Dagens bild

Om någon undrar.
HB = Hansestadt Bremen.
HH = Hansestadt Hamburg
HL = Hansestadt Lübeck
HRO = Hansestadt Rostock
H = Hanover

Som exempel på hur man kan nörda på tyska registeringsnummer.
Tyskarna kan välja på att ta den kombinationen de slumpmässigt får efter regionsbokstäverna eller betala en liten slant och välja själva.
T ex de som bor i Segebaden har gärna XY och några siffror :cool:
Jag saknar tiden då vi hade länsbokstäver.
Sen följer regnummret med dom när byter bil? När bilen säljs så tar man bort plåten och har samma nummer på nästa bil? Eller har jag fattat fel?
 
Sen följer regnummret med dom när byter bil? När bilen säljs så tar man bort plåten och har samma nummer på nästa bil? Eller har jag fattat fel?
Så är det, om man vill ha det så. Eller så ber man om och betalar för ett nytt nummer.
 
Dagens äventyr var att köra från Wilhelmina över Stekenjokk till Strömsund och sen vidare mot Timrå. Ser det hela som en snabbkörning och får göra om detta utan att ha några tider att passa.

Hade tur att molnen spack upp i Saxnäs så det var hyfsat fint väder uppe vid Stekenjokk. Träffade en "stallkompis" i Stor Blåsjön som kom på en 81:a GS med kardan, han tyckte att det var kul att nån mer långkörde med en äldre Suzuki. Träffade en kvinna på hoj och Bispgården och hon tycker det var tufft att köra från Wilhelmina då jag hade kört drygt 50 mil då jag kommit till Bispgården och sen hade typ 8 mil till innan jag var "hemma".

20250803_095811.jpg20250803_101700.jpg20250803_110940.jpg20250803_111620.jpg20250803_111625.jpg20250803_111630.jpg20250803_111655.jpg20250803_120007.jpg
 
Dagens äventyr var att köra från Wilhelmina över Stekenjokk till Strömsund och sen vidare mot Timrå. Ser det hela som en snabbkörning och får göra om detta utan att ha några tider att passa.

Hade tur att molnen spack upp i Saxnäs så det var hyfsat fint väder uppe vid Stekenjokk. Träffade en "stallkompis" i Stor Blåsjön som kom på en 81:a GS med kardan, han tyckte att det var kul att nån mer långkörde med en äldre Suzuki. Träffade en kvinna på hoj och Bispgården och hon tycker det var tufft att köra från Wilhelmina då jag hade kört drygt 50 mil då jag kommit till Bispgården och sen hade typ 8 mil till innan jag var "hemma".

View attachment 519293View attachment 519294View attachment 519295View attachment 519296View attachment 519297View attachment 519298View attachment 519299View attachment 519300

De gamla åttiotalarna är inte fy skam att tura med, klart roligare än bil!


Med vänlig hälsning,
 
De gamla åttiotalarna är inte fy skam att tura med, klart roligare än bil!


Med vänlig hälsning,

Det vete fasen om den äldre GSX:en är sämre än Thruxtonen om man skulle fixa till lite och främst fjädringen, runt 40 mil per dag är ganska lagom men man kan ju köra längre minns jag rätt körde jag runt 90 mil på en dag med den förra året.

Jag misstänker att rearset skulle göra den komfortalare för mig om det flyttar pinnarna bakåt och inte höjer dom. Sen är inte rutan optimal utan ger viss turbulens så en lägre ruta alternativt högre kan nog vara bättre, en uppgradering av fjädringen skulle nog också vara på sin plats, en allmänt styvare fjädring skulle den nog må bra av.

Får kolla med Grandell om han har ruta och rearset.
 
Det vete fasen om den äldre GSX:en är sämre än Thruxtonen om man skulle fixa till lite och främst fjädringen, runt 40 mil per dag är ganska lagom men man kan ju köra längre minns jag rätt körde jag runt 90 mil på en dag med den förra året.

Jag misstänker att rearset skulle göra den komfortalare för mig om det flyttar pinnarna bakåt och inte höjer dom. Sen är inte rutan optimal utan ger viss turbulens så en lägre ruta alternativt högre kan nog vara bättre, en uppgradering av fjädringen skulle nog också vara på sin plats, en allmänt styvare fjädring skulle den nog må bra av.

Får kolla med Grandell om han har ruta och rearset.

Första långturen jag gjorde med nytaget kort och 1978 års R100RS då satt jag tretton timmar i sadeln dag 1. Vi körde 265 mil to-sö och jag var inte trött en enda gång. Nyare är inte alltid bättre. (Jo, bromsarna är bättre nuförtiden…)


Med vänlig hälsning,
 
Första långturen jag gjorde med nytaget kort och 1978 års R100RS då satt jag tretton timmar i sadeln dag 1. Vi körde 265 mil to-sö och jag var inte trött en enda gång. Nyare är inte alltid bättre. (Jo, bromsarna är bättre nuförtiden…)


Med vänlig hälsning,
Själva gubben kanske var fräschare då också.
 
105 mil 1987 på en Kawa z750-4, från 1980, med skjuts och packning.
Jag minns datumet också, inte för att 105 mil var mitt personbästa utan för att min fru som satt bak fyllde år den dagen och jag glömde det. Men va fan, 105 mil!

Mallorca-Stockholm på tre dagar. Eller Barcelona-Stockholm, färjan tog 8 timmar.
Idag skulle det bli 277 mil från Barcelona.

Det funkade då utan gps eller några av alla hjälpmedel som är ett måste idag.
Komfortsadel, styrändsvikter mot vibrationer, vindavvisare på kåpan, farthållare, färddator?
Täta stopp med 17-literstank och en förbrukning runt 0,65.

Ordet äventyr användes inte än på många år. ”The Catalonian Adventure.” Det äventyrliga dämpades lite av att min (ex)fru talar flytande spanska och franska. Skillnaden i mottagande från långhårig motorcykelkille med fem ord på franska resten skolengelska och en tjej som pratar franska. Otrolig skillnad. Det är dock betydligt bättre i Frankrike idag.


Mitt nya pb är 135 mil på TDM900an. Inkl Rödby-färjan och det var inte ens planerat utan jag bestämde mig någonstans nära Värnamo att åka ända hem. Nio grader de sista timmarna.
Fast en hoj från 2002 är ju modern. 🙂
Den har tankmätare! Och klocka!
Jo och det är bra skyltat från Värnamo så appar och skärmar är inget måste.

IMG_0137.jpeg
❤️
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top