Dagens Blocket! (mc-relaterat)

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Om ni menar tråden vid länken nedan finns inget annat än missförstånd och trams att läsa.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?255919-Olssons-bil-amp-mc

En fyra år gammal hoj, och är det en sidoimport så har du dessutom inte den 5-åriga trygghetsgarantin.
Ska du köra den i 10-15 år kan det vara en hyfsad affär, men den kommer att vara svårsåld om du vill byta efter några år.
Så jag ser priset som normalt, dessutom så är den ju inte såld ännu, så det verkliga marknadspriset kanske är ännu lägre?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
inget annat än missförstånd och trams

Jag betonar att jag inte har någon personlig erfarenhet av företaget i fråga. Men då en enkel sökning får fram massor med information om tveksamt reparerade sidoimporter och ovilja att hjälpa kunder efter köpet, dessutom för betydligt fler än en kund, då låter det som mer än "missförstånd och trams". Att man dessutom sagt till kunder att man var auktoriserad återförsäljare trots att man inte var det gör ju inte saken bättre...?

Hojen du länkade till är en helt underbar hoj, men jag håller personligen inte med om att priset är överdrivet bra. Som sagt, flera auktoriserade handlare står med 2012-2013 GSX-R 1000 i lager. Jag tror att du kan göra en riktigt bra affär på någon av dessa.

Suzuki har dessutom sänkt priset på flera hojar tills i år. Utpriset på 2014 GSX-R600 / 750 / 1000 verkar ligga på 120, 130 och 140. Upp till var och en att bedöma - är en fyra år gammal sidoimport ett fynd om den är fyrtio tusen billigare än en ny svensksåld hoj som har bättre garanti...?
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Överpriser på blocket har varit standard de sista veckorna men den där tar nog priset...
För 40k kan man få en 05a...

Jo, 40 papp är lite häftigt tycker jag med, hade han börjat på 30 hade jag nog ringt. Tycker Z 750L är så typisk för tidiga 80-talshojar. Skitsnygg!
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Varför envisas så många med att skriva "reggad som 25kw = billig försäkring" i annonserna?..

Ser många annonser (med ostrypta hojar) där de skriver detta för att hjälpa försäljningen. Fben går på ursprungseffekten, om de inte gör de så är försäkringen ogiltig i vilket fall.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Varför envisas så många med att skriva "reggad som 25kw = billig försäkring" i annonserna?..

Ser många annonser (med ostrypta hojar) där de skriver detta för att hjälpa försäljningen. Fben går på ursprungseffekten, om de inte gör de så är försäkringen ogiltig i vilket fall.

Nja, sett flera bolag som försäkrar en strypt hoj på en körkortsinnehavare som har begränsat kort. Men det är ett krav för att få den lägre premien att ägaren har lägre behörighet.
 

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Maila och fråga hur avgaser och motorn blev repad om den inte är använd.

Mailade "Tänkte att ni bör kolla över er annons på er 690 smc-r.
Skitig kedja (nya är vitaktig av smörjmedlet)
repat avgassystem, repad kopplingskåpa, inga barkbusters, inga
backspeglar, monterade fotpinnar och passagerarhandtag, miniblinkers bak
och bortplockad skylthållare och ni påstår att denna är ny, vill ha
nypris och att den gått 0 mil ?
rättfärdiga gärna varför den skulle va ny och till nypris för att man
skulle intressera sig för den."

Svaret blev. "Hej står det ny är det fel det är en beg"

Så man kan väl hoppas för deras skull att dem ändrar annonsen då man kanske uppfattar företaget att va lite luriga och det vill man ju inte
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Haha mailade också ett liknande mail och ick svaret "hej, den har gått 180 mil Mvh"
 

Mortz

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2011
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki Z1000 -08 Såld. Suzuki Gsx-R 1000 -07
OBS! Felaktig information i annonsen!
Det står att hojen har fabriksgaranti till 2016! Stämmer inte! Den blev påställd 2009-12 och då börjar den 5 åriga Yamaha garantin att ticka.
Det står även att den är såld "ny" 2011 av oss! Också fake då den redan blev påställd 2009!
Gå inte på skitsnacket i denna annons!
http://www.blocket.se/uppsala/Yamaha_yzf_r1_52768356.htm?ca=6&w=3
View attachment 401721
View attachment 401722
PS. Jag skiter i att det är Lelles MC som annonserar, rätt ska vara rätt :tummenupp

Detta synar jag, på min hoj står det att den är tagen i trafik 2007 och leveransservice är utför 2012-01-20, enligt serviceboken, första ägare är också registrerad där i kring, min garanti gäller t.om. 2017, har dubbelkollat med Suzuki.

Är du inte nöjd med det ska jag ge dig ett citat direkt ur service och garantihäftet.

