Dagens Blocket! (mc-relaterat)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bakskärmen ser ut att peka lite åt höger (jfr tankens sidor) så det kan lura ögat, men samtidigt ser det skumt ut att svingen knappt syns på höger sida

Det kanske är en rundbaneräcer, gjord för att bara köras åt ett håll som i amerikansk motorsport
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Nu visar du ju den andra sidan samt var den bilden kommer ifrån vet jag inte?
Är det en tidig pressbild innan produktionshojen kom? Eller kanske Tamiya modellen i 1:12 som alla R1 älskare borde ha?
Hur ser puristerna på det där, är det produktionshojen som räknas som äkta eller är det pressfotona som tillverkaren släppte som är korrekta/äkta?
Korrekt placering av dekalen på den sidan på produktionshojarna är ju denna.
View attachment 474651

Yamahas egen produktbild från 1998 är ju den översta av dessa:
View attachment 474652


Själv är jag nog inte så jättekinkig utan hade nog tyckt att även Blockethojen hade varit ganska cool att äga den med, även om den inte uppfyller kraven för att ställa ut i Concours d'Elegance.
Mjo men säljer man en Polka med hög svansföring så bör den iaf vara original, inte med kinakåpor och sneda dekaler. Tycker jag.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Nu är den borttagen iaf. Enligt säljaren var det originalkåpor men omlackade

Fan nu missade man ett investeringsobjekt.... :gnissla
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag är oerhört okunnig, vad är det som gör en PolkaR1 värd en massa pengar?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fjårtisar tyckte den var cool när den kom, nu har de, fd. fjortisarna, pengar på kontot samtidigt som de finns få kvar?

Precis, ungefär som Zündappmoppar från tidigt 70-tal… Det finns egentligen inte så mycket som gör dem intressanta, men de ansågs ”coola” när de kom.
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Jag är oerhört okunnig, vad är det som gör en PolkaR1 värd en massa pengar?
Det är väl en jäkligt snygg, snabb och revolutionerande hoj helt enkelt. Just den röd-vita av första årsmodellen är ansedd som mer eftertraktad än den blå. Personligen tycker jag den röd-vita är snyggare än den blå eftersom den har mer tanke bakom de olika färgerna än den blå som är enfärgad. Färgerna påminner ju även om deras Marlboro-lackade GP500-hoj. Den var svår att få tag på när den var ny pga efterfrågan och idag är ju dom flesta krashade och dom som finns kvar är ej i originalskick.

Introduktion på auktionssidan jag länkade tidigare:

The 1990s were defined by three sportbikes – the Honda CBR900RR, the Ducati 916, and the Yamaha R1. Honda’s CBR900RR started the revolution by being 76 pounds lighter than its lightest competition. Soon after, Ducati released the 916. It was technically competent with fuel injection and even an adjustable steering head angle, but it’s best remembered just for being one of the most beautiful motorcycles of all time. In 1998, Yamaha released the R1 and wiped the floor with everyone else – it was the lightest and most powerful literbike available and you had to work hard to find a dealer with one in stock.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Så "PolkaR1" är bara en färgsättning, det var inget speciellt med den i övrigt.

Tja, röd vit är snygg, men om den blåa är lika bra så förstår jag inte den enorma prisskillnaden.

Det hade ju varit en annan sak om det var en specialmodell som var superlätt eller extra trimmad eller något viktigt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Han måste ju nästan få mer ut av den i delar. Bara motorn är väl värd mer?
Eftersom folk är så rädda för mil kan man få en välservad R1200GS/A LC som gått 17.000 mil eller så för typ 40'. Klart bättre affär på alla sätt.

Med det sagt så kan hojen på bilden vara allt ifrån relativt enkelt återställd till bortom räddning, men har man en likadan med havererad motor eller tänker bygga nåt fränt av drivlinan kan det förstås vara motiverat...
 

tt600s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Nov 2021
Hoj
Honda VTR1000F
Så "PolkaR1" är bara en färgsättning, det var inget speciellt med den i övrigt.

Tja, röd vit är snygg, men om den blåa är lika bra så förstår jag inte den enorma prisskillnaden.

Det hade ju varit en annan sak om det var en specialmodell som var superlätt eller extra trimmad eller något viktigt.
Ja just röd o vit är ju för deras då racingfärger. Jag tycker röd/vita är mycket snyggare än blå. beror ju på alla crossar man hade under 90 talet från Yamaha :D Så visst det är ju persoligt vad man tycker. Den blåa duger ju med :D
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top