Dagens kommentar... :)

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Stod och skulle fylla i soppa i Duccen på lokala macken när en välmenande pumpgranne stannar till när han tankat färdigt:

-Du har nåt löst som skramlar, låter som nåt på avgasröret
-Hmm.. jasså? Jag tror inte det är nåt löst..
-Jo men det skramlar rätt mycket som om nåt håller på att vibrera loss!
-Jaha... Jo det är torrkoppling på denna. Det skramlar lite. speciellt med öppen kopplingskorg
-Kopplingen? Men det låter som att den är på väg att falla sönder!
-Jo den gör ju det, det är öppet rakt in så det skramlar en del...
-Oj.. Jaha, torrkoppling.. Ingen olja alltså?
-Nä, ingen... torrt & öppet.
-Där ser man... Ja jag tyckte den lät väldigt konstigt... Jag kör BMW själv.
-Dom är väl lite tystare kan jag tänka
-Jo helt klart... Men det är en rackans fin hoj det där, trevlig kväll!
-Tack, och tack detsamma!

Skönt med folk som bryr sig! Men det är lite skillnad på nya väldämpade boxerhojar och odämpade, skakande och skramlande järn från förra seklet... Trivs med att ha fått ett kvitto på att den låter som den skall dock :D
 
Det är ju coolt med öppen kopplingskorg på Ducati men fan vad illa det låter. Det skramlar och det låter precis som att det ska rasa. Förstår inte tjusningen med det:va
 
Skulle aldrig kunna äga en gammal Ducce med torrkoppling för jag hade skruvat isär skiten stup i kvarten med tanke på oljudet från motorn.
Hade blitt mer mecka än köra :tungan
 
Skulle aldrig kunna äga en gammal Ducce med torrkoppling för jag hade skruvat isär skiten stup i kvarten med tanke på oljudet från motorn.
Hade blitt mer mecka än köra :tungan

Det är ju det som är så skönt, det låter som fan oavsett så man hör inga missljud :D
 
Torrkopplingsskrammel på en Ducce är något som ger mig gåshud. Jag tycker det låter så förbannat gott, speciellt ihop med den hårda slammriga motorgången... :kär

Alla har sina olika saker man gillar. Jag saknar torrkoppling som helsike sedan jag köpte multistradan. Måste ha en "luftducce" också och skramla runt på. Sparar som bäst...
 
I takt med att man blir äldre verkar man dras mer mot grovskuren mekanik, smuts och driftstörningar, ojämn tomgång, bludder, repor... Det har väl med ens eget förfall att göra antar jag :)
 
Jag hade en liknande upplevelse med en besiktningsman som startade min 916 för att ge sig ut på provturen och sedan omedelbart stängde av den och yttrade: den håller ju på att skära! Han lugnade ned sig en aning efter att jag förklarat vad en torrkoppling var...

Torrkopplingsljudet är absolut en av de saker jag saknar mest hos Duccen!
 
Själv är man ny med torrkoppling men det har sin charm helt klart :yoparty
396786_429014537149319_453045310_n.jpg
 
Jag kör med en kedjespännare som är slut på min så det låter fasen det också. Men ingen som kommer fram och bryr sig. :( Folket ser mer ut som de vill sätta en kula i henne så hon slipper lida något mer. :gråta Men men, det är vinterns roliga jobb som väntar..
 
Det är samma grabbar som gillar live-LP-inspelningar av The Beatles som gillar torrkoppling, våldsamt oljud

MEN trevlig historia! :)
 
Jag minns när jag satt på uteserveringen på Black & Brown Inn på Hornsgatan en sommar för ett antal år sedan. Det rullade fram en Ducati 916 (tror jag det var) till rödljuset, och piloten höll in kopplingsgreppet så det rasslade. Då tänkte jag att "en sån ska jag ha". :tummenupp
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top