"Reklamationsrätt enlight Konsumentköplagen

Registrerade landsvägsmotorcyklar, importerade av KGK Suzuki AB som säljs via KGK Suzuki AB:s återförsäljare omfattas av den reklamationsrätt som gäller enligt Konsumentköplagen. Eventuella reklamationer skall göras hos den återförsäljare som sålt produkten. Köparen är skyldig att uppvisa leveranskort eller köpehandling som visar leveranstidspunkten."

Därefter följer stycken om den förlängda reklamationsrätten. mellan två(2) till fem(5) år.

Då har vi slagit ihjäl myten om att det är vid påställning som garantin börjar gälla.

Däremot tycker jag det är illavarslande att du pratar med 3 st som inte har någon som helst koll på vad konsumentköplagen faktiskt säger, och det berör deras faktiska huvudsyssla.
 
Last edited:

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Detta synar jag, på min hoj står det att den är tagen i trafik 2007 och leveransservice är utför 2012-01-20, enligt serviceboken, första ägare är också registrerad där i kring, min garanti gäller t.om. 2017, har dubbelkollat med Suzuki.

Är du inte nöjd med det ska jag ge dig ett citat direkt ur service och garantihäftet.

"Reklamationsrätt enlight Konsumentköplagen

Registrerade landsvägsmotorcyklar, importerade av KGK Suzuki AB som säljs via KGK Suzuki AB:s återförsäljare omfattas av den reklamationsrätt som gäller enligt Konsumentköplagen. Eventuella reklamationer skall göras hos den återförsäljare som sålt produkten. Köparen är skyldig att uppvisa leveranskort eller köpehandling som visar leveranstidspunkten."

Därefter följer stycken om den förlängda reklamationsrätten. mellan två(2) till fem(5) år.

Då har vi slagit ihjäl myten om att det är vid påställning som garantin börjar gälla.

Däremot tycker jag det är illavarslande att du pratar med 3 st som inte har någon som helst koll på vad konsumentköplagen faktiskt säger, och det berör deras faktiska huvudsyssla.

Nu blandar du ihop äpplen och päron.
Garanti är inte samma sak som reklamationsrätt. Konsumentköplagen reglerar mycket riktigt det sistnämnda, men det förstnämnda är något som är helt frivilligt och utanför konsumentköplagen.
 

Mortz

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2011
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki Z1000 -08 Såld. Suzuki Gsx-R 1000 -07
Helt rätt Fuzaneko, i praktiken så blandar jag ihop dem, men endast av den anledningen att kgk gör detsamma.

"5 års trygghetsgaranti



Från den 1 januari 2003 har Suzuki en trygghetsgaranti på hela 5 år för nylevererade motorcyklar.

Reklamationsrätten omfattar motor, växellåda och elektronik som: digitala instrument, styrenheter för tändning, bränsleinsprutning och laddningsregulator. Reklamationsrätten omfattar inte förbrukningsdetaljer som t.ex: glödlampor, batterier och strömbrytare. Förlängd reklamationsrätt gäller heller inte för MC som används för tävlingsbruk eller tävlingsliknande förhållanden.

Vad krävs för att få trygghetsgarantin?

Trygghetsgarantin gäller på landsvägsmotorcyklar, upp till 5 år från leveransdatum efter den 1/1 2003 och som är importerade av KGK Motor AB. Förutsättningen för rätt till förlängd reklamationstid är att service enligt anvisningar utförts hos auktoriserad Suzukiverkstad och att föreskrifterna i instruktionsboken följts samt att MC:n inte byggts om eller ändrats så att motorns och elektronikens förutsättningar avviker från originalutförandet."

Lägg extra märke till den feta och understrukna raden. Dvs. KGK likställer reklamationsrätt med trygghetsgaranti.

Nu missade jag i mitt första svar att det gällde Yamaha och inte Suzuki som jag av någon anledning fick för mig.
 

Mortz

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2011
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki Z1000 -08 Såld. Suzuki Gsx-R 1000 -07
Dock så står det på Yamaha Motor-EU att motorcykeln måste vara levererad av auktoriserad Yamaha återförsäljare samt vara privatägd. Klart man kan hävda att återförsäljaren levererat till sig själv men det känns mycket långsökt.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Detta synar jag, på min hoj står det att den är tagen i trafik 2007 och leveransservice är utför 2012-01-20, enligt serviceboken, första ägare är också registrerad där i kring, min garanti gäller t.om. 2017, har dubbelkollat med Suzuki.

Är du inte nöjd med det ska jag ge dig ett citat direkt ur service och garantihäftet.

