Dagens hojpriser...

sweden

Medlem
Gick med
2 Oct 2004
Ort
stockholm
Hoj
Gsxr -13
Marknaden är bottenlös vilka priser det är på hojar dom värkar leva i en drömvärld ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det där har folk sagt sedan jag började köra hoj, för 13 år sen.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Men nåt har hänt, samma fenomen när det gäller bilar. "Sveriges billigaste bil" kostade 79000kr för några år sedan, idag 179000. En ny Kia Suv kostar från 650.000kr, vem har råd med det? Kostade mindre än hälften för 10 år sedan. Samma prisutveckling som för mat och el ungefär, upp 30% på ett år bara. Och folk handlar och handlar...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Men nåt har hänt, samma fenomen när det gäller bilar. "Sveriges billigaste bil" kostade 79000kr för några år sedan, idag 179000. En ny Kia Suv kostar från 650.000kr, vem har råd med det? Kostade mindre än hälften för 10 år sedan. Samma prisutveckling som för mat och el ungefär, upp 30% på ett år bara. Och folk handlar och handlar...
Det kallas inflation, o kronfall. Kia har ett pris i dollar antagligen från fabrik o sedan räknas dollar priset om till fritt fallande kron kurs o sedan läggs moms o tull på detta, lite frakt kanske o sedan vill ju Kia handlaren ha en skvätt också.

Köp europeiskt så blir det lite billigare.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Men nåt har hänt, samma fenomen när det gäller bilar. "Sveriges billigaste bil" kostade 79000kr för några år sedan, idag 179000. En ny Kia Suv kostar från 650.000kr, vem har råd med det? Kostade mindre än hälften för 10 år sedan. Samma prisutveckling som för mat och el ungefär, upp 30% på ett år bara. Och folk handlar och handlar...
När det gäller bilar är det få privatpersoner som ”handlar”. Det är leasing alltihop, och det är en bidragande orsak till prishöjningarna tror jag. Handlarna och biltillverkarna vet att det går att ta betalt när ingen köper bilar längre, utan hyr istället.

Sen är det ju klokt att överdriva lagom, Kias suvar börjar på drygt 400kkr. Mycket det också, speciellt när Toyota Rav4 är i samma prisklass.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
När det gäller bilar är det få privatpersoner som ”handlar”. Det är leasing alltihop, och det är en bidragande orsak till prishöjningarna tror jag. Handlarna och biltillverkarna vet att det går att ta betalt när ingen köper bilar längre, utan hyr istället.

Sen är det ju klokt att överdriva lagom, Kias suvar börjar på drygt 400kkr. Mycket det också, speciellt när Toyota Rav4 är i samma prisklass.
Jag överdriver inte medvetet, jag bara råkade se nån annons på TV-reklam häromdagen och reagerade på priserna. Jag köpte min nuvarande SUV begagnad för tre år sedan, och såg så att en ny kostade 300.000kr. "Mycket pengar", tyckte jag. Nu verkar de kosta det dubbla.
Men ändå, 400´ att betala av på 5 år? 7000/mån i amortering plus ränta = 10 papp/mån bara för en bil? Vad tjänar folk idag egentligen..? Min pension är ca 15000kr/mån, det räcker ganska exakt till en EU-scooter...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Nypris är väl ganska rimliga? Värre med beg där en hoj som är 1-2 år gammal säljs för några tusen under listpris.
Där har det också dragit iväg. Jag vill minnas att man fick en ganska hygglig bil för 100´ för ett par år sedan, t ex en fem år gammal Volvo V70 med tiotusen mil på mätaren. Inget man behövde skämmas över. Nu får man vara glad om man får en 10 år gammal Renault Clio för de pengarna...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Min pension är ca 15000kr/mån, det räcker ganska exakt till en EU-scooter...
Det är ju egentligen ganska optimalt.
Vi styrs ju av pengar, och eftersom du inte har så mycket, så kan du inte konsumera i någon större omfattning.
På så sätt bidrar du till att rädda klotet!
Tack Tammer!
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Problemet är främst att grannländernas valuta stått sig bättre så begagnade fordon är billiga att köpa här.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det är ju egentligen ganska optimalt.
Vi styrs ju av pengar, och eftersom du inte har så mycket, så kan du inte konsumera i någon större omfattning.
På så sätt bidrar du till att rädda klotet!
Tack Tammer!
Glad att kunna bidra, men det hjälper inte mycket eftersom alla andra verkar tjäna 50-60´/mån och glatt köper nya lyxbilar och resor till Acapulco.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Glad att kunna bidra, men det hjälper inte mycket eftersom alla andra verkar tjäna 50-60´/mån och glatt köper nya lyxbilar och resor till Acapulco.
Man ska inte bry sig om andra, utan föregå med gott exempel.
Det där med "alla andra" har vi kört med i århundraden, även jag som barn.
Så njut bara av tillvaron, och en bra insats för planeten!
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top