Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Men de har så dåligt chassie att det sladdar ikull ändå.

main-qimg-8690c3c9bee4744881e2dbc85f00be96

Var inte det där modellen där dom gummiupphängde allt i mjuka gummin för att isolera bort vibrationer vilket ledde till dödswobbel istället?

Jag läste någon artikel på det...
 
Var inte det där modellen där dom gummiupphängde allt i mjuka gummin för att isolera bort vibrationer vilket ledde till dödswobbel istället?

Jag läste någon artikel på det...
Ingen aning, jag bara letade upp en relevant gif.
Men ja, wobbel nästan från ingenstans verkar det ju vara.
 
Vad kallar du system som gör att man inte får full effekt när man vrider på gas mitt i en kurva, men som inte hindrar hjulspinn när man åker rakt fram? Kurvantispinn?
Bra känsla i högerhanden - sådan man får om man är uppvuxen i/på fordon utan en massa j-la handikappsystem :shrules
 
Gyrokopplad traction control.
Som alltså minskar risken för sladd, dvs antisladdsystem.
En 6-axlig IMU är lite mer än bara ett gyro.

Jag brukar inte lita på att elektroniken räddar mig, men jag är tyvärr inte ofelbar. Att en del av er andra är det kan jag bara gratulera till.
 
Antisladdsystem finns ju på motorcyklar, men precis som på bilar har det gränser för vad det klarar av att lösa. Funkar bäst på att förhindra powerslide...
Bosch tar det ett steg längre
Antisladd?
Är inte det samma som en vanlig bensinmotor?
:crash
 
Som alltså minskar risken för sladd, dvs antisladdsystem.
En 6-axlig IMU är lite mer än bara ett gyro.

Jag brukar inte lita på att elektroniken räddar mig, men jag är tyvärr inte ofelbar. Att en del av er andra är det kan jag bara gratulera till.
Har alla upptänkliga system på både bil o hoj (alla aktiverade utom avståndsvarningen som blinkar o tutar om man laddar på mot en bil för att köra om), men du håller säkert med om att vi som lärt oss köra utan hjälpsystem har en bra känsla för att inte hamna i lägen där systemet griper in (framförallt i halka o vått väglag)
 
Som alltså minskar risken för sladd, dvs antisladdsystem.
En 6-axlig IMU är lite mer än bara ett gyro.

Jag brukar inte lita på att elektroniken räddar mig, men jag är tyvärr inte ofelbar. Att en del av er andra är det kan jag bara gratulera till.


Nej, men det är inte så.
Det handlar inte om att jag skulle vara bättre förare än någon annan.
Den springande punkten är att det är vilseledande att kalla en - förvisso sofistikerat traction control för ett "anti sladd-system".

Vad systemet i praktiken hjälper föraren med är att minska risken att köra sig till en high-sider. Nog så viktigt, och en läskig upplevelse på bana.
Men, det finns inget i din motorcykels elektronik som hindrar dig från att low-sidea. Hyfsat ofarligt på en bra bana, men potentiellt dödligt i trafiken.

Är det ärligt att kalla något för "anti sladd-system" när det på sin höjd kan hantera en fraktion av alla de friktionsrelaterade situtioner en förare kan försätta sig i, eller finna sig försatt i?

Är det inte bättre för alla parter att förklara vad systemet kan och inte kan åstadkomma? Typ kalla en spade för en spade - istället för att benämna den "grävmaskin"?

Under epitetet "spade" förstår trots allt de flesta att man behöver göra jobbet själv.
 
Tittade på Blocket nu på morgonen och reagerade på alla annonser från
MC KONSULT och ORDET Lagerrensning. Hur mår mc konsult? Är ekonomin i svajningn för kollar man deras säkert 100 annonser är det rätt så stora total summor dom vill ha in..
 
Tittade på Blocket nu på morgonen och reagerade på alla annonser från
MC KONSULT och ORDET Lagerrensning. Hur mår mc konsult? Är ekonomin i svajningn för kollar man deras säkert 100 annonser är det rätt så stora total summor dom vill ha in..
Tyckte inte det verkade konstigt. Det ryktas ju om att det blir vår i år också och är det någon gång man måste synas på marknaden och ha saker till försäljning så är det ju nu.
Sen tenderar de ju gärna att massposta annonser, men det har nog mera att göra med att de lägger in alla på en gång.
 
Tittade på Blocket nu på morgonen och reagerade på alla annonser från
MC KONSULT och ORDET Lagerrensning. Hur mår mc konsult? Är ekonomin i svajningn för kollar man deras säkert 100 annonser är det rätt så stora total summor dom vill ha in..
Vet naturligtvis inte hur det är med just den firman, men generellt borde ett stort lager ha blivit dyrare för firmorna.
Det är troligtvis inte så vanligt att dom äger sitt lager rent ekonomiskt, utan det är en kredit från banken som tickar på.
Och med höjd ränta då kan det nog bli skillnad för många.
Ser att dom har ett hyfsat kapital i hallen, precis som du säger, så…. ?

6ADCC538-977F-4425-846B-EF19DD4CEF05.jpeg
 
Tyckte inte det verkade konstigt. Det ryktas ju om att det blir vår i år också och är det någon gång man måste synas på marknaden och ha saker till försäljning så är det ju nu.
Sen tenderar de ju gärna att massposta annonser, men det har nog mera att göra med att de lägger in alla på en gång.
Tänkte nog mera på vad för hojar o pris intervallen, är ju inte i undre segmentet direkt.

Folk har ju generellt tappat 10-20% köpkraft denna vintern. O med ytterligare ränte uppgångar kostar ju lager pengar.

Men visst blir det vår fan vore ju annars skall se om jag är så fitt idag att jag orkar ut o titta på acen, febern verkar ha klingat av efter 5 dagar?.
 
Tänkte nog mera på vad för hojar o pris intervallen, är ju inte i undre segmentet direkt.

Folk har ju generellt tappat 10-20% köpkraft denna vintern. O med ytterligare ränte uppgångar kostar ju lager pengar.

Men visst blir det vår fan vore ju annars skall se om jag är så fitt idag att jag orkar ut o titta på acen, febern verkar ha klingat av efter 5 dagar?.
Den del av befolkningen som utgörs av hojåkare är nog inte så priskänslig. Med tanke på vad en mc kostar idag är det inte längre ett billigare alternativ till bil, utan en hobby för de med stor plånbok. Folk som köper mc för 1-200' behöver knappast fundera över elräkningen.
Sen finns ju såna som kör hojar i tiotusenkronorsklassen, men vi är nog inte så många.
 
Tittade på Blocket nu på morgonen och reagerade på alla annonser från
MC KONSULT och ORDET Lagerrensning. Hur mår mc konsult? Är ekonomin i svajningn för kollar man deras säkert 100 annonser är det rätt så stora total summor dom vill ha in..
Känner ett flertal som köpt sina hojar därifrån som är nöjda samt att dom nämnt att det verkar att vara en välmående firma att lita på. Kanske misstänkt iofs idag med välmående firmor, med tanke på världsläget... ?
 
Tveksamt att det är så, med tanke på att han svamlar om både "220hk" och "230hk+" i texten.
Jag tror vi kan vara rätt säkra på att det är ett klassiskt fall av idiot.
Eller ett smart sätt få folk ringa och påpeka att det inte stämmer.
Och så kan man börja snacka.

Precis som annonsen "Nothing Sucks as Electrolux" fullt avsiktligt för folk skulle lägga märke till annonsen om Electrolux, skratta och prata om den med bekanta som dagens mest misslyckade annons.
 
Den del av befolkningen som utgörs av hojåkare är nog inte så priskänslig. Med tanke på vad en mc kostar idag är det inte längre ett billigare alternativ till bil, utan en hobby för de med stor plånbok. Folk som köper mc för 1-200' behöver knappast fundera över elräkningen.
Sen finns ju såna som kör hojar i tiotusenkronorsklassen, men vi är nog inte så många.
De flesta som åker hoj tillhör väl något slags medelklass och jo, även medelklassen berörs av räntehöjningar och elpriskris.
 
De flesta som åker hoj tillhör väl något slags medelklass och jo, även medelklassen berörs av räntehöjningar och elpriskris.
Vi får väl se när hojsäsongen drar igång på allvar i mars-april, med åtföljande annonseringar på Blocket o d. De senaste åren har det varit prishöjningar på 20-30% i flera kategorier, i alla fall de jag följer. "Coronapriser" har snarast inneburit kraftiga uppgångar och inte tvärtom som många hoppats på. Blir intressant att se om ökande räntor, inflation och elpriser kommer påverka. Om folk kommer lockas sälja den där extra hojen längst inne i garaget, som man egentligen inte använder. Eller om den får stå kvar några år till priserna börja gå upp igen. Myndigheternas utlovade elprisstöd kanske gör att priserna stiger, många får oväntade pengar som kan läggas på en ny hoj?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top