"Reklamationsrätt enlight Konsumentköplagen

Registrerade landsvägsmotorcyklar, importerade av KGK Suzuki AB som säljs via KGK Suzuki AB:s återförsäljare omfattas av den reklamationsrätt som gäller enligt Konsumentköplagen. Eventuella reklamationer skall göras hos den återförsäljare som sålt produkten. Köparen är skyldig att uppvisa leveranskort eller köpehandling som visar leveranstidspunkten."

Därefter följer stycken om den förlängda reklamationsrätten. mellan två(2) till fem(5) år.

Då har vi slagit ihjäl myten om att det är vid påställning som garantin börjar gälla.

Däremot tycker jag det är illavarslande att du pratar med 3 st som inte har någon som helst koll på vad konsumentköplagen faktiskt säger, och det berör deras faktiska huvudsyssla.

Vi har inte slagit ihjäl någon myt, faktum återstår att garantin börjar ticka från första påställningen.
Hoppas att ingen tror på det du har skrivit och går in i fällan :(
När du har ställt på en MC så anses det som att den har tagits i bruk och därmed börjar garantin att ticka, kan det bli mer logiskt än så? Om en firma ställer på så är det samma sak... Demo? provkörning? spelar ingen roll.
 

Mortz

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2011
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki Z1000 -08 Såld. Suzuki Gsx-R 1000 -07
Vi har inte slagit ihjäl någon myt, faktum återstår att garantin börjar ticka från första påställningen.
Hoppas att ingen tror på det du har skrivit och går in i fällan :(
När du har ställt på en MC så anses det som att den har tagits i bruk och därmed börjar garantin att ticka, kan det bli mer logiskt än så? Om en firma ställer på så är det samma sak... Demo? provkörning? spelar ingen roll.

Om du tog dig tid att läsa båda mina svar så ser du att jag misstog Yamaha för Suzuki.

Sen ska jag villigt erkänna att jag delvis har fel, en fabriksgaranti gäller hela motorcykeln medans fallet Suzuki endast har förlängd garanti på Motor/växellåda samt Elektronik. På KGK's egen sidan nämns även "Trygghetsgarantin" i stycket "För att tryghetsgarantin ska gälla" så gäller servicar osv. samt 5 år från leveransdatum, det står ingenstans där jag kan hitta något om när motorcykeln först tas i bruk, samt att det svar jag fick av kgk var att på just min hoj som är tagen i bruk -07 men såld -12 omfattas av denna garanti t.om. 2017.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Vi har inte slagit ihjäl någon myt, faktum återstår att garantin börjar ticka från första påställningen.
Hoppas att ingen tror på det du har skrivit och går in i fällan :(
När du har ställt på en MC så anses det som att den har tagits i bruk och därmed börjar garantin att ticka, kan det bli mer logiskt än så? Om en firma ställer på så är det samma sak... Demo? provkörning? spelar ingen roll.

Nej.
Min blev påställd första gången 27/12-2011, då gjordes leveransservicen. Sen togs den i bruk av första ägaren i Augusti 2012, 100mila gjordes Juli -13 och den är inlämnad på garantiärende nu. Glappet med ingen service 2012 skulle ha sabbat garantin om det inte vore för att garantin räknas från det att första ägaren registreras.
Det är för övrigt en Yamaha FZ-8 det är tal om.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Nej.
Min blev påställd första gången 27/12-2011, då gjordes leveransservicen. Sen togs den i bruk av första ägaren i Augusti 2012, 100mila gjordes Juli -13 och den är inlämnad på garantiärende nu. Glappet med ingen service 2012 skulle ha sabbat garantin om det inte vore för att garantin räknas från det att första ägaren registreras.
Det är för övrigt en Yamaha FZ-8 det är tal om.
Tja,
SJÄLVKLART så säger inte en återförsäljare nej till en kund som har råkat att missa en årsservice, det handlar om goodwill och att behålla sina kunder. Precis samma sak som att en polis kan ge dig en varning för fortkörning istället för böter . OM man ska vara nitisk som återförsäljare så kan man kort och gott säga... Tyvärr du har missat en service här och då gäller inte garantin enligt föreskrifterna. Detta finns på papper grabbar! Allt är upp till hur snäll återförsäljaren är när ni kommer in med en bristande servicebok.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Min förr hoj var tagen i bruk för ett år sedan enligt Transportstyrelsen.
Yamaha säger till mig att garantin gäller 5år (2+3år) från inköpsdatum.
Det vill säga 5år från det att jag hämtat den (även om den "varit i bruk" enligt Transportstyrelsen) och det var samma dag som leveransservicen stämplades i serviceboken.
Det verkar vara tydligare beskrivet vad gäller båtmotorer, där ser jag på hemsidan att det framgår klart att det är tiden från inköpsdatum som gäller.

Skulle tro att det kanske kan bli problem om du ska åberopa garantin hos en annan handlare, om leveransservicen har en för gammal stämpel, det blir svårare att reda ut.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top