Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
r1200gs , MT 09 , och en jävla massa mc under 40+år :)
Jag skulle förvisso sätta på en limpsadel och ta bort bagageräcket på tanken, men annars hade den inte varit ful i svart eller silver....

Förutom fälgarna som alltid kommer att vara fula
(y)..så då, är det bara att kasta upp 30 rök..klipp!!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
(y)..så då, är det bara att kasta upp 30 rök..klipp!!

Näe, så fin var den inte, och jag vill nog såga själv istället.

Hade jag hittat ett objekt för en jättebillig peng kanske jag hade gett mig på ett bygge, men jag har inget behov av en café-rejser och jag har annat att göra
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Ta bort klistermärkena, lacka om och den är faktiskt rätt snyggt byggd.

Det är bara den hippa "skejtar-stilen" med klibborna och färgerna som drar ner den.

Ja, och så Hondas fantasiska fälgar dom envisades med, det borde vara obligatoriskt att lacka dom såhär:
7948d24a6ab586e843fe32c50ea393b9.jpg
Tyvärr, en cb400 kan aldrig bli värd mer än 10000kr. Oavsett ombyggnad.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Eller så gick räntan upp 0,5% o ekonomin inte ihop?
Troligen.

Men eftersom det är en mt-10 så finns ju möjligheten att spekulera i att han kan ha köpt den utifrån en katalog med mörka bilder och egentligen bestämt sig utifrån specifikationerna.

Sedan när han skulle hämta ut sin hoj, eeeh, så fick han se den i ljuset....
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Under snöskotersäsongen träffar man på allehanda jon som alltid ska dra upp det här med bränsleförbrukning och hur fantastiskt billigt deras trötta touringmodell går...Mina sista lössnömaskiner har alla haft en mätare som visar förbrukningen i realtid (uträknat ur varvtal och trottelläge ur ECU'ns bränslemapp). Dessa jon brukar se ut som en fågelholk i ansiktet när man berättar om åtta liter per mil vid full gas i lös snö. Eller att man kan tömma tanken på fyra mil...
Men då är det jävligt roligt när det går åt dom mängderna soppa.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tyvärr, en cb400 kan aldrig bli värd mer än 10000kr. Oavsett ombyggnad.

I det är jag i princip enig.
Om det är en 10 tusen kronors hoj så blir det ju inte en 20 tusen kronors hoj för att man sätter på en obekvämare sadel och lackar om den.

Den positiva förbättringen är ju möjligen estetisk, allt annat lika eller sämre

Om man istället lägger pengarna på att FÖRBÄTTRA en hoj så finns det ju ett litet värde i det.

Men jag vet inte om jag skulle vilja betala för Öhlins bästa fjädringskomponenter på en CB400, eller om jag ens skulle vilja köra en CB400 trimmad till 150hk.

Det är liksom inte värt att ösa pengar på något som ändå aldrig blir bra

Om man skulle bygga en CB400 med Öhlins västa komponenter och 150hk så måste man ju uppgradera precis allt annat också, ram, hjul, bromsar, sittställning, osv, så då är det ju inte mycket CB400 kvar.

Men för en del är det resan som är målet, se hur långt man kan förfina något.
Men ekonomiskt försvarbart är det inte.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
I det är jag i princip enig.
Om det är en 10 tusen kronors hoj så blir det ju inte en 20 tusen kronors hoj för att man sätter på en obekvämare sadel och lackar om den.

Den positiva förbättringen är ju möjligen estetisk, allt annat lika eller sämre

Om man istället lägger pengarna på att FÖRBÄTTRA en hoj så finns det ju ett litet värde i det.

Men jag vet inte om jag skulle vilja betala för Öhlins bästa fjädringskomponenter på en CB400, eller om jag ens skulle vilja köra en CB400 trimmad till 150hk.

Det är liksom inte värt att ösa pengar på något som ändå aldrig blir bra

Om man skulle bygga en CB400 med Öhlins västa komponenter och 150hk så måste man ju uppgradera precis allt annat också, ram, hjul, bromsar, sittställning, osv, så då är det ju inte mycket CB400 kvar.

Men för en del är det resan som är målet, se hur långt man kan förfina något.
Men ekonomiskt försvarbart är det inte.
Tur att ni talar om CB400 och inte CB250N ? ?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
I det är jag i princip enig.
Om det är en 10 tusen kronors hoj så blir det ju inte en 20 tusen kronors hoj för att man sätter på en obekvämare sadel och lackar om den.

Den positiva förbättringen är ju möjligen estetisk, allt annat lika eller sämre

Om man istället lägger pengarna på att FÖRBÄTTRA en hoj så finns det ju ett litet värde i det.

Men jag vet inte om jag skulle vilja betala för Öhlins bästa fjädringskomponenter på en CB400, eller om jag ens skulle vilja köra en CB400 trimmad till 150hk.

Det är liksom inte värt att ösa pengar på något som ändå aldrig blir bra

Om man skulle bygga en CB400 med Öhlins västa komponenter och 150hk så måste man ju uppgradera precis allt annat också, ram, hjul, bromsar, sittställning, osv, så då är det ju inte mycket CB400 kvar.

