Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Jag har åxå vänt nåt däck fel nån gång eller rättare sagt han som la på däcket.
Jag var väl bara glad å få på ett nytt däck. Hellre felvänt nytt däck än rättvänd slitet för mej. :krama



Jag håller faktiskt inte med dig.
Ett slitet däck vet du om att det är slitet, och du kan köra därefter.
Ett slitet däck är ärligt och visar vad det går för.

Det felvända nya däcket ser nytt ut, och vet man inte om att det roterar fel så är man heller inte beredd att möta janusansiktet när det byter uppträdande.
Olika däck reagerar olika mycket på att rotera baklänges.
Tvärsajpade som Mich PR 4 nöjer sig med att fransa upp sig med ett brutalt tå-hälslitage och man får bara ut en bråkdel av den tänkta milsträckan. Greppet är dock helt okay i början.

I andra ändan har vi de grov- och traktormönstrade bakdäck som ”byggherrar” brukar sätta fram på sina bobberscramblers. Där finns däck som är obehagliga att köra bakvända, och direkt farliga i väta.

Heidenau reagerade redan i början av byggboomen när dom såg varthän det barkade och försåg gjutformarna till sitt K60 med dubbla rotationspilar och skriftlig förklaring på däcksidan hur det skall monteras.
(Därmed inte sagt att det är ett lämpligt framdäck ändå...)

Ändå ser jag fortfarande K60 som monteras fel.
Jag har frågat varför, svaren spänner över ”oj, det har jag inte sett” till ”men det ser dumt ut när mönstret pekar bakåt”.

Ett felvänt framdäck är ett lackmustest på hur lite folk förstår utav motorcykeln och hur den fungerar.
 
Last edited:
Pizzastyling, 30hk extra, 2011 som egentligen är en 2010 och sjukligt överprisad.
Hur kan man missa detta fynd...
https://www.blocket.se/annons/gavleborg/kawazaki_ninja_zx_10r/91882882

Två hojar med uppenbara kinakåpor men detta nämns inte öht men dock vill man ha seriösa spekulanter. Hur vore det med seriösa säljare...
Har fortfarande svårt att förstå att man kan veta så lite om sin egen hoj eller så försöker man bara lura köpare.
Ska man försöka lura folk kanske man inte ska ta en av de mest ikoniska "special edition" mc som gjorts och som alla vet alltid har orangea fälgar :huvet

https://www.blocket.se/annons/blekinge/honda_cbr_1000_rr/91857578

https://www.blocket.se/annons/goteborg/honda_cbr600rr__nybes___nyservad__laga_mil/91556523
 
Vi pratar båda om samma sak och inte.
Givetvis är det å föredra att däcket är rättvänd:tummenupp
Två gånger har slitna däck smällt för mej:näsblod Så det där med å veta å köra därefter stämmer inte:(
Jag har slitet bakdäck nu på min nuvarande mc. Känns inte så kul å tänka på det:rodnar Hoppas jag klarar mig den här gången:va Lägger på ett nytt om nån månad när jag förmodligen slutar köra långa sträckor för i år. :D


Vi har nog olika referensramar för begreppet "slitet".
 
Poppar popcorn!

IBA borde vara en hint :arsele
 
Nä styret är inte cafe.
Inte skärmarna heller. Fotpinnarna sitter för långt fram. Skylt och baklyse ska sitta högre upp. Ett par TT100 skulle sitta fint. Lite mer tidstypiska stötdämpare hellre än de japanska från 80-talet. Ljuddämparna ser tunga och tysta ut.
Lite lätthål vore tidstypiskt.
 

Bortsett från sadeln, dämparna, växelspaken och den moddade tanken ser den ut att va ganska original.
Nästan synd att göra caferacer av. Men bara nästan.
Skulle gissa att det inte är nån av dom senare årsmodellerna, troligen 63-65.
Atlasen var känd för att vibrera mycket, uppborrad till 810 finns risk att plomberna trillar ut.
En eventuell köpare får nog räkna med en helrenovering. Lyckligtvis finns dom flesta bitarna att köpa.
 
Bortsett från sadeln, dämparna, växelspaken och den moddade tanken ser den ut att va ganska original.
Nästan synd att göra caferacer av. Men bara nästan.
Skulle gissa att det inte är nån av dom senare årsmodellerna, troligen 63-65.
Atlasen var känd för att vibrera mycket, uppborrad till 810 finns risk att plomberna trillar ut.
En eventuell köpare får nog räkna med en helrenovering. Lyckligtvis finns dom flesta bitarna att köpa.

Är det 360 graders twin?
 
0 eller 360, kalla det vad du vill. Men även för att vara en engelsk p-twin, är dom ökända för att vibrera mycket.
 
Bortsett från sadeln, dämparna, växelspaken och den moddade tanken ser den ut att va ganska original.
Nästan synd att göra caferacer av. Men bara nästan.
Skulle gissa att det inte är nån av dom senare årsmodellerna, troligen 63-65.
Atlasen var känd för att vibrera mycket, uppborrad till 810 finns risk att plomberna trillar ut.
En eventuell köpare får nog räkna med en helrenovering. Lyckligtvis finns dom flesta bitarna att köpa.

Håller med, skärm, baklampa, Ljuddämpare, m.m. är original inte helt säker på att tanken är moddad förutom lacken. Styret är väl också bytt.

Denhär är förmodligen ganska nära original...

Norton_Atlas_1967.jpg
 

Bifogat

  • 300px-Norton_Atlas_1967.jpg
    300px-Norton_Atlas_1967.jpg
    15.8 KB · Visningar: 34
Last edited:
Back
Top