Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Jag förstår vad du menar med "erkänd stil" men vill ändå, för protokollet, påpeka att beslutet inte är enhälligt...
Ok Boomer!

Fast hashmoppe byggd på Hondas CB modeller med hysterisk flakelack är ju en oerhört "erkänd stil".

Tänk dig en hobbyknarkande knegare, vars två intressen i livet är att se "Easy Rider" och röka braj, gärna samtidigt, men knegarlönen räcker inte riktigt till att köpa en HD-Panna, inte ens en Shovel av dom sämre årgångarna, men en Honda CB som har varit omkull har dom råd med.

Sen ska det minsann byggas chopper i hyreshusgaraget.

Ën stretchad ram och gaffel hittas i gula tidningen, och en bucklig Mustang tank på soptippen.
Man är nästan där, man bokar redan lacken i hot pink och crazy purple flake hos sin lokale hälare/kran/lackerare/pinstripare, den är svindyr, för man vill ju ha extra stora flakes.

Lyckligtvis kan morsan sy ihop en king and queen dyna av flakead nylon köpt på Hobbex, så det blir inte så dyrt.

Man börjar så smått att fixa den där buliga Mustangtanken hemma i garaget med gassvetsen, hur svårt kan det vara liksom, man knäcker ett par pumlor (plastflaska med papprör runt, föregångare till PET flaska) mellanöl (för det är april 1977 så Jonnegård har inte hunnit förbjuda mellanölen än) och drar igång gassvetsen, efter att ha fyllt garaget med sotänglar för fjärde gången så öppnar man även kranen på oxygentuben.

Fan vad svårt det är att få till den runda formen igen, varje gång man tror man närmar sig så slår sig tankhelvetet igen, fast på ett nytt ställe.
Ny plan, tennspackla skiten rund.

Efter ytterligare en timme, otaliga brännblåsor och mera tenn på dom nergångna träskorna än på tanken ger man fan upp och bläddrar i en Hojmagasinet för lite inspiration.

Där, där ser man den, likkistetanken för 299:-, fan, det är bara en övertidskväll på jobbet...
En ny rund tank kostar ju minst det dubbla, det får bli den stilen på bygget.
Bosse på jobbet är ju nästan klar med den 2 meter höga sissybaren av armeringsjärn.

Det blir en beställning, baklyse i form av malteserkors, likkiste tank och och 12kg osorterade spetsmuttrar.

Så mina vänner föds en hashmoppe baserad på en CB 750 four, med flakelackad likkista och king and queen dyna, och sen är man kung på konsumlagret när man kommer till jobbet med den...
 
Men jösses!?

Riskerar man inte rejält med pisk om man kliver av en sådan hoj i fel sammanhang...?
Nej det tror jag inte, men däremot blir man nog utskrattad för att man har dekaltrimmat en Yamaha...

Det är synd, Wildstaren är väl den snyggaste japanklonen av V-twin och kan gott ha Yamahaloggan kvar.
Att den är kvalitetsmässigt bättre är det väl ingen som tvivlar på
 
Last edited:
Ok Boomer!

Fast hashmoppe byggd på Hondas CB modeller med hysterisk flakelack är ju en oerhört "erkänd stil".

Tänk dig en hobbyknarkande knegare, vars två intressen i livet är att se "Easy Rider" och röka braj, gärna samtidigt, men knegarlönen räcker inte riktigt till att köpa en HD-Panna, inte ens en Shovel av dom sämre årgångarna, men en Honda CB som har varit omkull har dom råd med.

Sen ska det minsann byggas chopper i hyreshusgaraget.

Ën stretchad ram och gaffel hittas i gula tidningen, och en bucklig Mustang tank på soptippen.
Man är nästan där, man bokar redan lacken i hot pink och crazy purple flake hos sin lokale hälare/kran/lackerare/pinstripare, den är svindyr, för man vill ju ha extra stora flakes.

Lyckligtvis kan morsan sy ihop en king and queen dyna av flakead nylon köpt på Hobbex, så det blir inte så dyrt.

Man börjar så smått att fixa den där buliga Mustangtanken hemma i garaget med gassvetsen, hur svårt kan det vara liksom, man knäcker ett par pumlor (plastflaska med papprör runt, föregångare till PET flaska) mellanöl (för det är april 1977 så Jonnegård har inte hunnit förbjuda mellanölen än) och drar igång gassvetsen, efter att ha fyllt garaget med sotänglar för fjärde gången så öppnar man även kranen på oxygentuben.

Fan vad svårt det är att få till den runda formen igen, varje gång man tror man närmar sig så slår sig tankhelvetet igen, fast på ett nytt ställe.
Ny plan, tennspackla skiten rund.

Efter ytterligare en timme, otaliga brännblåsor och mera tenn på dom nergångna träskorna än på tanken ger man fan upp och bläddrar i en Hojmagasinet för lite inspiration.

Där, där ser man den, likkistetanken för 299:-, fan, det är bara en övertidskväll på jobbet...
En ny rund tank kostar ju minst det dubbla, det får bli den stilen på bygget.
Bosse på jobbet är ju nästan klar med den 2 meter höga sissybaren av armeringsjärn.

Det blir en beställning, baklyse i form av malteserkors, likkiste tank och och 12kg osorterade spetsmuttrar.

Så mina vänner föds en hashmoppe baserad på en CB 750 four, med flakelackad likkista och king and queen dyna, och sen är man kung på konsumlagret när man kommer till jobbet med den...


Jodå, det är en erkänd stil.
Jag tyckte illa om den redan då, från mitten av sjuttio och framåt.

