Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Du är medveten om att den är i stort sett oanvändbar, med de små hjulen och ingen fjädring? De eleganta linjerna kan knappast heller kompensera för hojens uppenbara brister, det är inte konstigt att den legat ute över en vecka och redan fått priset sänkt.

Självklart. Har varit sugen på en monkeybike länge, de är väl ungefär lika användbara och dessutom inte ens väglagliga alltid så denna trumfar väl på det sättet. Plus att den är unik, ett stycke svensk motorkulturhistoria om man så vill. Väcker habegär hos mig åtminstone, även om den i princip blir stående hemma som skulptur. Folk har ju tavlor, statyer och annat krafs hemma för tusentals kronor, jag skulle mycket hellre ha en minisilverpil :)
 
Jag ser det mer som att man förstört en gammal oersättlig klassiker. Resultatet ser ju ut som nåt man bygger ihop av olika överblivna delar man hittar längst in i garaget. Ful som stryk, knappast användbar annat än som depåhoj. De löjligt små hjulen gör att man inte ens kan ha den i trädgården som leksak. Det hjälper inte att den är "välbyggd", när resultatet ser ut som det gör.


Det får du anse. Jag skall inte skriva dig på näsan vad du skall tycka.
Men, jag kan förklara lite till - jag kan se minibiken med dåtidens glasögon, och då är den tuff.

Dessutom strök myndigheterna hela lättviktsklassen och gjorde tiotusentals motorcyklar mer eller mindre värdelösa över en natt.
Dom fick rulla vidare som "tung motorcykel" efter klassändringen som släppte 75 kg-kravet, men med max 125 cc som ny gräns. Dock, i konkurrensen med stora hojar stod dom sig slätt.

Alltså skrotades dom ut i tonvis.
Trist, men deras värde var verkligen noll med de nya reglerna.

Man skulle kunna säga att minipilen i annonsen räddats till eftervärlden just för att den är ombyggd.
Hojen har fått den äldre, tröttare JB-motorn isf originalmotorn.

Troligen är det ett slaktat ras man börjat bygga på, kanske rent av ett ramsnett lik som kapats ner och försetts med en ännu äldre motor ingen hade intresse för. Med 75 kg som maxgräns för startklar maskin så fanns det gott om vinda ramar att experimentera på...

Äktsvensk vedbodbygglädje med åtskilliga nypor Kajsa Warg, helt enkelt.

Hjulen kan enkelt förklaras med att det var mode när hojen byggdes.

”Crazy” hade en egen betydelse vid denna tiden - det handlade mycket om brott mot konventioner och att utmana det etablerade. ”Flower Power”, knarkvågen och sexuell frigörelse har nutidsmänniskan ganska bra koll på och kan placeras relativt enkelt på tidslinjen. ”68-rörelsen” är ännu enklare att tidsbestämma...

Problemet är att det som hände i slutet av 60-talet var en så våldsam förändring att det skuggar det som hände strax innan.
Vi lever fortfarande i efterdyningarna av de konvulsioner samhället genomled i slutet av -60 talet, och när man spejar bakåt ser man åren innan som genom frostat glas.
40-talets Swingpjatt står som ciselerad ur ett stycke marmor, 50-talets raggare är nidavbildadad i oh-så-många samtida kvälls- och veckotidningsreportage. Men, ju närmare 68-epicentrum vi kommer desto grumligare blir det.

"Crazy" startade redan sent -40 tal, och Gösta Bernard med Casinoteatern var en tidig representant för crazy inom revyvärlden.
Tvära lappkast, orimligheter och brutal nyanvändning av språket var några kännetecken.

Det tidiga 60-talet gav oss Svenska MAD, television på bred front och BANG! Skäggen i rutan som retade gallfeber på många.
Ytterst subversivt.

...och här någonstans passar en Silverpilsbaserad monkeybike med små minimala gokarthjul in perfekt!
"Men det går ju inte...?"

Just precis det intrycket ville man förmedla då, och det slår igenom perfekt nu, mer än 50 år senare.

Tro, mig - det byggdes massor av liknande försök på temat.
Inte många färdigställdes, färre blev så bra som denna, nästan ingen överlevde tills idag - och bara en nanoflisa passerade igenom registreringsbesiktningen hos det nyinrättade "Svensk Bilprovning".

Det blev lekfordon och depåmoppar av hembyggena, men Sverige fick det snabbt mycket bättre, och en drös italienska tillverkare med Italjet i spetsen, tillsammans med Honda såklart, levererade nya, fabriksbyggda miniMC med candyfärger och en helt annan finish än svenska hembyggen - så dessa gömdes undan eller hystades på sophögen.

