Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Du har högst sannolikt rätt.

Fan jag blir irriterad när folk inte använder sina saker och de bara tynar bort. Själv säljer, ger bort eller slänger jag allt som inte används. Har hellre färre saker som används än fler som samlar damm. Att ha massa grejer som inte används är för mig som att inte äta upp maten på tallriken, helt otänkbart.
Jo, jag brukar ge gamla datorer och telefoner till syskonbarn, exempelvis. Rent historiskt har det ju varit dåligt andrahandsvärde. Hojar brukar jag sälja av när de står för mycket. Garaget är dyrt nog som det är, det behöver inte vara fullt med saker jag inte använder.
 
Ibland har hojarna gått ganska långt ?
 

Bifogat

  • 12ABC09B-1BB8-404B-B9EF-FCAED99A86E7.png
    12ABC09B-1BB8-404B-B9EF-FCAED99A86E7.png
    895.9 KB · Visningar: 101
Last edited:
Båda hojarna har snittat på runt 50 mil per år. Man kan undra varför? Dessa hojar har väl aldrig varit några premiumhojar utan mer dagliga beaters. Varför köper man en alldaglig hoj och bara låter den stå?
Kan man undra. Det är inte ovanligt att se i annonser, "avställd sedan 1993. Startar ej." eller nåt sånt. Det som en gång var en fräsch fungerande MC har blivit ett renoveringsprojekt och slumpas iväg för småpengar.
 
:fyllisar


Edit:

Men ärligt: det måste väl ändå vara ett första klassens fyllejobb?
Vem kommer ens på något sådant?
Vad skall det reggas som?
Och varför?


För övrigt:

View attachment 470081

Lika...

View attachment 470082

...som...

View attachment 470083


...bär!
Ja, man kan ju undra om motorn ska placeras i den vinkeln?
Eller om det kan bli problematiskt att kolla oljenivån :va
Nåja, det kanske är en ickefråga eftersom den aldrig kommer att tas i drift.
Jag tror helt ärligt att en garagebrand är det enda som kan rädda upp det där...
 
Ja, man kan ju undra om motorn ska placeras i den vinkeln?
Eller om det kan bli problematiskt att kolla oljenivån :va
Nåja, det kanske är en ickefråga eftersom den aldrig kommer att tas i drift.
Jag tror helt ärligt att en garagebrand är det enda som kan rädda upp det där...

Utgående drevet ska rimligtvis sitta i höjd med svingaxeln så bakänden på motorn ska upp en hel del, nästan 1 dm tror jag.
Jag undrar om hans nya motorfästen kanske inte passar ihop med motorn ens? Eller kanske han bara lagt dit motorn för och visa att den finns eller nåt.

Man ser ju även på en av de andra bilderna att motorn hänger en bra bit under de bakre fästpunkterna.
 
Utgående drevet ska rimligtvis sitta i höjd med svingaxeln så bakänden på motorn ska upp en hel del, nästan 1 dm tror jag.
Jag undrar om hans nya motorfästen kanske inte passar ihop med motorn ens? Eller kanske han bara lagt dit motorn för och visa att den finns eller nåt.

Man ser ju även på en av de andra bilderna att motorn hänger en bra bit under de bakre fästpunkterna.
Man kan ju ha ett löphjul för kedjan en bit upp också. Varför inte ett baserat på en fjädrande punkt från en kamrem så man hela tiden håller kedjan spänd.
Om man inte vill flytta motorn alltså.
 
Man kan ju ha ett löphjul för kedjan en bit upp också. Varför inte ett baserat på en fjädrande punkt från en kamrem så man hela tiden håller kedjan spänd.
Om man inte vill flytta motorn alltså.

Ja, och så kan man montera några plattjärn mellan motor och motorfäste.
 

Bifogat

  • Zundapp.jpg
    Zundapp.jpg
    57.8 KB · Visningar: 64
:fyllisar


Edit:

Men ärligt: det måste väl ändå vara ett första klassens fyllejobb?
Vem kommer ens på något sådant?
Vad skall det reggas som?
Och varför?

Jag tror jag vet var inspirationen till "hur-svårt-kan-det-vara-att-bygga-en-egen" kom ifrån.

 
Livet kommer emellan ibland men hoppet lever kvar ändå och åren bara springer förbi.
Sedan är ju snittsträckan för en mc per år 200 mil, någon måste ju väga upp tokarna som snittar över 2000 mil om året.
Verkligheten suger, vad fan ska vi med den till, egentligen?
 
Båda hojarna har snittat på runt 50 mil per år. Man kan undra varför? Dessa hojar har väl aldrig varit några premiumhojar utan mer dagliga beaters. Varför köper man en alldaglig hoj och bara låter den stå?
Troligen så har man bara råd med en "vanlig" hoj. Och sedan kommer åtaganden ivägen.
Jag utväcklade mitt hojägande från en fin gixxer till en risig tenere för att jag ändå inte får ihop några kilometer som vardagen ser ut just nu.
 
Troligen så har man bara råd med en "vanlig" hoj. Och sedan kommer åtaganden ivägen.
Jag utväcklade mitt hojägande från en fin gixxer till en risig tenere för att jag ändå inte får ihop några kilometer som vardagen ser ut just nu.
+1 på den , ungar och hus har en tendens att äta upp tiden och med skjutsande till dagis och skola så blir det inte ens jobbpendlande med hoj .
Snittade runt 1100-1500 mil fram till 2011 sen :censoreddök det till nära noll men inte kan det vara tomt i garaget för det:) xr650ren har inte gått 100 mil mellan besiktningarna ens sista åren men det lilla som blir är guld värt
 
Troligen så har man bara råd med en "vanlig" hoj. Och sedan kommer åtaganden ivägen.
Jag utväcklade mitt hojägande från en fin gixxer till en risig tenere för att jag ändå inte får ihop några kilometer som vardagen ser ut just nu.
Det kan också vara rent habegär. Suget efter hoj gör att man lätt glömmer att man nog kanske inte kommer åka så mycket, men det spelar liksom ingen roll. Bara att äga just den hojen är värt prislappen, om det sen också blir en liten åktur nån gång då och då betraktas mer som en bonus.
 
