Dagens blocket: Windjammer!

Dr.Bike skrev:
Frågan är: Är windjammer eller BMW´s gamla (men likaledes effektiva som windjammer) kåpa fulast. Alltså den som satt på alla gammelboxrar av RT-modell.
Minns inte vad gubben hette som designade, men det kan måhända vara samme man som vikarierade på Trabant och diverse ryska bil och traktorfabriker.
Troligen gjorde han bara EN design på respektive ställe innan han fick respass! :hihi

Så här ser monstret ut: http://images.google.se/imgres?imgu...ges?q=bmw+rt&start=20&svnum=10&hl=sv&lr=&sa=N

Intresseklubbens besservisseravdelning lägger sig i;

Det är Hans Muth och target design som har designat den där BMW:n, samma flane som ritade ihop Suzuki Katana! Hur nu det gick till.:va

Intresseklubben Drar åt livremmen, nickar skitviktigt och drar sig tillbaka

Ja, blåser det på lite bakifrån så behöver han ju inte motor för att komma framåt :3freak

Mookie skrev:
Det är Hans Muth och target design som har designat den där BMW:n, samma flane som ritade ihop Suzuki Katana! Hur nu det gick till.:va

Flane?! :va
Katanan är ju en design före sin tid och fortfarande ashäftig. Inte blir det ju sämre av att den designen sedan gick igen på en hel skrälldus av suckor de kommande åren.
Jag vill ha en Katana! :4skrika

Men det räcker ju inte att bara ha en framkåpa som täcker hela vägbanan för att vara en äkta X-jell...

Den måste ju vara dekorerad med nån cool design som orginalet där en stor del av kåpan är täckt med namnet Kjell skrivet som XJELL med rosa bokstäver :tummenupp

gunnar_gt750 skrev:
Han som tog fram dom (Craig Vetter) fyllde uppenbarligen ett behov när amerikanerna skulle toura sitt vitt utbredda landområde med ett minimum av vindbrus runt kroppen. Han blev mångmiljonär i dollar på kuppen genom att sälja sitt livsverk år 1978 just när firman stod på topp. Det sålda företaget gick sedan bankrutt 1983. Modellserien beskrivs här:
http://www.craigvetter.com/pages/Vetter_Fairings/Every_Vetter_Fairing_made.html

Han tycks inte ha lagt av helt, senast påfundet är strömlinjeformade kåpor
för tvåhjulingar för att spara bensin :
http://www.craigvetter.com/pages/470MPG/high mileage fairing.html

Inte för att jag någonsing skulle komma på tanken att använda dylika tingest, men jag har viss förståelse till jänke bilar och bågar, sedan jag flyttat hit (Detroit, USA).
Vägarna här är spik raka, tittar man på en karta ser det ut sm ett rutat block... Vägarna är tre fyra filer och betong, av gammal autobanstuk. Jag förstår plötsligt varför man vill sitta bekvämt, ha mjuk fjädring och vindstilla.

Här KÖR man inte någonting, för här finns inaga roliga vägar. Det enda man kan göra är att ÅKA... tråkigt som fan, man en stor jävla kåpa vill man ha!

Windjammer in action!

Tog den här tjusiga bilden ifrån mobilen när jag åkte till jobbet för nån vecka sen, höll på att köra av vägen när jag såg den åka förbi :)

Killen som körde trode nog att jag var galen när jag började vifta med mobilen. Fast jag drog till med en diskret "oj, jag lyfte bara luren råkade ta ett kort, men nu talar jag i telefon" trixet.

Sorry för den taskiga kvalitén, men det var det bästa som fanns att frambringa vid tillfället!

Bifogat

• Bild(38).jpg
    Bild(38).jpg
    15.9 KB · Visningar: 137
Dr.Bike skrev:
Frågan är: Är windjammer eller BMW´s gamla (men likaledes effektiva som windjammer) kåpa fulast. Alltså den som satt på alla gammelboxrar av RT-modell.
Minns inte vad gubben hette som designade, men det kan måhända vara samme man som vikarierade på Trabant och diverse ryska bil och traktorfabriker.
Troligen gjorde han bara EN design på respektive ställe innan han fick respass! :hihi

Så här ser monstret ut: http://images.google.se/imgres?imgu...ges?q=bmw+rt&start=20&svnum=10&hl=sv&lr=&sa=N
Ja ja ni blir också vuxna, Mutt hette designern. :tummenupp

Sån här kåpa vill jag ha på min FZR1000 till nästa säsong :tummenupp :rolleyes:

Bifogat

• 1967-S800-220.jpg
    1967-S800-220.jpg
    8.7 KB · Visningar: 172
Titta marknadsekonomi fungerar!

Citat från tillverkarens sida...
"Jan 31, 1983: Vetter Corporation bankrupted; Assets go to Bell; All fairing production seemed to have been stopped by 1985."

Vi kan alla vara lugna och tacksamma! :banana

Back