Men denna blev kvar.
Tjööööp! om ni har intresse av denna tidsepok i svensk historia. Hur många av dåtidens kustombyggen på bilsidan finns kvar, med sina diagonalt ställda dubbelstrålkastare...?



Mer tjöt:

Silverpilens tank är formgiven av Sixten Sason. Hela hojen, faktiskt.
Inte mycket att fomge, kan man tycka - med 75 kg som ultimativ gräns att jobba med.
Och ändå.

Sixten Sason är vår store industridesigner, idag främst känd för SAAB 99 (där även Björn Envall skall ha credd) men med mmaassssor av andra vardagsprodukter i sin portofolio.

Jag vågar påstå att de flesta av oss hanterar eller ser Sasonformgivning varje månad, eller kanske oftare än så - trots att det är mer än 50 år sedan han dog. Det mesta av hans design ser ut att göra 180 även om det inte ens är avsett att lämna rummet.

HusqvarnaSason9.jpg
Design: Sixten Sason
 
Last edited:
Silverpilens tank är formgiven av Sixten Sason. Hela hojen, faktiskt.
View attachment 449509
Design: Sixten Sason

Underbart inlägg! :tummenupp Utan historia blir vi fattigare. :fakta

Formgivare, sådana har vi inte längre och inga konstruktörer heller, nu har vi bara designers. Formgeber på tyska.
Nu är vi amerikaner innan var vi tyskar men en kille med 20-talsmustasch ändade det.

Undrar hur gammalt hönnuður och hönnun är? :)
http://islex.se/se#lleit
 
Självklart. Har varit sugen på en monkeybike länge, de är väl ungefär lika användbara och dessutom inte ens väglagliga alltid så denna trumfar väl på det sättet. Plus att den är unik, ett stycke svensk motorkulturhistoria om man så vill. Väcker habegär hos mig åtminstone, även om den i princip blir stående hemma som skulptur. Folk har ju tavlor, statyer och annat krafs hemma för tusentals kronor, jag skulle mycket hellre ha en minisilverpil :)

Ok, jag får väl ge mig där. Det är inte en motorcykel utan ett samlarobjekt, även om jag fortfarande inte håller med om att man kan kalla den för "ombyggd". Det är väl bara motorn och tanken som är Silverpil i stort sett? Unik är den absolut i alla fall.
 
Frän pryl

Hej.
Häpp, lite frän pryl ändå.
Har ingen aning om prisbilden, men ställer mig frågande till skrivningen "hittar du en bättre och billigare så köp den" - måste man verkligen skriva det?
https://www.blocket.se/vi/85203838.htm

ATTACH]449514[/ATTACH]
 

Bifogat

  • Screenshot_20190612_150247_se.appcorn.Blocket.jpg
    Screenshot_20190612_150247_se.appcorn.Blocket.jpg
    926.6 KB · Visningar: 160
Hej.
Häpp, lite frän pryl ändå.
Har ingen aning om prisbilden, men ställer mig frågande till skrivningen "hittar du en bättre och billigare så köp den" - måste man verkligen skriva det?
https://www.blocket.se/vi/85203838.htm

ATTACH]449514[/ATTACH]








Är det en fågel?
Är det ett plan?
Är det en vattenskoter... ...på hjul...? :va

Nej! Det är Hondas EZ 90!
Lattjo liten pryl!

Visst var det den som hade kicken löst i ett fack under sadeln...?
 
Är det en fågel?
Är det ett plan?
Är det en vattenskoter... ...på hjul...? :va

Nej! Det är Hondas EZ 90!
Lattjo liten pryl!

Visst var det den som hade kicken löst i ett fack under sadeln...?

Var ju tvungen att googla en sån drömhoj, i Japan såldes det snökit med banddrivning bak och skida fram!!
 
Är det en uppkörningsramp för...bilen...så man kan parkera den i hojen när man skall ut och köra. Så som de där största husbilarna har.

https://www.blocket.se/kalmar/Honda_Goldwing_GL1500_85849234.htm
View attachment 449553 View attachment 449554


Näää, nu är du elak.
Det är bara en plan skiva durkalu, troligen för att det inte skall bli diplomatiska protester från Kina varje gång han skall ställa hojen på stödet.
Får lätt plats i en av sidpväskorna.
 
Näää,
Får lätt plats i en av sidpväskorna.

......tillsammans med ett par matkassar, weekendbagen och en platta långburk.

Som nybliven ironisk GW ägare lever jag i ett slags purgatory där jag kan skratta åt alla hån ( många ) samtidigt som jag tar illa upp av påhoppen. Det ÄR en fantastisk motorcykel.....
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top