygger in tex coca-cola i ett mönster i
bakgrunden av ett helt annat budskap...
...eller jag vet inte...

Hurgan skrev:
Blev du törstig ??

Ja, faktiskt. Jag hann hämta något innan du frågade. Det kanske fungerar, de här dolda, onda, imperialistiska, amerikanska, kapitalistiska, budskapen... :confused:

Fy fan, nu började jag lägta till julen, skulle vilja ha en marlboro och definitivt ett glas Cola.

Klar det funkar med såna medelanden, ser jag nån på tv som äter något gott vill jag också ha det! Kan alldrig se på tv utan att bli hungrig!

:confused:

Är det ingen mer än mig som tycker att cola+cigg ger en smak i munnen som påminner om något helt annat...? Ingen av mina kompisar håller med.

Markus skrev:
Är det ingen mer än mig som tycker att cola+cigg ger en smak i munnen som påminner om något helt annat...? Ingen av mina kompisar håller med.

Cola smakar skumt tillsammans med en cigg.. vad det smakar kan jag däremot inte sätta fingret på

Markus skrev:

Om man känner igen den smaken har man varit en dålig människa :pannkyss

//Fy på dig

Froven skrev:
Om man känner igen den smaken har man varit en dålig människa :pannkyss

//Fy på dig

Det är inte bara jag alltså? Jag visste att jag hade rätt! Alla mina kompisar påstår att de inte vet vad jag pratar om. :cpparty

För övrigt var det lukten jag pratade om, inte smaken... :hihi

Hurgan skrev:
Men finns det inte ett annat sätt att "fulannonsera" typ
att man lixom bygger in tex coca-cola i ett mönster i
bakgrunden av ett helt annat budskap...
...eller jag vet inte...
...och så blir det svart?

På min dator så blinkar det till supersnabbt ca en gång i timmen och numera äter jag massvis med gorbys. Och jag har varit inne på deras hemsida. Kan ha nåt med varandra att göra?
Även kronfågel har kört med sådan subliminal reklam, blinkade till i nån sekund mellan två reklaminslag och efter några gånger insåg man vad det stod. Kan itne avra så dyrt heller.

mb skrev:
Minns ni historien om james vicary, som på 50-talet påstod sig få ökade försäljningssiffror genom att låta "eat popcorn" och "drink coca-cola" blinka snabbt på bioduken; så snabbt att det inte kunde uppfattas av medvetandet?

Mot slutet av 90-talet var jag lite intresserad av det här ämnet och skrev bl.a. ett specialarbete i gymnasiet om just sk subliminal perception. Vicarys påståenden visade sig senare vara en ren bluff... en smart sådan med tanke hur mycket uppmärksamhet han fick. Laborativt har man dock lyckats påvisa subliminal perception vid vissa blinkfrekvenser. Det finns till och med en behandlingsmetod av schizofrena med personlighetsklyvningar som bygger på subliminala budskap (SPA). Dock har man tidigare sagt att det är omöjligt att producera effekten med hjälp av en TV eller bioduk eftersom blinkfrekvensen är fel. Där man lyckats påvisa den har man haft en blinkfrekvens där varje bild visats i en hundradels sekund, eller nåt sånt, och upprepats på ett visst sätt. Detta för oss genast till tanken: 100 hz-interpolering då? Prickas korrekta bildvisningsmönstret in där? Och hur blir det med de nya lcd/tft-apparaterna? Hur är det med vanliga dataskärmar? Går vi kanske inte så säkra längre som vi tror?

Jag är inte alls uppdaterad på ämnet just nu så det vore kul att höra om det hänt något i forskningen de sista 5 åren :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park