Dagens bild

Du har för mycket packning:7peta
Jag vet. Har alltid för mycket packning, Hojen blir topptung och det är ett elände när man ska in och ut på hotell varje morgon och kväll.

Men. Högra sidoväskan kommer normalt sett inte in. Där finns verktyg, kedjespray, punka-kit, trasor, meckarhandskar, tunna gummihandskar (spännbanden på färjor är oftast riktigt skitiga, man blir svartkladdig av att ta i dem), reflexväst (vid ev. ofrivilligt stillestånd) extra bagagestroppar (som reserv eller för ev. spontana inköp) o dyl. Alltså sådant man inte vill, inte avser, att packa upp såvida inte det uppstått något problem.

Vänster väska innehåll tunga saker som necessär, några öl (man vill ju ha en omedelbar ankomst-öl när man kommit in på rummet, kanske lite whisky, skor för kvällsbruk, ipad, laddare, ev. pc (ibland) o dyl.

Kläder då? Väskan ovanpå i våning ett. Brukar ha med för mycket…
Väskan högst upp? Förstärkningsplagg som kan behöva åka på/av snabbt när det blir varmt/kallt. Här finns också regnställ.

Ja, det blir (för) mycket.

Last edited:
Vad hände? Hoppas det gick bra?
Jag åkte i en kabelgata och det lutade rejält uppför så farten sjönk. Sen hoppade framhjulet åt sidan över en sten och jag släppte gasen. Då stannade motorn och jag välte. Bortsett från att det var ett helvete att vända cykeln i backen och att armbågen på min Knox Urbane Pro blev smutsig var det felfritt.
Idag har jag lite muskelsmärtor i axeln, men jag hade kunnat bli liggande till jaktsäsongen så det är inte så dumt ändå.

Jag vet. Har alltid för mycket packning, Hojen blir topptung och det är ett elände när man ska in och ut på hotell varje morgon och kväll.

Men. Högra sidoväskan kommer normalt sett inte in. Där finns verktyg, kedjespray, punka-kit, trasor, meckarhandskar, tunna gummihandskar (spännbanden på färjor är oftast riktigt skitiga, man blir svartkladdig av att ta i dem), reflexväst (vid ev. ofrivilligt stillestånd) extra bagagestroppar (som reserv eller för ev. spontana inköp) o dyl. Alltså sådant man inte vill, inte avser, att packa upp såvida inte det uppstått något problem.

Vänster väska innehåll tunga saker som necessär, några öl (man vill ju ha en omedelbar ankomst-öl när man kommit in på rummet, kanske lite whisky, skor för kvällsbruk, ipad, laddare, ev. pc (ibland) o dyl.

Kläder då? Väskan ovanpå i våning ett. Brukar ha med för mycket…
Väskan högst upp? Förstärkningsplagg som kan behöva åka på/av snabbt när det blir varmt/kallt. Här finns också regnställ.

Ja, det blir (för) mycket.
Ja, det är åbäkigt med mycket packning i låg fart och vid parkering. Men ute på vägen funkar det ändå rätt ok. Här ett foto från Stelvio häromdagen.

Det var kallt och blåsigt med fuktig vägbana här och var, trånga serpentiner på många håll, en del snö i terrängen förstås. Så för min del kändes Stelvio som 50 % nöje och 50 % prestation.

Om man följer Kanyarfoto på fejjan eller Instagram så ser man många situationer där folk kommer i svårigheter. Tappar hojen, får motorstopp mitt i böjen. Gör tokiga spårval, möter en lastbil eller buss, eller helt enkelt blir sk*tstressade över att det svänger mer än önskat samtidigt som de ska uppför, samtidigt som vägbanan lutar via någon form av dosering.

Jag fattar hur det kan gå fel. Man behöver vara ödmjuk inför en del av de "värsta" bergspassen.

1781778619065.png

Last edited:
Ja, det är åbäkigt med mycket packning i låg fart och vid parkering. Men ute på vägen funkar det ändå rätt ok. Här ett foto från Stelvio häromdagen.

Det var kallt och blåsigt med fuktig vägbana här och var, trånga serpentiner på många håll, en del snö i terrängen förstås. Så för min del kändes Stelvio som 50 % nöje och 50 % prestation.

Om man följer Kanyarfoto på fejjan eller Instagram så ser man många situationer där folk kommer i svårigheter. Tappar hojen, får motorstopp mitt i böjen. Gör tokiga spårval, möter en lastbil eller buss, eller helt enkelt blir sk*tstressade över att det svänger mer önskat samtidigt som de ska uppför, samtidigt som vägbanan lutar via någon form av dosering.

Jag fattar hur det kan gå fel. Man behöver vara ödmjuk inför en del av de "värsta" bergspassen.

View attachment 529663

Du kör ju en hel del och har nog sett många misstag som görs. Ett misstag du inte gör på bilden är att gena i vänsterkurvor… även om det ser lugnt ut. Det tyder på rutin. :)

Det stora problemet med Stelvio osv är nog inte passen i sig, utan den täta trafiken vissa tidpunkter. I kombination med många ovana hojåkare, cyklister, bussar och husbilar skapas stressiga situationer där ffa de ovana hojåkarna ställer till det då de tittar precis framför framhjulet istället för långt in i nästa kurva (dvs över axeln när man kör pass). Då kommer överraskningen mitt i kurvan och… tja. Stelvio är något som många vill checka av på sin bucket list, inte lika många tänker på att öva innan. Det ÄR tekniskt svårt att köra hoj.

Därför belönande!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back