Men för en del är det resan som är målet, se hur långt man kan förfina något.
Men ekonomiskt försvarbart är det inte.
Jag har faktiskt ett par Öhlinare baktill på min Kwack från -82. Skulle uppskatta att de kostar ungefär hojens halva totalvärde i inköp och renovering.
Värt det rent ekonomiskt? Nja, knappast, men de är jävligt snygga. :hihi

0E9083BD-B23D-4C1F-9D40-5FC435E90B46.jpeg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har faktiskt ett par Öhlinare baktill på min Kwack från -82. Skulle uppskatta att de kostar ungefär hojens halva totalvärde i inköp och renovering.
Värt det rent ekonomiskt? Nja, knappast, men de är jävligt snygga. :hihi

Precis, och det säger jag ingenting om heller, du är ju medveten om att det fortfarande inte gör din hoj likvärdig med en modern RR hoj och att det chassiet kanske inte blir bättre än så.

Och jag håller med om att dom är snygga.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Tyskpriserna verkar ha fått fäste:
Men en en-ägarhoj med bara ~1500 mil höjer sig över mängden.
Hoppas verkligen att ingen betalar detta fantasipris. Miltal och antal ägare är ointressant för den som ska använda hojen, och kanske även för samlare. Har den dessutom stått i en källare i 30 år lär det behövas nya däck, packningar och annat, allt av gummi är säkert torkat och sprucket.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hoppas verkligen att ingen betalar detta fantasipris. Miltal och antal ägare är ointressant för den som ska använda hojen, och kanske även för samlare. Har den dessutom stått i en källare i 30 år lär det behövas nya däck, packningar och annat, allt av gummi är säkert torkat och sprucket.
Den som följt med i annonsflödet vet att flera XT 500 satts ut för 45 lax och uppåt. Vad de såldes för är okänt.

Miltal och antal ägare är definitivt två av uppgifterna med högst rang hos en köpare av en klassiker. Lägg till skick och servicehistorik så behöver du inte veta mer om en hoj. Alltså: En fyrtio år gammal en-ägarhoj med bara 1500 mil är högintressant - oavsett om du ska köra eller titta på den! Men inte för dig tydligen...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Den som följt med i annonsflödet vet att flera XT 500 satts ut för 45 lax och uppåt. Vad de såldes för är okänt.

Miltal och antal ägare är definitivt två av uppgifterna med högst rang hos en köpare av en klassiker. Lägg till skick och servicehistorik så behöver du inte veta mer om en hoj. Alltså: En fyrtio år gammal en-ägarhoj med bara 1500 mil är högintressant - oavsett om du ska köra eller titta på den! Men inte för dig tydligen...
Inte ett dugg faktiskt. På så gamla hojar är skicket helt avgörande, jag puttrar omkring på en Honda CB250 som haft 14 ägare och gått över 5000mil. Hade den varit bättre om den haft 2 ägare och gått 1000mil? Hur då? Varför då?
XT500 till fantasipriser köps nog av samma skäl som man köper en tavla eller en antikvitet, en ren investering som man hoppas ska öka i värde.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Inte ett dugg faktiskt. På så gamla hojar är skicket helt avgörande, jag puttrar omkring på en Honda CB250 som haft 14 ägare och gått över 5000mil. Hade den varit bättre om den haft 2 ägare och gått 1000mil? Hur då? Varför då?
XT500 till fantasipriser köps nog av samma skäl som man köper en tavla eller en antikvitet, en ren investering som man hoppas ska öka i värde.

Miltal är och har alltid varit en avgörande faktor.
Om du hittar två hojar till salu och dom är identiska, den ena har gått 1000 mil och den andra 5000 mil, vilken köper du om priset är samma?

(nu glömde jag att det var du Tammer, du köper såklart den som står närmast, oavsett om det bara skiljer ett kvarter)

Antal ägare är lite mer sketchy, en hoj med 5 pedantiska ägare kan ju vara bättre än en med en slarvputte till ägare.

ÅAS är risken större att det har funnits en slarvputte till ägare ju fler ägare hojen har haft.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Inte ett dugg faktiskt. På så gamla hojar är skicket helt avgörande, jag puttrar omkring på en Honda CB250 som haft 14 ägare och gått över 5000mil. Hade den varit bättre om den haft 2 ägare och gått 1000mil? Hur då? Varför då?
XT500 till fantasipriser köps nog av samma skäl som man köper en tavla eller en antikvitet, en ren investering som man hoppas ska öka i värde.
Ett exempel: Jag ägde min R6 -99 i fyra år och över femtusen mil. Eftersom jag även kände första ägaren så visste jag att motorn alltid körts med bra olja, jag visste att det aldrig var långt mellan bytena, jag visste att motorn alltid varmkördes noga, jag visste att hojen inte var översållad med gängpaj, jag visste att den aldrig riktades nån högtryckstvätt mot lagren, osv... Dessutom fick jag naturligtvis med de första köpekvittona och ägarhandboken vilket ofta försvinner med många ägare. Behöver jag ens nämna att verktygssatsen var komplett? Vill du ha fler argument? Då får vi nog fortsätta via pm.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top