Det blev sällan linjer som var snälla mot ögat, och själva idén med en varvande fyra i ett tillbakalutat chassie mixade sig som vinäger och rönnbärsgelé, typ.


Men okay. Dom var snäppet mindre anstötliga än de plågsamma BMW-försök som gjordes under denna epoken...

images.jpeg-2.jpg

Screenshot_20220414-191220_Samsung Internet.jpg


Bara några år efter den eran tog BMW själva över konceptet att bygga asfula motorcyklar och satte därmed stopp för hemmaförsöken att skada världen. Det fanns helt enkelt ingen chans att mäta sig med fabrikens enorma resurser och förmåga att rita in asymmetri där ingen tidigare trott det var möjligt att ställa till det...
 
Ok Boomer!

Fast hashmoppe byggd på Hondas CB modeller med hysterisk flakelack är ju en oerhört "erkänd stil".

Tänk dig en hobbyknarkande knegare, vars två intressen i livet är att se "Easy Rider" och röka braj, gärna samtidigt, men knegarlönen räcker inte riktigt till att köpa en HD-Panna, inte ens en Shovel av dom sämre årgångarna, men en Honda CB som har varit omkull har dom råd med.

Sen ska det minsann byggas chopper i hyreshusgaraget.

Ën stretchad ram och gaffel hittas i gula tidningen, och en bucklig Mustang tank på soptippen.
Man är nästan där, man bokar redan lacken i hot pink och crazy purple flake hos sin lokale hälare/kran/lackerare/pinstripare, den är svindyr, för man vill ju ha extra stora flakes.

Lyckligtvis kan morsan sy ihop en king and queen dyna av flakead nylon köpt på Hobbex, så det blir inte så dyrt.

Man börjar så smått att fixa den där buliga Mustangtanken hemma i garaget med gassvetsen, hur svårt kan det vara liksom, man knäcker ett par pumlor (plastflaska med papprör runt, föregångare till PET flaska) mellanöl (för det är april 1977 så Jonnegård har inte hunnit förbjuda mellanölen än) och drar igång gassvetsen, efter att ha fyllt garaget med sotänglar för fjärde gången så öppnar man även kranen på oxygentuben.

Fan vad svårt det är att få till den runda formen igen, varje gång man tror man närmar sig så slår sig tankhelvetet igen, fast på ett nytt ställe.
Ny plan, tennspackla skiten rund.

Efter ytterligare en timme, otaliga brännblåsor och mera tenn på dom nergångna träskorna än på tanken ger man fan upp och bläddrar i en Hojmagasinet för lite inspiration.

Där, där ser man den, likkistetanken för 299:-, fan, det är bara en övertidskväll på jobbet...
En ny rund tank kostar ju minst det dubbla, det får bli den stilen på bygget.
Bosse på jobbet är ju nästan klar med den 2 meter höga sissybaren av armeringsjärn.

Det blir en beställning, baklyse i form av malteserkors, likkiste tank och och 12kg osorterade spetsmuttrar.

Så mina vänner föds en hashmoppe baserad på en CB 750 four, med flakelackad likkista och king and queen dyna, och sen är man kung på konsumlagret när man kommer till jobbet med den...
Värst var ändå fasen före glidarmodellerna. När de monterade ett buffalo eller texasstyre på en z1000 mkII, cb 750, gs 750 m fl och därtill förlängde gaffelbenen ett par dm utan rake. De vägde 250 kg och hade inte ens 40 mm grova ben. Smak OCH förnuftsvidrigt.

(Fransar, verktygsväska under lampan etc)
 
Last edited:
Jodå, det är en erkänd stil.
Jag tyckte illa om den redan då, från mitten av sjuttio och framåt.

Det blev sällan linjer som var snälla mot ögat, och själva idén med en varvande fyra i ett tillbakalutat chassie mixade sig som vinäger och rönnbärsgelé, typ.


Men okay. Dom var snäppet mindre anstötliga än de plågsamma BMW-försök som gjordes under denna epoken...


Bara några år efter den eran tog BMW själva över konceptet att bygga asfula motorcyklar och satte därmed stopp för hemmaförsöken att skada världen. Det fanns helt enkelt ingen chans att mäta sig med fabrikens enorma resurser och förmåga att rita in asymmetri där ingen tidigare trott det var möjligt att ställa till det...

Jag trodde motorcykelkollektivet var överens om att inte prata om den eran, okey?

Men när du drog upp det känner jag att jag måste förklara för TV spelsgenerationen varför det blev så illa som det blev.

Polisen fick alltså för sig att byta ut SAMTLIGA bumsar (r75/r80) på ett bräde när det kom en ny BMW modell som såg ut som en kasettbandspelare från 80 talet. (minns ingen beteckning på den)

Det ledde till att marknaden översvämmades av BMW motorcyklar till en kostnad av en påse bullar, jag vet inte om det var polisen själva eller en auktionsfirma som sålde dom, men jag hörde en historia om en snubbe som hjälpte polisen att köra dom till försäljningen som valde ut det bästa exemplaret, parkerade den långt bak, släppte ut luften ur bakdäcket, hällde lite olja under motorn och snodde ena nyckeln ur knippan kvällen innan försäljningen.

När så försäljningen drog igång sålde dom dom första 10 till allt lägre pris, och när det blev dags för den sorgsna med platt bakdäck och oljefläck under motorn och ingen resevnyckel var det bara han som budade...

Jag hörde även talas om en som hade köpt en men ångrade sig och bytte bort den mot en moped åt sonen och fick lägga pengar emellan.

Dom var totalt värdelösa, och blev därför choppade utan hänsyn.
 
3df76d66ee7a6b292e19a818c65c8ea0.jpg
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top