Det kan också vara rent habegär. Suget efter hoj gör att man lätt glömmer att man nog kanske inte kommer åka så mycket, men det spelar liksom ingen roll. Bara att äga just den hojen är värt prislappen, om det sen också blir en liten åktur nån gång då och då betraktas mer som en bonus.
:) Milen spelar väl ingen roll bara inte garaget är tomt ?har fyra hojar i garaget med ungarnas så det finns alltid möjlighet till garagehäng för service eller nöje;) kommer lite hjulklappar nu för lite kvalitetstid då även den hör till när barnen ska lära sig skruva:tummenupp0290C31A-F54A-4552-B9F0-6CDF67D0EC1A.jpeg
 
:) Milen spelar väl ingen roll bara inte garaget är tomt ?har fyra hojar i garaget med ungarnas så det finns alltid möjlighet till garagehäng för service eller nöje;) kommer lite hjulklappar nu för lite kvalitetstid då även den hör till när barnen ska lära sig skruva:tummenuppView attachment 470101
Hugaligen.
Beroende på vilken ålder dom är i så kanske du skulle ge dom en bok istället!
Skämt å sido - bra jobbat :tummenupp

ellara-grund-instuderingsuppgifter.jpg
 
Har

Den jävla limpan lämnar mig tvivlande på hans kunskaper om packningsbyten också, vafan det går ju inte ens att göra en mock-up så dåligt


Har bytt dom flesta packningarna i motorn men ej startad efter, den skall ha gått innan demontering

Det här förvånar mig mer än något annat i dagens byggtrend:
Man vet inte vad man håller på med.

Man köper vilken jävla hoj som helst, river ner helt besinningslöst och ger upp... ...well, inte halvvägs direkt.

Varför byta packningar på något man inte vet om det ens går?
Och vad är "de flesta packningar i motorn"?
Skall vi gissa på transkåpa, generatorlock och ventilkåpa...? De intesåläskiga ställena att öppna.

Handen på hjärtat och med forumets samlade erfarenhet av japansk passning: brukar en sådan operation göra typ till eller från...?

Själva konceptet med att bygga om en främmande hoj man inte kört är så avlägset för mig.
Vilka egenskaper har man hunnit tröttna på? Vilka beteenden hos hojen har man identifierat som problematiska, eller rent av potentiellt farliga? Vilka kan man komma till rätta med? Var skall man hitta 10 hästar till?

Hur kan man bygga om en hoj man inte har en relation till?
...eller, som i det här fallet - inte vet om den ens startar.

En generationsfråga? Kanske.
...vilket får mig att fundera över vår framtid.
 
Det här förvånar mig mer än något annat i dagens byggtrend:
Man vet inte vad man håller på med.

Man köper vilken jävla hoj som helst, river ner helt besinningslöst och ger upp... ...well, inte halvvägs direkt.

Varför byta packningar på något man inte vet om det ens går?
Och vad är "de flesta packningar i motorn"?
Skall vi gissa på transkåpa, generatorlock och ventilkåpa...? De intesåläskiga ställena att öppna.

Handen på hjärtat och med forumets samlade erfarenhet av japansk passning: brukar en sådan operation göra typ till eller från...?

Själva konceptet med att bygga om en främmande hoj man inte kört är så avlägset för mig.
Vilka egenskaper har man hunnit tröttna på? Vilka beteenden hos hojen har man identifierat som problematiska, eller rent av potentiellt farliga? Vilka kan man komma till rätta med? Var skall man hitta 10 hästar till?

Hur kan man bygga om en hoj man inte har en relation till?
...eller, som i det här fallet - inte vet om den ens startar.

En generationsfråga? Kanske.
...vilket får mig att fundera över vår framtid.
Precis, först kollar jag om fordonet går, fixar om det är lönt. Sedan börjar kosmetikan. Inte tvärt om, såklart! Det vet alla som skruvat med mer än ett gammalt fordon.
 
Det här förvånar mig mer än något annat i dagens byggtrend:
Man vet inte vad man håller på med.

Man köper vilken jävla hoj som helst, river ner helt besinningslöst och ger upp... ...well, inte halvvägs direkt.

Varför byta packningar på något man inte vet om det ens går?
Och vad är "de flesta packningar i motorn"?
Skall vi gissa på transkåpa, generatorlock och ventilkåpa...? De intesåläskiga ställena att öppna.

Handen på hjärtat och med forumets samlade erfarenhet av japansk passning: brukar en sådan operation göra typ till eller från...?

Själva konceptet med att bygga om en främmande hoj man inte kört är så avlägset för mig.
Vilka egenskaper har man hunnit tröttna på? Vilka beteenden hos hojen har man identifierat som problematiska, eller rent av potentiellt farliga? Vilka kan man komma till rätta med? Var skall man hitta 10 hästar till?

Hur kan man bygga om en hoj man inte har en relation till?
...eller, som i det här fallet - inte vet om den ens startar.

En generationsfråga? Kanske.
...vilket får mig att fundera över vår framtid.
EXAKT!

Vad ända in i h****** är det för fel på folk? Kapa sönder fina klassikerhojar, och så inte ens göra färdigt!
De som är ” färdigbyggda” ser ju för jävliga ut. :huvet
Och sen begära 50-70 tusen för en massakrerad CB500 mfl.:va
 
Back
Top