DAGENS I-LANDSPROBLEM #1 Gixxer tvärdör vid urvarvning

CAPTAIN AWESOME

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Oslo
Hoj
Gixxer 750
Min hoj beter sig mycket underligt...

Jag KAN varva den upp till rött på 1:an....på 2:an å övriga växlar skumpar den fram...precis som att man når varvstoppet när jag drar fullt gaspådrag...vanligtvis börjar problemet vid 9000rpm....alltså...vid höga varv å hård belastning så inträffar det.:yoparty

Har även haft problem att den slutar varva runt 9000-10000rpm på tomgång...men detta är dock inte alltid ett fenomen....

Har precis bytt stift...och rengjort luftfiltret...

Övrigt: alltid vitrökt lite....inte blått...å har en tendens att dra olja...går förövrigt extremt bra, lättstartad å varvvillig...

Efter att den "tvärdör" på varven hittar den effekt å skjuter på igen...för att sen "tvärdö" igen....ungefär som att trampa gasen i botten på ettan å släppa....å trampa å släppa...
 
Last edited:
Dör den när du är uppe i fart bara?
Hade en gixxer 1000 där kontakten till stödet spökade. Det visade sig att fjädrarna var dåliga. Så när det skumpade till från någon vägbula så dog hojen tillfälligt, sen gick den igen.
 
Dålig/igensatt bränslepump skulle jag tippa på.
Inget bra för motorn i så fall om du fortsätter att kör runt med felet.
 
Men bränslepumpen...hur får man loss den....undertill?,,,,....stupid fråga...men anslutningarna främst som jag tänkte på....hittar ju inget bränslefilter på den...

kollat glappet på stödet...visst...spelet e litet men tycker inte att stödet är sladdrigt...
 
Last edited:
why good.....why!!!!

å då måste ja naturligtvis tömma tanken....kul

funkar ett bensinfilter från macken?
 
På r750 00- sitter pumpen och filter inne i tanken och lossas under tanken.

Enklast är om du har nån kompis du kan låna en kmpl tank av för att se om det är problem med pumpen.

Förfilter kan rengöras men det andra är intergrerat i pumpen och om det är igensatt får man byta pump $$$$$


why good.....why!!!!

å då måste ja naturligtvis tömma tanken....kul

funkar ett bensinfilter från macken?
 
NU....idag har jag förmodligen åtgärdat felet....

Det jag gjort....från scratch är:

Byt tändstift...
Rengjort luftfilter...
kollat slangar...
Svurit %#!%¤ ex antal ggr
Tagit isär varenda liten el-anslutning och gett den en omgång 5-56...
Smörjt upp stödet och brytaren...
Spännt stödet i uppfällt läge ytterliggare med ett gummiband

Nu varvar motorn ut precis som den ska...inga ryck....änsålänge iaf...

Lyckades tyvärr även förstöra godset till 90 till oljepluggen nu idag...den fick dock lite kemiskt stål i botten på pluggen....å verkar hålla tätt änsålänge iaf!..håller tummarna.

Nu verkar det dock va nya problem...upplever att hojen inte varvar ut riktigt på högre farter när man precis växlat....typ lite slir på kopplingen...nån sekund innan den ger allt...tips?

förövrigt jävligt glad att skrället skärpt till sig hehe....ägaren alltså!:S
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top