Dagens bild

Alltså jag letade i mina bildmappar och hittade följande. Detta var 12 februari 2022:

Tomten tittar ut och ser grönt gräs...

IMG_4908.JPG

.., så tomten laddar mc-batteriet, ..

IMG_4909.JPG

.. tar på sig en varmare typ av jacka, och hjälmen.

IMG_4910.JPG

Det måste nog ha varit nån plusgrad, eller kanske nån minusgrad. Det var is på sjön men asfalten var ren.

IMG_4913.JPG

Den här bilden gör ont, därför att den här koppen förknippar jag med stelfrusna fingrar och iskalla kinder, och en stark känsla av ånger.

IMG_4915.JPG

Men det var ett sjukt roligt äventyr, trots kylan. Inte varje vinter man får ha så kul. USCH vad kallt!

Kanske skulle ha tagit ett litet järn, eller två innan jag gav mig ut. Men om farbror Blå hade stoppat mig och känt odören så hade jag nog inte fått köra bil mer det året.

IMG_2143.jpeg
Den ensitsiga! ❤️

IMG_2344.jpeg
Hade man inte råd med ett Rickman-kit så kunde man piffa upp sin hoj med ett Dunstall-kit. Bara glasfiber. Notera det sportiga låga kåpglaset.
Det höga skoterkåpglaset har jag inget minne av att jag såg på den tiden. Idag, när det tydligen blåser mer, skulle det kunna bli en storsäljare. Perfekt att sätta en vindavvisare ovanpå.
Utöver denna 3/4-kåpa så fanns det en 1/2-kåpa. Enormt stor och inte så snygg den heller. Man kunde köpa till nederdelen om man ville.

IMG_2470.jpeg

Rickmanhojen håller än idag. 👌

View attachment 525632
Den ensitsiga! ❤️

View attachment 525633
Hade man inte råd med ett Rickman-kit så kunde man piffa upp sin hoj med ett Dunstall-kit. Bara glasfiber. Notera det sportiga låga kåpglaset.
Det höga skoterkåpglaset har jag inget minne av att jag såg på den tiden. Idag, när det tydligen blåser mer, skulle det kunna bli en storsäljare. Perfekt att sätta en vindavvisare ovanpå.
Utöver denna 3/4-kåpa så fanns det en 1/2-kåpa. Enormt stor och inte så snygg den heller. Man kunde köpa till nederdelen om man ville.

View attachment 525634

Rickmanhojen håller än idag. 👌
Jag tyckte det stod Dickman 😅 , vi har faktiskt en Dick Backman här, och en av våra boende kallade honom för just "Dickman".

Jag "körde motorcykel" i helgen fast vi satt i bilen. Genom flera småorter, genom Flen, Sköldinge, festliga småfik och gamla kyrkor. Söndagskörning är en rekreation man kan ägna sig åt sommar som vinter.

-10 C är omständigheter som får mig att välja ett lämpligare fordon för att njuta av äventyret. Man väljer dom mindre vägarna, dom svårare vägarna. Där is och diken hotar med sin närvaro. Här lever jag, här trivs jag med räven, hjortarna, älgen och vargen. Här förbränner jag min bensin.

Vinter 2026 Flen 02.JPG

Jag "körde motorcykel" i helgen fast vi satt i bilen. Genom flera småorter, genom Flen, Sköldinge, festliga småfik och gamla kyrkor. Söndagskörning är en rekreation man kan ägna sig åt sommar som vinter.

-10 C är omständigheter som får mig att välja ett lämpligare fordon för att njuta av äventyret. Man väljer dom mindre vägarna, dom svårare vägarna. Där is och diken hotar med sin närvaro. Här lever jag, här trivs jag med räven, hjortarna, älgen och vargen. Här förbränner jag min bensin.

View attachment 525760
Samma här.
Så orörda vägar som möjligt. Gärna mörka kvällar.
Njuter av riktig vinter som denna, inte självklart här i Småland.

IMG_6035.jpeg

Instämmer. Det gjorde jag igår. Tog en av mina favorit-hojvägar med bilen och njöt av vinterlandskapet 😍

IMG_9621.jpeg

Lite lördags-garagemys idag. Jag ville byta oljan i gaffeln på min 25 år gamla ny för mig motorcykel. När jag ändå gör jobbet byter jag såklart tätningarna. Använde idag Biltemas billiga gaffeldrivare för första gången, funkar utmärkt! 👌

Det är t om MC-reklam i tunnelbanan i Mexico :) tillbud på populära Hondor här:
(för svenska priser, ta hälften bara)

View attachment 525940
Det där är väl priser med mexikanska dollar? Inte US-dollar, väl?

Var hos Ryds för att byta framruta på Qashkajen. Det gick bra, men man ska inte lämna mig i Södertälje längre än att jag hinner dricka två koppar kaffe, jag har en mycket speciell variant av HDAD, även känd som "high density adventure demand". Den gav sig till känna igår när jag under dom timmar jag fick vänta upptäckte allt annat än just Södertälje.

Stenbrottet vid E4an

IMG_7505.JPG

Tuvängens mx-bana..

IMG_7510.JPG

.. och gokartbanan.

IMG_7511.JPG

Jag gick även förbi Volmars Smide där ute i skogen, samt förbi en väl använd vildsvinsåtel där grisarna haft fest alldeles nyligen. Så när det började skymma återvände jag till Ryds för att hämta min bil.

Här har grisarna trampat upp en liten stig åt mig, på holmen ut i sjön Tullan. Jag fick vända här.

IMG_7519.JPG

Last edited:
Nyheter
Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet