Dagens Blocket! (mc-relaterat)

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Ser på blocket etc en minst sagt pinsam trend växa fram. faktiskt ofta hos just mc annonsörerna. Det är att kidsen i sina annonser delar med sig av sina minst sagt dåliga språkkunskaper med ett "Talar endast svenska." Lite förbryllande då jag vet att man i min generation tar sig fram åtminstone skapligt på gamla skolengelska, tyska och flera jag känner även skapligt på spanska. Dagens språkundervisningen måste vara under all kritik. Skärpning!

Har aldrig skrivit liknande själv, men efter att sålt flertalet bilar som attraherat enormt tröttsamma spekulanter, så förstår jag de som gör det. Som vi alla vet handlar det ju inte om dåliga kunskaper i moderna språk, utan är mer en markering att man inte känner för att jiddra massor med köpare som har en helt annan inställning till hur fordonsköp går till jämfört med vad som är normalt i Europa.
 

RullstolsZigge

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha Fz6-n 2008

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Läst och läst, de har antagligen tagit kortet under de gamla reglerna. Inget konstigt i det egentligen.
 

api

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2011
Ort
älvsjö
Hoj
zzr 1100,scooter 125cc(jätesnabb!!)
Ser på blocket etc en minst sagt pinsam trend växa fram. faktiskt ofta hos just mc annonsörerna. Det är att kidsen i sina annonser delar med sig av sina minst sagt dåliga språkkunskaper med ett "Talar endast svenska." Lite förbryllande då jag vet att man i min generation tar sig fram åtminstone skapligt på gamla skolengelska, tyska och flera jag känner även skapligt på spanska. Dagens språkundervisningen måste vara under all kritik. Skärpning!
Det är ju väl att man vill undvika alla dessa sista pris kompisar....tror jag. Vilka är det då? Det får du lista ut själv! ;)
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Läst och läst, de har antagligen tagit kortet under de gamla reglerna. Inget konstigt i det egentligen.

Jorå han kan inte ha läst reglerna för oavsett hur man tolkar reglerna så står där ingenstans att man reggar in en hoj till en viss klass. Och en R6 är aldrig tillåten som A2 hoj.

Den kan vara reggad så den föll in under gamla reglerna för begränsat körkort, men då fanns inget som hette A2.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jorå han kan inte ha läst reglerna för oavsett hur man tolkar reglerna så står där ingenstans att man reggar in en hoj till en viss klass. Och en R6 är aldrig tillåten som A2 hoj.

Den kan vara reggad så den föll in under gamla reglerna för begränsat körkort, men då fanns inget som hette A2.

Begränsade körkortet har väl hetat A2 tidigare också?

Mitt gjorde iallafall det 2008, men kanske Sverige har olika benämningar trots eu-körkort?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Begränsade körkortet har väl hetat A2 tidigare också?

Mitt gjorde iallafall det 2008, men kanske Sverige har olika benämningar trots eu-körkort?

Som Herr Balle sa, nej det har inte hetat A2. Framförallt är det ingen som har det gamla körkortet längre eftersom det automatiskt gick över till A.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Som Herr Balle sa, nej det har inte hetat A2. Framförallt är det ingen som har det gamla körkortet längre eftersom det automatiskt gick över till A.

Ajje, då var det som sagt skillnad mellan där och här, men det kan det ju gott vara.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
En 125cc scooter är om man jämför med en 50cc EU-d:eek: en kanonaffär. Minst 10hk - och det helt lagligt och en lägre försäkring än EU-moppen..Bara en hake, mc-kort krävs..
Håller med dig! Fast det här är en 12 år gammal Kina-scooter. Och den är jätteful. Fronten påminner om statyerna på Påskön... https://www.google.se/search?q=stat...X&ved=0ahUKEwiJoKLei5nMAhWIJZoKHbP2A_gQsAQILA
Tyvärr för ägaren så lär den nog vara svårsåld.

Man kan hitta någon annan scooter - av ett kvalitetsmärke - för c:a 10 000 kr.
Då har den säkerligen gått mer än de 120 mil som den här hade.
Men den är å andra sidan säljbar om du tröttnar och vill byta...

EDIT (om försäkringskostnad..): Mina senast "småscootrar" på 180-200 cc har kostat ungefär en hundralapp i månaden att försäkra. Då är jag förstås en smula medelålders och bor i ett någorlunda lugnt område
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
En 125cc scooter är om man jämför med en 50cc EU-d:eek: en kanonaffär. Minst 10hk - och det helt lagligt och en lägre försäkring än EU-moppen..
Bara en hake, mc-kort krävs..
Valfri 125cc egentligen, det är så gott som gratis att försäkra oavsett om det är sporthoj eller en scooter, är väl inköpspris som kan skilja en del på andra modeller än scooter.
Jag betalade 1600 om året för helförsäkring på samtliga 125cc jag hade, då 17-18 år gammal.
Ska lätt ha en igen att pendla med inom en snar framtid.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top