Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Tur man inte har en sådan, jag vill verkligen inte ha mina höfter i långa kurvor.
Maken till ordbajseri i en annons :cool:
Annonser som flyter ut i alltför långa och målande beskrivningar brukar väcka viss misstänksamhet. Vad är det man inte vill berätta? Jag vill helst se en kort beskrivning med fakta. Miltal, årsmodell, skick ("nya däck"), besiktigad och sånt. Det räcker bra.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Maken till ordbajseri i en annons :cool:
Håller inte alls med.
Man skriver ju (oftast) en annonstext som kan fånga stora grupper av potentiella köpare. Att då framhålla ett antal fördelar med produkten är högst rimligt. Man kan inte utgå från att alla som letar på Blocket vet allt om den produkt man vill sälja.

Du kanske har full koll på objektet och vill bara veta miltal och årsmodell. Medan någon annan kan ha stor nytta av att veta något om användningsområden, ekonomi, däck, batteri, A2 vs. A-registrering ...osv. Det är en bra text tycker jag.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Annonser som flyter ut i alltför långa och målande beskrivningar brukar väcka viss misstänksamhet. Vad är det man inte vill berätta? Jag vill helst se en kort beskrivning med fakta. Miltal, årsmodell, skick ("nya däck"), besiktigad och sånt. Det räcker bra.
Skriver samma till dig. Ni är ju två som inte verkar ha jobbat det allra minsta med försäljning, eller hur? :)

Håller inte alls med.
Man skriver ju (oftast) en annonstext som kan fånga stora grupper av potentiella köpare. Att då framhålla ett antal fördelar med produkten är högst rimligt. Man kan inte utgå från att alla som letar på Blocket vet allt om den produkt man vill sälja.

Du kanske har full koll på objektet och vill bara veta miltal och årsmodell. Medan någon annan kan ha stor nytta av att veta något om användningsområden, ekonomi, däck, batteri, A2 vs. A-registrering ...osv. Det är en bra text tycker jag.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Skriver samma till dig. Ni är ju två som inte verkar ha jobbat det allra minsta med försäljning, eller hur? :)

Håller inte alls med.
Man skriver ju (oftast) en annonstext för kan fånga stora grupper av potentiella köpare. Att då framhålla ett antal fördelar med produkten är högst rimligt. Man kan inte utgå från att alla som letar på Blocket vet allt om den produkt man vill sälja.

Du kanske har full koll på objektet och vill bara veta miltal och årsmodell. Medan någon annan kan ha stor nytta av att veta något om användningsområden, ekonomi, däck, batteri, A2 vs. A-registrering ...osv. Det är en bra text tycker jag.
Du har förstås rätt. Regel ett är (som vi alla vet) att spekulanter inte vet någonting alls om det objekt de är intresserade av. Regel två är att säljaren fort blir less på dumma frågor pga detta. Bättre då att klargöra fakta redan i annonsen. Regel tre: Rätt pris på en gång så man slipper tjafsa om det.

Tammer kan få en kurs i hur man gör fordonsaffärer på blocket, så fort jag blir övertygad om att han verkligen kör hoj.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Skriver samma till dig. Ni är ju två som inte verkar ha jobbat det allra minsta med försäljning, eller hur? :)

Håller inte alls med.
Man skriver ju (oftast) en annonstext för kan fånga stora grupper av potentiella köpare. Att då framhålla ett antal fördelar med produkten är högst rimligt. Man kan inte utgå från att alla som letar på Blocket vet allt om den produkt man vill sälja.

Du kanske har full koll på objektet och vill bara veta miltal och årsmodell. Medan någon annan kan ha stor nytta av att veta något om användningsområden, ekonomi, däck, batteri, A2 vs. A-registrering ...osv. Det är en bra text tycker jag.
Då kontrar jag med att de absolut flesta som letar hoj på Blocket vet exakt vad de är ute efter. Innan man börjar leta hoj har man tagit reda på sina behov och önskemål, och vet vilka hojar som kan tänkas passa. Ingen behöver tala om i annonsen att de är "bränslesnåla", "har plats för passagerare och bagage", eller "är billiga att försäkra". Inte heller hur många växlar eller cylindrar den har. De modelltypiska dragen har jag redan klart för mig, det jag vill veta är skicket på det aktuella objektet.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Du har förstås rätt. Regel ett är (som vi alla vet) att spekulanter inte vet någonting alls om det objekt de är intresserade av.
Märkligt påstående. Om jag är ute efter en Honda Goldwing, nog vet jag var det är för typ av hoj? Eller en R1:a? XT600 Tenere?

Regel två är att säljaren fort blir less på dumma frågor pga detta. Bättre då att klargöra fakta redan i annonsen. Regel tre: Rätt pris på en gång så man slipper tjafsa om det.

Tammer kan få en kurs i hur man gör fordonsaffärer på blocket, så fort jag blir övertygad om att han verkligen kör hoj.
Jag vet det viktigaste: rätt pris, och en vettig beskrivning. Begär ett par tusen mindre, och bli av med objektet innan kvällen - det är ett gott råd. Istället för att fiska efter maxpris, och det tar veckor och månader, om det alls blir sålt. Plus en enkel och redig beskrivning av vad det är man säljer.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Då kontrar jag med att de absolut flesta som letar hoj på Blocket vet exakt vad de är ute efter. Innan man börjar leta hoj har man tagit reda på sina behov och önskemål, och vet vilka hojar som kan tänkas passa. Ingen behöver tala om i annonsen att de är "bränslesnåla", "har plats för passagerare och bagage", eller "är billiga att försäkra". Inte heller hur många växlar eller cylindrar den har. De modelltypiska dragen har jag redan klart för mig, det jag vill veta är skicket på det aktuella objektet.
I en drömvärld, kanske. Tääänk om alla varit så pålästa som du skriver. :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Håller inte alls med.
Man skriver ju (oftast) en annonstext som kan fånga stora grupper av potentiella köpare. Att då framhålla ett antal fördelar med produkten är högst rimligt. Man kan inte utgå från att alla som letar på Blocket vet allt om den produkt man vill sälja.

Du kanske har full koll på objektet och vill bara veta miltal och årsmodell. Medan någon annan kan ha stor nytta av att veta något om användningsområden, ekonomi, däck, batteri, A2 vs. A-registrering ...osv. Det är en bra text tycker jag.

Det är iofs den sortens kunder som man kanske är glad att slippa som säljare.

Jag brukar sälja några gamla crosshojar varje år och tex de där kunderna som undrar ifall det är en fyrtaktare eller tvåtaktare är typiskt den sortens kunder jag hellre låter bli att sälja åt.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Håller inte alls med.
Man skriver ju (oftast) en annonstext som kan fånga stora grupper av potentiella köpare. Att då framhålla ett antal fördelar med produkten är högst rimligt. Man kan inte utgå från att alla som letar på Blocket vet allt om den produkt man vill sälja.

Du kanske har full koll på objektet och vill bara veta miltal och årsmodell. Medan någon annan kan ha stor nytta av att veta något om användningsområden, ekonomi, däck, batteri, A2 vs. A-registrering ...osv. Det är en bra text tycker jag.
Men, skulle inte annonsen upp här för att häcklas?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
I en drömvärld, kanske. Tääänk om alla varit så pålästa som du skriver. :)
Man behöver inte vara påläst. Redan när man söker till utbildningen för att ta körkortet så har man ju en uppfattning om vad man vill ha. Touring, offroad, racing eller vad. Veteran, klassiker, eller kanske bygga nåt själv? Ingen kommer inramlande i hojbutiken och leta efter en "Motorcykel". Det finns ju en anledning till att man kämpar sig igenom utbildningen, man har en dröm, och i den drömmen finns en hoj som man verkligen vill ha. Och då vet man vad det är, och vilka egenskaper man är ute efter.
 
Last edited:

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Man behöver inte vara påläst. Redan när man söker till utbildningen för att ta körkortet så har man ju en uppfattning om vad man vill ha. Touring, offroad, racing eller vad. Veteran, klassiker, eller kanske bygga nåt själv? Ingen kommer inramlande i hojbutiken och leta efter en "Motorcykel". Det finns ju en anledning till att man kämpar sig igenom utbildningen, man har en dröm, och i den drömmen finns en hoj som men verkligen vill ha. Och då vet man vad det är, och vilka egenskaper man är ute efter.
I din värld spelar väl typen av hoj ingen roll,motorcykel,skitbillig och helst inom gångavstånd verkar ju vara de viktiga parametrarna vid hojköp.

Jag har sålt en hel del hojar till folk som faktiskt inte vet vad dom är ute efter men
en välformulerad och utförlig annonstext har lockat till köp oavsett hojtyp.

Har man dessutom god ordning på dokumentationen och ett presentabelt garage så
går det ännu lättare.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
I din värld spelar väl typen av hoj ingen roll,motorcykel,skitbillig och helst inom gångavstånd verkar ju vara de viktiga parametrarna vid hojköp.

Jag har sålt en hel del hojar till folk som faktiskt inte vet vad dom är ute efter men
en välformulerad och utförlig annonstext har lockat till köp oavsett hojtyp.
Okej. Jag trodde sånt bara gällde ketchup, diskmedel och ICA:s extrapriser. Men vi är alla olika.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Okej. Jag trodde sånt bara gällde ketchup, diskmedel och ICA:s extrapriser. Men vi är alla olika.
Och nackdelen för dig Tammer är att Blocket inte har någon funktion för att ”visa endast annonser inom en radie av 500 meter från min exakta position”.
Där skulle du spara mycket irrelevant annonsmaterial som du besudlas av nu.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag trodde att jag skulle köra customhoj när jag tog mc-kort. Det var inte korrekt.
Fattar vad du menar.
När jag tog kortet ville jag ha en klassisk plåt-Vespa. Men efter att ha kört många mil med en sådan köpte jag en automat-Yamaha. Sedan blev det en automat-Yamaha till och därefter Triumph. Sedan en Triumph till... Och så har det fortsatt på den vägen till att bli den "blandmissbrukare" som jag är idag.

Så nej, Blocket-köpare vet inte alltid vad de vill ha. Tammer vet (SR 250), men inte vi andra. :)
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Och nackdelen för dig Tammer är att Blocket inte har någon funktion för att ”visa endast annonser inom en radie av 500 meter från min exakta position”.
Där skulle du spara mycket irrelevant annonsmaterial som du besudlas av nu.
Min nuvarande Honda cb250 -82 åkte jag 8 mil för att köpa, med släp dessutom.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Fattar vad du menar.
När jag tog kortet ville jag ha en klassisk plåt-Vespa. Men efter att ha kört många mil med en sådan köpte jag en automat-Yamaha. Sedan blev det en automat-Yamaha till och därefter Triumph. Sedan en Triumph till... Och så har det fortsatt på den vägen till att bli den "blandmissbrukare" som jag är idag.

Så nej, Blocket-köpare vet inte alltid vad de vill ha. Tammer vet (SR 250), men inte vi andra. :)
Det är samma med bilar för min del. Det har aldrig hänt att jag åkte för att köpa en Volvo V70 och kommit hem med en Alfa Romeo. Det hade blivit skilsmässa direkt...
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top