Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Gissa om man kommer att garva åt alla ”scrambler/caferacer” om bara några år? Eller snarare gråta, då många fina hojar slaktats...

Den ser ut som vilken customhoj som helst, variation på tema bara. Åtminstone antydan till långgaffel och det är ju plus i min bok. ;)
 
Gissa om man kommer att garva åt alla ”scrambler/caferacer” om bara några år? Eller snarare gråta, då många fina hojar slaktats...

Den ser ut som vilken customhoj som helst, variation på tema bara. Åtminstone antydan till långgaffel och det är ju plus i min bok. ;)
Personligen lider jag redan av alla hojar som vålds-kapas i tafflighetens tecken, men du har nog rätt i att om 10-20 år kommer nog de flesta andra också att skaka på huvudet åt dagens trend precis som vi gör åt 70-talets byggen.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Personligen lider jag redan av alla hojar som vålds-kapas i tafflighetens tecken, men du har nog rätt i att om 10-20 år kommer nog de flesta andra också att skaka på huvudet åt dagens trend precis som vi gör åt 70-talets byggen.

Skickat från min G8441 via Tapatalk


Men just det här bygget har väl inget med trend att göra?
Oavsett tidsera och trender så finns det ju mer eller mindre lyckade byggen, det här är ju ett praktexempel på när någon utan känsla för form och propotioner har fått gått loss totalt.
 
Men just det här bygget har väl inget med trend att göra?
Oavsett tidsera och trender så finns det ju mer eller mindre lyckade byggen, det här är ju ett praktexempel på när någon utan känsla för form och propotioner har fått gått loss totalt.

Helt seriöst så är den ju inte så farlig, den passar inte i dagens mode men -73 var den nog helt ok. Kolla på resten av modet 1973 så klarnar kanske bilden...
 
Gissa om man kommer att garva åt alla ”scrambler/caferacer” om bara några år? Eller snarare gråta, då många fina hojar slaktats...

Utan tvekan. Men jag tror inte att väldans många cafe- och scramblerfantaster inser detta eller ens ser parallellerna till custombygget från sjuttiotalet då väldigt många av dem verkar tillhöra den lättkrencktta generationen...?

Fan, custombygget från sjuttiotalet har ju i alla fall en genomgående och tidstypisk byggstil. Något man ser hos färre än tio procent av alla cafebyggen...?
 
Sådär såg de ut då, jaspcustom. De som körde sågs nog lite som rockstjärnor. TROR jag iaf. Det var ju rätt stuk då, därför lite svårare att håna. Men denna är bara inte vacker. De som hade lite linjer vann ju tävlingar och blev berömda.

Så här garvar vi 2025 åt XJ600 med plattsadel café stuk. Eller det gör vi redan nu.
 
Helt seriöst så är den ju inte så farlig, den passar inte i dagens mode men -73 var den nog helt ok. Kolla på resten av modet 1973 så klarnar kanske bilden...

Vi ser det väl med olika ögon kanske.
Jag har inget emot byggen från olika eror... men denna är saknar all känsla för propotioner oavsett årtionde.
Jag tror nog att man skrattade åt denna redan 1973

Lite som man flinar åt street fighter-byggen med obscena tyskrövar.
 
Last edited:
Gissa om man kommer att garva åt alla ”scrambler/caferacer” om bara några år? Eller snarare gråta, då många fina hojar slaktats...


Mjaeee... Om vi nu för en stund lyfter blicken från just det där bastardbygget ovan... Först och främst: Kafferäsern är ju till att börja med knappast någon hipp dagslända, löst ihoplimmad på 2000-talet. Med sina rötter i 1950- och 60-talets Storbritanien är det väl tvärtom en av mc-världens mest långlivade trender. *Droppar här några slumpmässigt valda ledord*: Ace Café, Ton Up Boys, Rockers, BSA Gold Star. Jupp, här brukar klockorna ringa frenetiskt för de flesta hojintresserade. Tror tvärtom att café-byggen kommer leva långt längre än dagens försäljningsmonster, typ, "äventyrshojar." Men det är vad jag tror, det.

Att det sedan finns bra och dåliga byggen, smakfulla och bottenlöst smaklösa... Ja, det ligger väl i vårt mänskliga dna? Men, visst kan man väl dela en viss oro för att det snart inte finns några originalhojar i bruksskick, och än mindre i mintkondition, kvar...
 
Back
Top