Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Förlåt en okunnig, men hur avgör ni om det är "akrapovic" eller Akrapovic? Mitt otränade öga har svårt att se..eller är det det hyfsat pluttiga utblåset på bilden tagen bakifrån som ni drar slutsatsen?
Detaljer och kvalite , kolfiberklämmor stegkonade rör ,tråd till avgasfjädrar som dessutom är gummiklädda -att öppna en kartong från dom är julafton ?IMG_2314.jpegIMG_2313.jpeg

Last edited:
Är det inbyggd högtalare och en switch för att välja motortyp?

Ett schysst tvåtaktsljud skulle man ju vilja ha...

Om man nu köper ett kina-akra, varför skriver man inte det i annonsen då?
"Avgassystem är en Kina kopia på Akra, låter bra"
Fejk är alltid fejk, och aldrig ok.

Fejk är alltid fejk, och aldrig ok.

Nu vet jag inte om det var elhojs-akra eller andra delen av mitt inlägg du besvarade.

Jo, dom fejkade motorljuden på elbilarna har ju bara varit pinsamma.

Men att köpa ett kina-akta är väl inget att skämmas över, är börsen tunn och man har lagt hojen så är det ju en ljuddämpare med någotlunda snyggt utseende det med.
Däremot skulle jag ju helst se att det kom med dekalerna separat så jag kunde skita i att montera dom.
Eller ett sånt där festligt kopia-nam, som min Rollex klocka eller mina RayHan solglasögon, dom lurade ingen, inte ens dom mest godtrogna, klockan hade jag på jobbet och solglasögonen i bilen.

Om man nu köper ett kina-akra, varför skriver man inte det i annonsen då?
"Avgassystem är en Kina kopia på Akra, låter bra"
För att säljaren motiverade priset typ 1/3 acra 1/3 öhlins och 1/3 motogadget så isåfall tappar ju hojen 1/3 av värdet och även den dekalpimpade stötdämparen är tveksam

Nu vet jag inte om det var elhojs-akra eller andra delen av mitt inlägg du besvarade.

Jo, dom fejkade motorljuden på elbilarna har ju bara varit pinsamma.

Men att köpa ett kina-akta är väl inget att skämmas över, är börsen tunn och man har lagt hojen så är det ju en ljuddämpare med någotlunda snyggt utseende det med.
Däremot skulle jag ju helst se att det kom med dekalerna separat så jag kunde skita i att montera dom.
Eller ett sånt där festligt kopia-nam, som min Rollex klocka eller mina RayHan solglasögon, dom lurade ingen, inte ens dom mest godtrogna, klockan hade jag på jobbet och solglasögonen i bilen.
Ja, elavgas & ljud syftade jag på.

Men visst, det hade kunnat vara pirat-akra också.
Visst kan jag leva med att någon köper ett billigt slippis, men rent fejk är tråkigt. Det skulle hellre få ha en egen logga och heta Beijing auspuff istället. Dra till med en egen idé istället för att göra dåliga kopior.

Ja, elavgas & ljud syftade jag på.

Men visst, det hade kunnat vara pirat-akra också.
Visst kan jag leva med att någon köper ett billigt slippis, men rent fejk är tråkigt. Det skulle hellre få ha en egen logga och heta Beijing auspuff istället. Dra till med en egen idé istället för att göra dåliga kopior.

Ja det är ju uppenbart att dom har kopierat när loggan är kopierad också.

Men egen idé?

Hur mycket kan man variera ett auspuff?

Den ska ha en viss volym för att dämpa ljudet, det ska vara ett rör in och en öppning ut.
Man vill inte ha så lång ljuddämpare, så då gör man den grov istället, för att komma upp i volym, det får inte sticka ut så mycket, så då klämmer man det ovalt, fast det är viktigare för nerläggsvinklar att det är smalt nertill så kan man ta igen lite volym upptill så då gör man det typ trekantigt, sen ska man göra en avslutning på det som går att ta loss så man kan packa om, och sedan vill man ju att avgaserna ska blåsa bakåt och inte snett uppåt så då gör man gavelkoppen lite sned...

Gissa vad det kommer att se ut som?

Sen gör ju kineserna auspuff efter egen ide ibland, men vi vill inte ha auspuffs som ser ut som en gatlingkulspruta eller en fleshlight här, vi vill ha något som ser traditionellt ut...
Typ som ett Akra... Det säljer bra....

• Gilla
Reaktioner: TCE
Ja jösses, det krävdes lite skills för att hitta detaljerna som avgör om det är äkta eller fejk, men när man vet om dem så syns det ju tydligt. Tack för alla tydliga förtydliganden, vilken nivå av detaljkunskap! :)

Ja det är ju uppenbart att dom har kopierat när loggan är kopierad också.

Men egen idé?

Hur mycket kan man variera ett auspuff?

Den ska ha en viss volym för att dämpa ljudet, det ska vara ett rör in och en öppning ut.
Man vill inte ha så lång ljuddämpare, så då gör man den grov istället, för att komma upp i volym, det får inte sticka ut så mycket, så då klämmer man det ovalt, fast det är viktigare för nerläggsvinklar att det är smalt nertill så kan man ta igen lite volym upptill så då gör man det typ trekantigt, sen ska man göra en avslutning på det som går att ta loss så man kan packa om, och sedan vill man ju att avgaserna ska blåsa bakåt och inte snett uppåt så då gör man gavelkoppen lite sned...

Gissa vad det kommer att se ut som?

Sen gör ju kineserna auspuff efter egen ide ibland, men vi vill inte ha auspuffs som ser ut som en gatlingkulspruta eller en fleshlight här, vi vill ha något som ser traditionellt ut...
Typ som ett Akra... Det säljer bra....
Ja, jag har inget emot kinapuff, men det är ju lite småfult att sälja som något dyrare smycke. Jag hade ett biltemapuff på en hoj, för en massa år sen. Det var billigt och jag hade inte mycket pengar.
Hade väl kunnat göra det lite fräsigare med ett klistermärke, men det ser ju bara dråpligt ut. Lite som att ha en uppenbar fejkrolex och flasha den för kredd. :hihi

Visst kan jag leva med att någon köper ett billigt slippis, men rent fejk är tråkigt. Det skulle hellre få ha en egen logga och heta Beijing auspuff istället.

Hade väl kunnat göra det lite fräsigare med ett klistermärke, men det ser ju bara dråpligt ut. Lite som att ha en uppenbar fejkrolex och flasha den för kredd. :hihi

Jag ser en uppenbar marknad för någon driftig tredjepartskinakopiaklistermärksproducent.

Nya bilder och förtydligandet att den faktiskt är MYCKET UDDA gör säkert susen den här gången :hihi Sista bilden han lagt in är på en utländsk annons med mycket högre prislapp, för det visar ju att hojen faktiskt är värd mycket mer än han begär :rofl

turbohonda om igen.jpg

Vad har han betalt, tro?
Jag är helt säker på att jag sett denna hojen på blocket tidigare för någonstans runt 65 papp, min gissning är att nuvarande ägaren köpte den då i tron att jämförelsen med utländska annonsers prissättning indikerade att hojen skulle vara värd mycket mer, att dåvarande säljaren sålde billigt då han inte visste vad han hade och att det skulle gå göra sig en snabb hacka på denna "sällsynta samlarhoj som inte såldes i norden"...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back