Dagens bild

Ja jo men - jag menar en sund situation där vi har tillväxt i våra led, en vettig pyramid med typ 1,2 nya motorcyklister nya motorcyklister på väg in i gemenskapen fördelat på varje gubbe som redan kör.

Nu är det inte så. Det är precis tvärt om - leden glesas ut med en förfärande takt, och värre kommer det att bli.

Det är detta som är trist.
...och jäkligt ot.

Här kommer en bild som plåster på såren.

View attachment 512680

Från i februari, så den är OT den med.
So shoot me. :whip
Men.....är det inte så enkelt som att jag säljer hojen till den som vill betala för den i en krångelfri äffär?
Istället för att sälja den till någon som inte vill betala för den i en tjorvig affär?

Om köparen kommer från Sverige, Polen eller Indien har väl ingen betydelse?

Kanske missuppfattade dig, men jag tänker att marknaden styr detta, och till sist tittar den enskilda individen i plånboken....och kanske är även den mentala hälsan en parameter.

Ja jo men - jag menar en sund situation där vi har tillväxt i våra led, en vettig pyramid med typ 1,2 nya motorcyklister nya motorcyklister på väg in i gemenskapen fördelat på varje gubbe som redan kör.

Nu är det inte så. Det är precis tvärt om - leden glesas ut med en förfärande takt, och värre kommer det att bli.

...och jäkligt ot.

View attachment 512680

Ser ut som en gubbe i lådan 😆 Lättroad. På väg hem från jobbet och hungrig. Shoot me!

Men.....är det inte så enkelt som att jag säljer hojen till den som vill betala för den i en krångelfri äffär?
Istället för att sälja den till någon som inte vill betala för den i en tjorvig affär?

Om köparen kommer från Sverige, Polen eller Indien har väl ingen betydelse?

Kanske missuppfattade dig, men jag tänker att marknaden styr detta, och till sist tittar den enskilda individen i plånboken....och kanske är även den mentala hälsan en parameter.

Men åhhh - du fattar ju inte!

...alltså måste jag vara kass på att förklara. Omtag krävs!

Det finns inte nya motorcyklister nog i Sverige för att ta över alla gamla motorcyklar från den nu avgående generationen. Det är trist, men framförallt oroande för framtiden.

Att dom istället försvinner till exempelvis Polen spelar ingen roll ur ett motorcykelperspektiv, men väcker andra tankar på ett makroekonomiskt plan:
Polen går som tåget. Dom har politiker med visioner, och som tar landet framåt med sjumilakliv. Polens ekonomiska utveckling är häpnadsväckande.
Sveriges är...?

Samvetsbild för att hjälpligt hålla tråden:

20250403_190401.jpg

15 år gammal bild på en kul liten grushoj jag hade.

På måndag är det dags för träning igen, och då på Bira International Circuit I Thailand.

1742800126864.jpg1742800145362.jpg1742739687888.jpg1742694692675.jpg

Last edited:

...och jäkligt ot.

View attachment 512680

Framdäcket vänt fel väg ? 😉

Framdäcket vänt fel väg ?

Ser rätt ut.

Men resonemanget kanske är lite fel väg.

Det säljs nya hojar varje år och antalet med nytagna A1/A2/A är högre än på decennier.

Jag minns ojandet strax efter EU-inträdet då många fina Volvo PV och Amazon exporterades till Belgien. Pga enormt utbud i Sverige (relativt) var priserna låga. En snorfin 444 Sport kunde säljas för 20.000. Ändå finns det fler PV kvar i Sverige än presumtiva ägare.

Likadant med hojar. Lek med tanken att väldigt många SR 250 exporteras till Polen. Är det nödvändigtvis ett problem?

Mvh

Men åhhh - du fattar ju inte!

...alltså måste jag vara kass på att förklara. Omtag krävs!

Det finns inte nya motorcyklister nog i Sverige för att ta över alla gamla motorcyklar från den nu avgående generationen. Det är trist, men framförallt oroande för framtiden.

Att dom istället försvinner till exempelvis Polen spelar ingen roll ur ett motorcykelperspektiv, men väcker andra tankar på ett makroekonomiskt plan:
Polen går som tåget. Dom har politiker med visioner, och som tar landet framåt med sjumilakliv. Polens ekonomiska utveckling är häpnadsväckande.
Sveriges är...?

Samvetsbild för att hjälpligt hålla tråden:

View attachment 512700

15 år gammal bild på en kul liten grushoj jag hade.
Ja, det är tråkigt. Har sålt en fireblade till norge och en klassisk gsxr1000 till finland senaste åren. Superfina originalhojar i nästintill nyskick.
Fast förra helgen sålde jag en fireblade till en 30-årig svensk tjej! 😃

Ser rätt ut.

Men resonemanget kanske är lite fel väg.

Det säljs nya hojar varje år och antalet med nytagna A1/A2/A är högre än på decennier.

Jag minns ojandet strax efter EU-inträdet då många fina Volvo PV och Amazon exporterades till Belgien. Pga enormt utbud i Sverige (relativt) var priserna låga. En snorfin 444 Sport kunde säljas för 20.000. Ändå finns det fler PV kvar i Sverige än presumtiva ägare.

Likadant med hojar. Lek med tanken att väldigt många SR 250 exporteras till Polen. Är det nödvändigtvis ett problem?

Mvh
Absolut NEJ

Just precis! Inte MC-relaterat alls.
Jag blir bara så förbannad!

IMG_20250404_185748_613 (1).jpg
IMG_20250404_185804_411 (1).jpg

300+(?)kg taklast på en jävla Vitto - fylld med barn som skolan ansvarar för.

Hur tänker folk?

"Oförklarlig olycka med minibuss.. "

Kom ihåg var ni läste det först.

