Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Tänk om van Gogh kunde höra uppskattningen och se uppståndelsen kring hans verk ännu idag...?

" But I could have told you Vincent, this world was never meant for one as beautiful as you... "

Det var med en motorcykel i konstprogrammet Bytt är Bytt på TV4 den 2:a december. Jämfördes med diverse olika konstföremål.
Min egen gissning på värderingen av den stämde bättre än på resten av bråten.

Jag kan förstå att man vill ha de prylar som ansågs vara "rätt" i en tidsepok man upplevt och att det finns en skönhet i det.
Mina funderingar kring gamla CB750 och även RD350 är hur de kommer stå sig framöver.

Proveniens är allt i samlarkretsar.

Nog skulle många härinne betala mer för ett skinnställ som Barry Sheene vurpat i på Anderstorp än för ett likadant oskadat som hängt i en butik? Trots märkena?

Men då är ju hojen inte längre ett fordon, utan någon sorts konstverk som man hänger upp på väggen. Vi som gillar att åka hoj bryr oss mindre om vem som har ägt den innan, eller vem som har byggt tanken eller stylat sadeln. Avgassystem byggt av den och den, blir den bättre för det?
Att en grupp gillar att använda prylarna hindrar inte att det finns en annan grupp som samlar på dem. Det är ju inte ens en ny företeelse att samla på fordon. Själv tycker jag det är lika dumt att samla på konst, frimärken och koproliter som att samla på fordon, och att priserna är helt efterblivna, men det finns andra som tycker det är helt normalt att betala fantasisummor för saker, och det är väl helt upp till de personerna att göra det.

Tänk om van Gogh kunde höra uppskattningen och se uppståndelsen kring hans verk ännu idag...?

" But I could have told you Vincent, this world was never meant for one as beautiful as you... "
Helt ärligt när jag var på van gogg museet så kände jag bara att här har en klass förskole barn fått härja fritt med finger färg. Nåväl smaken e som baken men inte fan betalar jag mer en en 100 lapp för valfritt verk..

Jag kan förstå att man vill ha de prylar som ansågs vara "rätt" i en tidsepok man upplevt och att det finns en skönhet i det.
Mina funderingar kring gamla CB750 och även RD350 är hur de kommer stå sig framöver.
Jag tänker att så länge de som gillade hojarna i sin ungdom fortvarande lever så kommer värdet vara bra. Om min teori stämmer så är hojar från 50-talet och äldre inte speciellt heta idag eftersom få levande personer har anknytning till dem. För just 2T-gathojar kan det vara en extra knorr att sådana slutade tillverkas.

Så här kan det se ut idag

1639306994311.png

Den är ju sprillans ny! 2004 kostade den strax under 160000 med lazerburkarna så visst är där lite väl häftig prisökning trots inflationen om man inte hittar rätt samlare till att köpa den.
Dom har även en oanvänd HP2 sport för 350000:- så där är en ännu häftigare prisökning.
Verkar vara lite av deras grej att spara på "nya" hojar! En RC30 hade de också back in the days.

Den är ju sprillans ny! 2004 kostade den strax under 160000 med lazerburkarna så visst är där lite väl häftig prisökning trots inflationen om man inte hittar rätt samlare till att köpa den.
Dom har även en oanvänd HP2 sport för 350000:- så där är en ännu häftigare prisökning.
2004, då har den ej dubbla överliggande kamaxlar.
De kom 2010.
Ska ni köpa beg. BMW så sikta då årsm. 2010 eller nyare.

En HP2 sport skulle jag vilja ha. Men 350 tusen var lite väl för mig ?

Priserna på avstannade projekt går upp igen. Tretusen dyrare på tio minuter.

View attachment 466579

Killen kom på att det blev svårt att få till det där stora hålet under sadeln som är så modernt, så han tröttnade...

Nej, ärligt - den där hojen vore ett utmärkt objekt att bygga en "Rustan Jarnesand-replika" på.

Rulle dånade runt i Göteborg på en GL1000 när modellen var ny, med clip-on, rearsets och ett fyra till ett som lät jävulen. Majndbänding!
Brutala bakhjulsstuds under inbromsning, minns jag.

Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...