Dagens bromskloss

CLEW

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Honda crm sm & Kawa zx6r
idag blev jag "dagens bromskloss" :näsblod
1# oljan till soppa blandningen. olje lampan börjar lysa, åker sist så jag svänger av på en liten väg för att ringa dom andra. Dom säger att det är en mack inte så jätte långt ifrån. Så jag kickar igång hojen igen och puttar dit, kommer dit och tänker "yes!, fan det var ju inte så illa" kommer dit och ska gå in... LÅST! Då hade dom inte öppet. Hör att tommy och Henrik är på väg emot mig, dom svänger in och konstaterar att det kommer väl mycket olja ur förgasaren (liten slang som tömmer ur så den inte är full med olja när man ska kicka igång den) Men det är inte det stora problemet. Jag har nästan slut på olja (kör två takt) men vi beslutar oss att försöka åka till en mack som inte ska ligga allt för långt bort. Vi kommer dit och då var det väldigt precis att jag klara det :näsblod .

2# Åker sist igen (har ju bara en 125a! :yoparty ) Och PANG! det wobblar till och det känns som hojen lyfter från marken. Blir rädd och undrar vad FAN jag körde på! vänder mig lite snabbt för att se en tom gata. Tänker inte mer på det, trodde det kunde ha varit en skarv eller nått. Men sen håller hojen på att rycka och vara konstig. Sänker farten och PANG! fram hjulet låser sig en mille sek och min puls ligger på 200! Ser en busshållplats och svänger in. PANG! gör en stoppie pga hjulet låser sig! Ser sen att en blut till oket inte är kvar och det hänger bara i slangen och en blut som är på väg ut den också...
Ringer tommy igen och dom kommer tillbaka (förlåt för att jag gjorde er sena :3freak) Och sen börjar jag ta av skivan för att få bort oket (hade lite värktyg med mig, tänkt att det kunde vara bra att ha, vilket det verkligen var! :D ) och efter jag lyckats få av oket och konstaterar att det har spruckit så sätter jag tillbaka skivan och lägger oket i min rygga. För att sen pluttra hem i 30 och bara ha en bak broms :näsblod

Någon annan som förkärnar titten "Dagens bromskloss"? :tungan

Bilder: 1# http://img12.imageshack.us/img12/9287/img0506zai.jpg
2# http://img5.imageshack.us/img5/420/img0507vmi.jpg
3# http://img13.imageshack.us/img13/4973/img0508u.jpg

Last edited:
Men för helvete, håll lite koll på grejorna, du kör inte MT5á nu.

Lösa bromsskivor/ok är LIVSFARLIGT även på en moppe!

Nu går du igenom varenda jävla bult/skruv/mutter och kollar att den är ordentligt dragen innan du kör en meter till, eller ska du skriva en till gång när svingarmsbulten lossnar?

Eller ska vi läsa själv i tidningen om en singelolycka där föraren omkom för att bakhjulet låste sig i en högfartsböj?

Men för helvete, håll lite koll på grejorna, du kör inte MT5á nu.

Lösa bromsskivor/ok är LIVSFARLIGT även på en moppe!

Nu går du igenom varenda jävla bult/skruv/mutter och kollar att den är ordentligt dragen innan du kör en meter till, eller ska du skriva en till gång när svingarmsbulten lossnar?

Eller ska vi läsa själv i tidningen om en singelolycka där föraren omkom för att bakhjulet låste sig i en högfartsböj?

Jag hade kollat allt för någon dag sen, men jag tror inte att det var skruven som åkte ur av sig själv. Efter att ha kollat mer noga så har dom slitits ur gängorna. Har en skriva som är "lös" den har ett spel på ca 2mm och verkar som något hände med plattorna som höll i ytter skivan och gjorde så att dom slog i en bit av oket som fick allt att bli knas. Men ska köpa helt ny skiva nu och slänga denna, för den här är helt livsfarlig tydligen!

Efter att ha tänkt lite mer på vad som hände så hade jag nog väldigt tur att det inte blev värre. Känner mig nästan rädd för att ut och åka med hojen igen när jag har lagat den :(

Bra att du hittade felet, innan felet hittade dig ;) själv så fattar jag inte ett ord av vad ni säger. Tummen mitt i handen >.<

CLEW skrev:
PANG! gör en stoppie pga hjulet låser sig! Ser sen att en bult till oket inte är kvar och att det hänger bara i slangen och en bult som är på väg ut den också....
Bromsoket dinglar i bromsslangen. Proffsigt!

:rofl

Bifogat

• 05s04asanisse_psd_j_774990b.jpg
    05s04asanisse_psd_j_774990b.jpg
    14.4 KB · Visningar: 26
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey