Dagens insikt..

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag inser att jag inte vet varför jag varit så hk-fetishiserad genom hela mitt motorcykelliv.
Obekväma frågor började dyka upp härom veckan, typ hur ofta kör jag +200? Hur ofta ligger jag (jodå, här finns ju plats för ytliga kommentarer förstås) o bränner landsväg? Hur ofta känner jag att hojprestandan inte räcker till för mina behov? (jodå, här finns ju plats för ytliga kommentarer förstås)

Slutsatsen (jodå, här finns ju plats för ytliga kommentarer förstås) är att det är VRIDET som är det coola vad gäller motorn.
I övrigt är det ju fortfarande hojens vikt och utseende som gäller, enligt god posör-anda.
 
Hur kan vridet vara det du vill ha när du har fastnat i fyrcylindriga sporthojar? Jag trodde de byggde på att man upprepade det försumbara vridmomentet jäkligt ofta.
 
Hur kan vridet vara det du vill ha när du har fastnat i fyrcylindriga sporthojar? Jag trodde de byggde på att man upprepade det försumbara vridmomentet jäkligt ofta.
- Dagens insikt, som sagt. Inser att jag har mer nytta av vrid än ylande häxpipor.

Sen vill jag gå i försvar - jag har uppenbarligen inte fastnat i fyrcylindriga sporthojar, vilket kan noteras i min signatur.

Det faktum att jag tycker de flesta nakenhojar är estetiskt motbjudande jämfört med race-inspirerade helkåpsmaskiner bidrar också förstås.
 
Det kanske är därför han anser att det här inte är en mc-relaterad diskussion, utan hamnar under OT.
- Åhja, har du personlig erfarenhet av nyare Kina-hojar?

Jag har ju haft ett antal icke-Kina-sporthojar att jämföra med och kan säga att det är en riktigt bra maskin.
 
Jag inser att jag inte vet varför jag varit så hk-fetishiserad genom hela mitt motorcykelliv.
Obekväma frågor började dyka upp härom veckan, typ hur ofta kör jag +200? Hur ofta ligger jag (jodå, här finns ju plats för ytliga kommentarer förstås) o bränner landsväg? Hur ofta känner jag att hojprestandan inte räcker till för mina behov? (jodå, här finns ju plats för ytliga kommentarer förstås)

Slutsatsen (jodå, här finns ju plats för ytliga kommentarer förstås) är att det är VRIDET som är det coola vad gäller motorn.
I övrigt är det ju fortfarande hojens vikt och utseende som gäller, enligt god posör-anda.
Bra trådstart!

Det tyder på uppnådd mogenhetsgrad att dryfta dylikt med sig själv och med andra. :tummenupp

De säger att frågorna bara blir mer obekväma med stigande ålder...

Kinahoj? Whatever floats your boat, hoj handlar om att ha kul.
 
Bra trådstart!

Det tyder på uppnådd mogenhetsgrad att dryfta dylikt med sig själv och med andra. :tummenupp

De säger att frågorna bara blir mer obekväma med stigande ålder...

Kinahoj? Whatever floats your boat, hoj handlar om att ha kul.
- Jag hade gärna ylat fram med en supersporthoj på lagom utmanande väg om jag bara haft en anledning som går hand i hand med mitt vardagsliv.
Som det är just nu bor jag mitt i stan och transporterar mig till fots och vanlig cykel till allt jag behöver *suck*
 
- Jag hade gärna ylat fram med en supersporthoj på lagom utmanande väg om jag bara haft en anledning som går hand i hand med mitt vardagsliv.
Som det är just nu bor jag mitt i stan och transporterar mig till fots och vanlig cykel till allt jag behöver *suck*
Jaja, men hur KUL är det?

Hoj = kul. Om det sedan är poserandes med en RRZZXRRRSPRRHP och ap-helställ, japscustom vid macken med skinnväst och kedja till droskbörsen eller brötandes i ett dike på en enduro och fladdertröja i orange/lera spelar mindre roll. Alla kör hoj av SIN anledning.

