Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
View attachment 458778
Någon som är sugen på en 15 år gammal honda för 85 tusen?
Endast 1 000 mil på 15 år betyder att den är JeTTeTrÅkiG har den samlade kunskapen i denna tråd bestämt! :7peta
Men om man kapar en meter av bakramen och kortar sadeln kan det bli en Brattskramlerbobber. Då kan man nog få ut dubbla priset! :crash
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Endast 1 000 mil på 15 år betyder att den är JeTTeTrÅkiG har den samlade kunskapen i denna tråd bestämt! :7peta
Nu tar du nog i lite grand. :)
Visserligen skrev jag så här för ett antal dagar sedan:
Lite så tänker jag också ibland när någon vill sälja en gammal lågmilare. "Är den så j*kla tråkig/dålig/oanvändbar att du inte har använt den mer?"

Men det kan ju också vara så att den ägts av någon med för många leksaker. Har fått konkurrera med fritidsintressen för bilar, båtar och annat så att ägaren inte hunnit med den? Fast det går tillbaka till raden ovan. Hade den varit roligare så hade den blivit använd. Och bilen/båten hade blivit stående istället.

Fast att utnämna detta till "den samlade kunskapen" är att ge mitt inlägg lite för stor tyngd! :D
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu tar du nog i lite grand. :)
Visserligen skrev jag så här för ett antal dagar sedan:


Fast att utnämna detta till "den samlade kunskapen" är att ge mitt inlägg lite för stor tyngd! :D
Nja, lite tog jag i men ensam är du inte... Och på SportHoj får man inte låta sig begränsas av fakta! :fakta

Det blir ganska få inlägg om alla skulle vara grundade på kunskap och fakta! :tungan
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Nu tar du nog i lite grand. :)
Visserligen skrev jag så här för ett antal dagar sedan:


Fast att utnämna detta till "den samlade kunskapen" är att ge mitt inlägg lite för stor tyngd! :D
Fast jag håller med dig.
Har den gått så lite under alla dessa år så har man antingen köpt den i samlingssyfte, eller så var den inte roligare än så :va
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Fast jag håller med dig.
Har den gått så lite under alla dessa år så har man antingen köpt den i samlingssyfte, eller så var den inte roligare än så :va
Eller så kom man på att "Det är inte kul att köra hoj, TROTS att SH-intelligentian VET att detta ÄR en rolig hoj"
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det enda man kan vara säker på är att en hoj med många mil faktiskt har KÖRTS - och då finns det oftast anledningar till det.

Och eftersom hoj är ett nöjesfordon... well, do the math. :mattias
 

MrTurbo

Pucko utan puckar...
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Göta
Hoj
MT-10
Ja, det är inte illa. Enligt uppgift ska låten och videon tydligen vara ett skolprojekt som fick eget liv när det laddades upp på nätet.



Och om vi bortser ifrån att det är lite pajigt så är det ändå bättre än Silvana Imam. :rolleyes:
Som boende i nämnd kommun kan jag hela storyn om någon seriöst är intresserad. :lol
En av dem, Serum, var aktiv inom musiken även senare...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det kommer inte bli deflation den här sommaren heller. Folket kommer göra nåt med pengarna när dom inte kan åka på semester. Och utlänningar kommer dessutom hit och köper det som är för billigt.
Vi har inte sett mycket till vinterpriser under vintern så priserna blir nog höga till sommaren gissar jag.
En intressant tendens kan man se redan nu: 125or från 80-talet verkar behålla greppet om marknaden. Det har dykt upp några objekt redan nu, och de är oftast sålda inom några timmar. En cb125, en RD125 och en DT125, alla för under tiotusen försvann från Blocket på rekordfart. Medan hojar som helt ok XJ900, XV 750 och XV1100 ligger kvar osålda i dagar och veckor. Så vem köper gamla 125or? Knappast dagens 16-åringar, och de som har körkort för tung mc köper väl större maskiner? Återstår bara samlare i åldern 60-plus, som vill ha dessa nostalgi-moppar i källaren hemma.
Begagnatmarknaden är redan rensopad från hojar som Yamaha SR400/500 och andra gamla enstånkor, för att inte tala om offroadmaskiner som XL 250/500 och XT250/500 som varit svårfunna de senaste åren. Även andra blivande klassiker som DR600 och KLR 650 är borta.
För oss med begränsad budget blir det nog att leta efter 400cc twin och gamla cb650/750 från 80-talet , innan även dessa upptäcks av samlare och drar iväg prismässigt.

 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En intressant tendens kan man se redan nu: 125or från 80-talet verkar behålla greppet om marknaden. Det har dykt upp några objekt redan nu, och de är oftast sålda inom några timmar. En cb125, en RD125 och en DT125, alla för under tiotusen försvann från Blocket på rekordfart. Medan hojar som helt ok XJ900, XV 750 och XV1100 ligger kvar osålda i dagar och veckor. Så vem köper gamla 125or? Knappast dagens 16-åringar, och de som har körkort för tung mc köper väl större maskiner? Återstår bara samlare i åldern 60-plus, som vill ha dessa nostalgi-moppar i källaren hemma.
Begagnatmarknaden är redan rensopad från hojar som Yamaha SR400/500 och andra gamla enstånkor, för att inte tala om offroadmaskiner som XL 250/500 och XT250/500 som varit svårfunna de senaste åren. Även andra blivande klassiker som DR600 och KLR 650 är borta.
För oss med begränsad budget blir det nog att leta efter 400cc twin och gamla cb650/750 från 80-talet , innan även dessa upptäcks av samlare och drar iväg prismässigt.

