Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kul hoj, men det är väl en ganska smal köpkategori som är intresserade av en 125cc tvåtaktare. Inte så användbar utan mer av en leksak. Priset lite i överkant också.

Särskilt i Norrbotten är det begränsat med folk som är intresserade av att samla på gamla endurohojar.
Och rent generellt är dessa veteransamlare över hela landet både snåla när de köper och giriga när dom säljer.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Den här godbiten är fortfarande kvar?
Har marknaden kollapsat? :va



]


Mycket udda att se en sådan cykel i så bra skick. Det finns en uppsjö (nåja) av sådana som gått "motorkross" ^^ eller som stugmoppar under decennier.

Är den värd 18.500?

Ja, kanske för den som samlar på blå cyklar och vill ha hela serien.
Har man ställt sig in på att originalrenovera just en sådan hoj så är 18 papp billigt - jämför med ett nedbusat as för exvis 1.800.-

Slutsumman brukar dra iväg...


En liten prisjämförelse:

Hallman Enequist tog in ett parti IT 175 (J) 1982.

Svårsålda.
Dels för att det inte fanns någon separat klass för dem att starta i, dom gick tillsammans med 250 i skogen, och dels för att framför allt fjädringen med monoshock under tanken inte dög.

Fram på hösten reades dom ut.
Den helt omgjorda IT 175 (K) med länkage bak stod för dörren.

Verkligen dyngreades. Just under 5.000 spänn för en ny cykel var svårt att stå emot. Jag köpte en för att ha som "träningscykel".
Ett snabbt överslag sade att det var billigare att lägga 5.000 på en IT och hålla på att körträna på, istället för att slita på Husqvarnan.

Det blev faktiskt ett par starter på den också: "Stadionenduro" på Gelleråsen var första tävlingen. Lagom schizofrent arrangemang...

En kompis som skulle starta om sin karriär efter massa sura skador fick ett ännu lägre pris när han köpte två.
"Kan jag ha med mig den andra och plocka delar från på tävlingar om det skulle behövas."

Så billiga var dom då, dom osäljbara 175orna. 5.000 spänn då 1982 är ungefär 15.000 nu.

...så, med ett begärt pris om 18.500 för en 125a så kan man säga att killen går lite plus om någon tar den för den pengen.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Mycket udda att se en sådan cykel i så bra skick. Det finns en uppsjö (nåja) av sådana som gått "motorkross" ^^ eller som stugmoppar under decennier.

Är den värd 18.500?

Ja, kanske för den som samlar på blå cyklar och vill ha hela serien.
Har man ställt sig in på att originalrenovera just en sådan hoj så är 18 papp billigt - jämför med ett nedbusat as för exvis 1.800.-

Slutsumman brukar dra iväg...


En liten prisjämförelse:

Hallman Enequist tog in ett parti IT 175 (J) 1982.

Svårsålda.
Dels för att det inte fanns någon separat klass för dem att starta i, dom gick tillsammans med 250 i skogen, och dels för att framför allt fjädringen med monoshock under tanken inte dög.

Fram på hösten reades dom ut.
Den helt omgjorda IT 175 (K) med länkage bak stod för dörren.

Verkligen dyngreades. Just under 5.000 spänn för en ny cykel var svårt att stå emot. Jag köpte en för att ha som "träningscykel".
Ett snabbt överslag sade att det var billigare att lägga 5.000 på en IT och hålla på att körträna på, istället för att slita på Husqvarnan.

Det blev faktiskt ett par starter på den också: "Stadionenduro" på Gelleråsen var första tävlingen. Lagom schizofrent arrangemang...

En kompis som skulle starta om sin karriär efter massa sura skador fick ett ännu lägre pris när han köpte två.
"Kan jag ha med mig den andra och plocka delar från på tävlingar om det skulle behövas."

Så billiga var dom då, dom osäljbara 175orna. 5.000 spänn då 1982 är ungefär 15.000 nu.

...så, med ett begärt pris om 18.500 för en 125a så kan man säga att killen går lite plus om någon tar den för den pengen.
Fan, så du har haft en IT175 - fränt! Hur tog den sig effektmässigt, räckte den till i skogen jmf en 250? Gissar att ingen av Yamaha IT var generellt inte särskilt seriöst menad för race-enduro, ungefär som att TT inte heller var det?

Ang 125an i annonsen så såg den ju helt okej ut för den som är aktiv och t.ex kör veteranenduro och inte är så petnoga med orginalskick.
Såg inte ut att vara orginalljuddämpare, vilket var en maratonjakt för mig! Sen var det väl nån trist liten buckla i blåsan tror jag.
Det tråkiga är annars att den var reggad som terrängskoter (har nog gått inom rennäringen), vilket jag tycker drar ned intresset. Jag har haft tur som har alla mina tre gatreggade. Men det ser snyggt ut när alla dekaler fortfarande sitter på plats! :tummenupp
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
De här gick bra när de kom även i originalskick och jag minns det som igår för kompisen hade en sådan. 19k för nåt som är ombyggt och inte ser ut att vara mint condition kan tyckas mycket men ylande 2t kostar idag.


View attachment 479154
Väldigt långt från "mint"...

1670486400922.png
Att inte ens slänga in bromshandtaget i ugnen på 125 grader i en kvart för att sedan rikta upp det känns...slarvigt.
Att hänga fast el-komponenter i bromsslangen med ett buntband känns...dumt.
Att sedan försöka kränga det hela för ett väldigt högst pris känns...oseriöst.

Så jag står över.
Hade en sådan där för, vad kan det vara, 7-8 år sedan.
Gick hyfsat tills dess att kopplingsvajern gick av...35 mil hemifrån...men så liten motor kan man paddla igång och växlar man bara vid nästan rätt varvtal/gaspådrag så funkar det.

Enda hojen jag kört och blivit stoppad av polisen på två gånger på samma resa för övrigt.
Kan ha haft något att göra med att det var mellan jul och nyår, att resan var över 160 mil och jag inte direkt var diskret på den där hojen. jag 190 cm lång, lite norr om 100 kg... iklädd varseloverall...på en liiiiiten tvåtaktare...

Minns far och som som köpte den av mig, sonen i 15-års åldern.
Far till son: "-Och om morsan frågar så är det en MOPED, OK?!"
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vad är ett kärleksfullt tändstift? :va :hihi Vad för slags otrevligheter händer om man monterar ett icke kärleksfullt? :va

Screenshot_20221208-152744.png
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Mycket udda att se en sådan cykel i så bra skick. Det finns en uppsjö (nåja) av sådana som gått "motorkross" ^^ eller som stugmoppar under decennier.

Är den värd 18.500?

Ja, kanske för den som samlar på blå cyklar och vill ha hela serien.
Har man ställt sig in på att originalrenovera just en sådan hoj så är 18 papp billigt - jämför med ett nedbusat as för exvis 1.800.-
Ännu en något övervärderad 125cc från svunna tider. Brukar väl normalt gå att hitta för 7-8000kr, i alla fall under 10´. Låg körsträcka visserligen, men har den inte körts på över 10 år är det väl risk att ett och annat behöver "ses över".
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top