Vrid eller toppeffekt? Tja, hur ofta ligger man över 10.000 rpm? Jag väljer vrid men jag fattar att det finns de som knarkar den där vansinnigheten i andra änden av rpm-skalan också. Och det finns de som vill att hastighetsmätaren skall gå till 320 för att det är coolt. Och det är det ju.
 
Jaja, men hur KUL är det?

Hoj = kul. Om det sedan är poserandes med en RRZZXRRRSPRRHP och ap-helställ, japscustom vid macken med skinnväst och kedja till droskbörsen eller brötandes i ett dike på en enduro och fladdertröja i orange/lera spelar mindre roll. Alla kör hoj av SIN anledning.

Vrid eller toppeffekt? Tja, hur ofta ligger man över 10.000 rpm? Jag väljer vrid men jag fattar att det finns de som knarkar den där vansinnigheten i andra änden av rpm-skalan också. Och det finns de som vill att hastighetsmätaren skall gå till 320 för att det är coolt. Och det är det ju.
- Ruschen när man vrider duktigt på en potent racehoj är svårslagen.
Men visst, man hade velat ha samma kraftutveckling mycket lägre i registret.
 
- Åhja, har du personlig erfarenhet av nyare Kina-hojar?

Jag har ju haft ett antal icke-Kina-sporthojar att jämföra med och kan säga att det är en riktigt bra maskin.
Det var mer en reflektion över att väldigt många motorcykelrelaterade diskussioner hamnar under överflödiga diskussioner, vilket kanske många som är här enbart för hojdiskussioner då kanske missar.
 
Vrid eller toppeffekt? Tja, hur ofta ligger man över 10.000 rpm? Jag väljer vrid men jag fattar att det finns de som knarkar den där vansinnigheten i andra änden av rpm-skalan också. Och det finns de som vill att hastighetsmätaren skall gå till 320 för att det är coolt. Och det är det ju.
Ja, jag minns när man som småtting kollade på hur långt hastighetsmätaren gick och bedömde hojen efter det :hihi Å andra sidan kan jag sakna den tiden lite, när allt var lite mer magiskt än vad det är nu.
 
- Ruschen när man vrider duktigt på en potent racehoj är svårslagen.
Men visst, man hade velat ha samma kraftutveckling mycket lägre i registret.
Prova en Energica, de är väl billiga nu när de kursat... :) Samma kraftutveckling ÖVERALLT i registret. Svårslaget. Fast ljudet är ju inte kul, kedjesvirr bara.
 
Ja, jag minns när man som småtting kollade på hur långt hastighetsmätaren gick och bedömde hojen efter det :hihi Å andra sidan kan jag sakna den tiden lite, när allt var lite mer magiskt än vad det är nu.
Det är så trist med digitala instrument... Vad skall kidsen kolla på nu?
 
Prova en Energica, de är väl billiga nu när de kursat... :) Samma kraftutveckling ÖVERALLT i registret. Svårslaget. Fast ljudet är ju inte kul, kedjesvirr bara.
- Fy för elhojar.
Jag kommer rata dem lika hårt som jag ratade elcyklar...tills jag skaffade en.

Men allvarligt schämtat, ljudet? Lukten? Röken?
Det där är ingredienser i en välsmakande soppa jag har svårt att undvara.
 
Jag inser att jag inte vet varför jag varit så hk-fetishiserad genom hela mitt motorcykelliv.
Obekväma frågor började dyka upp härom veckan, typ hur ofta kör jag +200? Hur ofta ligger jag (jodå, här finns ju plats för ytliga kommentarer förstås) o bränner landsväg? Hur ofta känner jag att hojprestandan inte räcker till för mina behov? (jodå, här finns ju plats för ytliga kommentarer förstås)

Slutsatsen (jodå, här finns ju plats för ytliga kommentarer förstås) är att det är VRIDET som är det coola vad gäller motorn.
I övrigt är det ju fortfarande hojens vikt och utseende som gäller, enligt god posör-anda.
Kom ihåg att det är en fetisch.
Användbarhet är sekundärt. Om ens det. Ibland är potentialen nog.

Plus att man ju kan ha mer än en motorcykel.
 
Sporthoj o (för)mycket hk ÄR roligt. Har testat Monster och Multistrada men tröttnade fort. Sen kanske det hade varit bra att köra lite långsammare på vägen...
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top