Röjde idag i förrådet, hittade några klistermärken från ”förr”,
ännu oanvända :hihi

View attachment 512708
Måste kontra med dessa, nästan hojrelaterat...oljan är i alla fall där.
Var inte jättegammal när jag fick dessa, och fattar inte riktigt att jag hittade dom intakta för några år sedan i en gömma.
Bonuspoäng för årtalet :)

IMG_2439_resize.jpg

Just precis! Inte MC-relaterat alls.
Jag blir bara så förbannad!

View attachment 512771
View attachment 512772

300+(?)kg taklast på en jävla Vitto - fylld med barn som skolan ansvarar för.

Hur tänker folk?

"Oförklarlig olycka med minibuss.. "

Kom ihåg var ni läste det först.
Så bra som lasten är fastspänd så är väl farligheten störst för bakomvarande fordon innan första skarpa svängen............

Så bra som lasten är fastspänd så är väl farligheten störst för bakomvarande fordon innan första skarpa svängen............

Ja, det är obegripligt.
Men, ilska lägger sig och skolan har troligen en policy att alltid "hålla hastigheten" så då kan ju inget ont hända...

Detta är ju nu dessutom gårdagens bild, så vi går vidare med nattens kik i skyltfönstret till:

IMG_20250404_205620_598 (1).jpg

Husqvarnan finns kvar:

IMG_20250404_205627_817 (1).jpg

En CR 250 kring -80 blankt. Troligen sista året med slank-tank. Jätte-jättejättefin, nästan med en dragning åt överrenoverad - det är lite för blankt här och var. Framskärmen är inte original. Ledsen för nitplockandet. Jag har postat bild och kommentar på hojen härinne tidigare.
Den är verkligen snorfin.

Nytt för mig är en Suzuki GT 250 ca -74/-75. Ram Air-erans absoluta krön.
Ser bara välskött och undanställd ut.
IMG_20250404_205638_942 (1).jpg
Me like!

Brevid den, också ny för mig: en sen DT125a som osar "ny ur kartong".

IMG_20250404_205654_404 (1).jpg

Sant?
Ingen aning. Jag står mitt i natten och plåtar hojar genom en målarfirmas fönster i en trakt där man antingen heter just Marklund eller möjligen Lundmark, bär på en genetisk defekt som är uppkallad efter staden - men ändå slår ifrån sig om någon hävdar inavel.

De sista flöjttonerna från mannen som marscherade iväg med stadens sista sedelbuntar har just klingat ut och befolkningen undrar varför det inte är några stolar alls framsatta att sätta sig på när musiken tystnar. Vilken konstig lek...?

Kan det bli mer surreoabsurt?

Vidare! Dagen gryr.

Last edited:
Ja, det är obegripligt.
Men, ilska lägger sig och skolan har troligen en policy att alltid "hålla hastigheten" så då kan ju inget ont hända...

Detta är ju nu dessutom gårdagens bild, så vi går vidare med nattens kik i skyltfönstret till:

View attachment 512799

Husqvarnan finns kvar:

View attachment 512800

En CR 250 kring -80 blankt. Troligen sista året med slank-tank. Jätte-jättejättefin, nästan med en dragning åt överrenoverad - det är lite för blankt här och var. Framskärmen är inte original. Ledsen för nitplockandet. Jag har postat bild och kommentar på hojen härinne tidigare.
Den är verkligen snorfin.

Nytt för mig är en Suzuki GT 250 ca -74/-75. Ram Air-erans absoluta krön.
Ser bara välskött och undanställd ut.
View attachment 512801
Me like!

Brevid den, också ny för mig: en sen DT125a som osar "ny ur kartong".

View attachment 512802

Sant?
Ingen aning. Jag står mitt i natten och plåtar hojar genom en målarfirmas fönster i en trakt där man antingen heter just Marklund eller möjligen Lundmark, bär på en genetisk defekt som är uppkallad efter staden - men ändå slår ifrån sig om någon hävdar inavel.

De sista flöjttonerna från mannen som marscherade iväg med stadens sista sedelbuntar har just klingat ut och befolkningen undrar varför det inte är några stolar alls framsatta att sätta sig på när musiken tystnar. Vilken konstig lek...?

Kan det bli mer surreoabsurt?

Vidare! Dagen gryr.
Underbar text! Och fina hojar!

Det är även min uppfattning när jag ser SS440:in.

Mer kuriosa:

Jag har ett gäng samtida broschyrer någonstans; säkert tio år i rad var vi i barn/ungdomen till handlarna på snöskoterns dag och provkörde snöskotrar. Den häftigaste näst Larven var Chrysler Sno-Runner som jag som tioåring (!) fick lov att prova på ett spår på Sidsjöns is; handlaren där sålde annars SkiDoo (MOVAC) och Sno-Runnern fanns väl bara ett år eller så? Total flopp.

En succé däremot - och det var nog 1981 även det - var Arctic Cats Jag Lång, som förlängdes av Aktiv i Morgongåva. Minns den som en sensation, kälke i djupsnö, ET 340T var helt på läktaren.

Sedan kom Lynx 5900 och den var state of the art bruksskoter ända tills Polaris släppte sin Widetrak. 1982 kom Yamahas långloppslegend SRV och Lynx kämpade på i töntfacket med sin 530 (med knäkuddar!) ända tills 3300GLS kom 1985(?) och flyttade målstolparna ytterligare.

Mvh

Vi har vedmaskin men för dom stora bitarna får det bli 346 med 18" svärd och separat klyv.
Såklart används gårdsmopeden för transport mellan husen. (Bittert påpekar jag att den inte är avdragsgill. Man måste köpa en massiv fyrhjuling för att kunna dra av nåt.)

1000018713.jpg

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back