Dagens bild

Träffade på den här liraren på en mack i Gävle idag.
Var på väg till Nordkap!
Gissa varifrån han kört? Hans hemland allstså.
 

Bifogat

  • FA21936F-0B38-4989-A21E-9D0D79D405E8.jpeg
    FA21936F-0B38-4989-A21E-9D0D79D405E8.jpeg
    838.1 KB · Visningar: 79
  • 220EE648-42C5-4EE2-BE4D-FB4A79362705.jpeg
    220EE648-42C5-4EE2-BE4D-FB4A79362705.jpeg
    1,020.8 KB · Visningar: 79
0002d343210a4f28910be43ed55631ad.jpg

Vi käkade frukost tillsammans i Uppsala…
 
Chrome won't get you home.
Stainless will. :)

125 gram blev 125 igen efter en massa slipande. Rostfritt är betydligt hårdare än aluminium. Men är huvudet dumt får kroppen lida.
Hojen står ute under kapell. Ingen rost på gaffelbenen, ingen oxid på motorn. Jag tror att hojen klarar denna vinter också. ;)

image.jpeg
 

Bifogat

  • image.jpeg
    image.jpeg
    928.4 KB · Visningar: 26
  • image.jpeg
    image.jpeg
    831.9 KB · Visningar: 26
Chrome won't get you home.
Stainless will. :)

125 gram blev 125 igen efter en massa slipande. Rostfritt är betydligt hårdare än aluminium. Men är huvudet dumt får kroppen lida.
Hojen står ute under kapell. Ingen rost på gaffelbenen, ingen oxid på motorn. Jag tror att hojen klarar denna vinter också. ;)

View attachment 468378
Du vet vad siffran i skruven står för?
 
Har man en verkstadshandbok för aktuell modell så finns aktuellt moment
angivet. T.ex. för en skruv märkt med 7
Nu har jag kollat Clymer-boken för min andra Kawa 750, specarna för min DR 600 och service manualen för TDMen. Ingen hänvisning till en siffra på skruvskallen. Moment finns för alla skruvar och muttrar till alla tre hojar och i TDMens servicemanual fanns det även en generell tabell för olika storlekar på skruvar och muttrar.
Jag har inte använt momentnyckel sedan jag senast satte ihop en motor. Jag har det inbyggt i armbågen ;)
Det finns moment till sådant jag varit på t ex bromsskivorna, fram och bakdrev, framhjulsaxeln, bakhjulsmuttern, styret osv. Skivorna sitter med loc-tite. DRen har varit helt nedplockat utom motorn.
Skruvarna till motorfästet fettades in, utom gängorna. Drogs halvokej, det var -2,5 grader så armbågen tyckte att dessa skruvar ska efterdras i rumstemeratur.

Jag vet att några Ducati-ägare drar muttern med momentnyckel. De byter också låsmuttern med jämna mellanrum. Inte jag. Två hojar har låssprint och TDMen har klarat 11 000 mil med samma låsmutter.

Drog gängpaj på en m6a på båtmotorn som jag ersatte med helicoil. På hösten, alltså när jag lossade skruven.
Har inget minne av att jag tappat någon skruv eller dragit gängpaj sedan tonåren. Känslan är "obetalbar" när känner att det plötsligt går lätt när man drar åt. Eller när skruven går av jäms med.

Lite bilder.
image.jpegimage.jpegimage.jpeg
 
Last edited:
Nu har jag kollat Clymer-boken för min andra Kawa 750, spexarna för min DR 600 och service manualen för TDMen. Ingen hänvisning till en siffra på skruvskallen. Moment finns för alla skruvar och muttrar till alla tre hojar och i TDMens servicemanual fanns det även en generell tabell för olika storlekar på skruvar och muttrar.
Jag har inte använt momentnyckel sedan jag senast satte ihop en motor. Jag har det inbyggt i armbågen ;)
Det finns moment till sådant jag varit på t ex bromsskivorna, fram och bakdrev, framhjulsaxeln, bakhjulsmuttern, styret osv. Skivorna sitter med loc-tite. DRen har varit helt nedplockat utom motorn.
Skruvarna till motorfästet fettades in, utom gängorna. Drogs halvokej, det var -2,5 grader så armbågen tyckte att dessa skruvar ska efterdras i rumstemeratur.

Jag vet att några Ducati-ägare drar muttern med momentnyckel. De byter också låsmuttern med jämna mellanrum. Inte jag. Två hojar har låssprint och TDMen har klarat 11 000 mil med samma låsmutter.

Drog gängpaj på en m6a på båtmotorn som jag ersatte med helicoil. På hösten, alltså när jag lossade skruven.
Har inget minne av att jag tappat någon skruv eller dragit gängpaj sedan tonåren. Känslan är "obetalbar" när känner att det plötsligt går lätt när man drar åt. Eller när skruven går av jäms med.

Lite bilder.
View attachment 468433View attachment 468434View attachment 468435
Clymer är inte någon verkstadshanbok
Det är den bok som är utgiven av tillverkaren!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top