Jag tror att det huvudsakligen är samma gubbar som samlar på gamla mopeder. Dom saknar nog ofta körkort eller åtminstone tungt kort men det är inte så noga för dom äger och kör ändå redan trimmade mopeder. Och just den där 125an var något dom drömde om som tonåringar men av någon anledning inte kunde köpa då.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Kan väl flika in med att jag tror att det är helt sant.
Köper ju själv en och annan nostalgipryl.
Funderar mest på om jag kommer att kunna förvara den på ett bra sätt, och även njuta av den.
Bara att kunna se på den, och även köra i vackert väder, det räcker för mig.
Tycker även att det förgyller saken om det är ett lagom pyssel, som man kan greja på med under sena hösten och vintern.
Priset blir då inte det viktigaste, utan mer faktorn om jag kommer att ha möjlighet att avnjuta den, inte bara på sommaren, utan även i brasans sken på vintern, eller i garaget.
Men det är nostalgifaktorn för min del, körkort har jag ju, men gamla drömmar, och gamla upplevelser är roligt att knyta an till.
Och då köper jag hellre en DT 125 eller en Chappy 80 istället för en aktie eller en tavla. :)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Är det bara jag som inte helt fattar detta med nostalgi?
Det kanske funkar för dom som aldrig uppfyllde drömmen om att skaffa hojkort efter moppetiden. Jag däremot som absolut ville ha en NSR 125 men har en mor som skulle kastat ut mitt tonåriga jag bara vid nämnandet av mc-kort och således tog det 10år senare och bara kört sporthoj sen dess. Att jag skulle sätta mig på en 125:a och bli alldeles fnittrig är föga troligt då vanan av att köra literklubbor helt enkelt gjort mig avtrubbad och resistent mot det.
Visst de är säkert fantstiska på kurviga vägar och jag skulle gärna smiska en på banan men jag bor i dalarna där kurviga vägar är sällsynta och banorna likaså...
Nostalgi för mig vore att få äga en K5 igen så jag kanske fattar det lite...
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Är det bara jag som inte helt fattar detta med nostalgi?
Det kanske funkar för dom som aldrig uppfyllde drömmen om att skaffa hojkort efter moppetiden. Jag däremot som absolut ville ha en NSR 125 men har en mor som skulle kastat ut mitt tonåriga jag bara vid nämnandet av mc-kort och således tog det 10år senare och bara kört sporthoj sen dess. Att jag skulle sätta mig på en 125:a och bli alldeles fnittrig är föga troligt då vanan av att köra literklubbor helt enkelt gjort mig avtrubbad och resistent mot det.
Visst de är säkert fantstiska på kurviga vägar och jag skulle gärna smiska en på banan men jag bor i dalarna där kurviga vägar är sällsynta och banorna likaså...
Nostalgi för mig vore att få äga en K5 igen så jag kanske fattar det lite...
Jag tror att man blir nostalgisk med åren. Jag köpte en ny Zündapp KS50 -76a. Tittar på dom idag med gamla minnen i tankarna. Men dels kostar dom för mycket och idag skulle jag som du säger förmodligen inte fnittra ihjäl mig köra en sån. Vi får se vad framtiden utvisar och lite nyare maskiner när de som är 20 bast idag blir över 50 ifall priserna går upp på liknande sätt. Skrev "vi får se" då jag ska bli bra gammal innan jag nyser i säcken ?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Är det bara jag som inte helt fattar detta med nostalgi?
Det kanske funkar för dom som aldrig uppfyllde drömmen om att skaffa hojkort efter moppetiden. Jag däremot som absolut ville ha en NSR 125 men har en mor som skulle kastat ut mitt tonåriga jag bara vid nämnandet av mc-kort och således tog det 10år senare och bara kört sporthoj sen dess. Att jag skulle sätta mig på en 125:a och bli alldeles fnittrig är föga troligt då vanan av att köra literklubbor helt enkelt gjort mig avtrubbad och resistent mot det.
Visst de är säkert fantstiska på kurviga vägar och jag skulle gärna smiska en på banan men jag bor i dalarna där kurviga vägar är sällsynta och banorna likaså...
Nostalgi för mig vore att få äga en K5 igen så jag kanske fattar det lite...
Alla är vi olika. Några följer gärna trender medans andra går sin egen väg. Så när det blivit inne med små motorcyklar ökar intresset för dessa.
När de flesta tycker det är "för dyrt" med SportHoj men ändå har pengar över så varför inte köpa en överprisad effektsvag motorcykel med billig försäkring! ;)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Är det bara jag som inte helt fattar detta med nostalgi?
Nä, du är inte ensam. Jag har ingen som helst förståelse för nostalgi trots vuxen ålder. Jag har tittat på 125or för att ha att köra med de dagar det är grisigt väder ute, men när de kostar som en riktig mc är det ointressant.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top