PeterDeleter
Gudomlig sporthojare









Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det var lite äventyr igår. Från Vega ner till Dreviken till höger om järnvägen. Det såg ut att komma igen där. Det var återvändsgränd förr. Gick högstadiet i Skogås och bodde även där ett år. Egentligen från Trångsund/Stortorp. Hamnade på en badstrand jag inte sett förut. Sen testade jag en stig lite för brant nedför, två gistna plankor brant upp till vänster och brant sluttning på 1-1,5 meter till höger. Lite sly och buskar. Såg mig själv ligga under 81 kg moppe med hett avgasrör. Gick inte att vända om jag ville ha moppen med hem. Det gick bra. Längre fram var det uppbyggda spångar som på vandringsleder, 40 cm breda träd nära, svag kurva 25-30 cm ner till gegga, rötter och små elaka stubbar. Jag når inte ner om/när jag tappar balansen. Går ju inte att åka med fötterna nere. Kom över. Inte snyggt kört.
Körde gångbron över järnvägen. Smal stig ca 25 cm smal med högt gräs på båda sidorna. 250 meter lång. En baggis att hålla sig på stigen. 25 cm är tydligen lättare än 40.
Sen var jag inte där jag trodde. Bara granar och barr på marken, inget solljus så inget gräs. Coolt med diken och större vattenfyllda breda diken och staket bakom. Va fan! Vägrar vända. Rekar lite och hittar en öppning i staketet. Sjötorpsskolan! Då vet jag. Mina gamla hoods. Bebyggt som satan sedan den tiden men kul att åka på de gamla vägarna som man i alla fall delvis går att känna igen.
Ja lite av ett äventyr där i skogarna.
Åkte igenom Lida idag. På en stor träskylt i skogsbrynet vid parkeringen stod det Äventyrsleden. Undrar vad det var för äventyr. Förmodligen inte för offroad-moppar (i dagsljus)![]()
Men alltså din moped där, är det en 45-moppe eller 25-moppe, kör du på cykelvägarna med? (.. för jag ser ingen reg-skylt)åttiotalshojar
Ser ut som en Yamaha DT50. Den gick ju knappa 40kmh med ett tolv-drev fram. Sen drog man pluggen, satte på "sportavgaset" och planade toppen för lite mer kraft. Höll sig ändå inom en vettig hastighet för att polisen inte skulle gnälla och skrek inte som trimmade mopeder brukade göra.Men alltså din moped där, är det en 45-moppe eller 25-moppe, kör du på cykelvägarna med? (.. för jag ser ingen reg-skylt)
Det måste ju vara den ultimata amfibiehojen, du får köra i princip på vilken väg som helst utom motorväg, och den är lagom 'krossad' dvs anpassad för terräng, sen vet jag inte vad toppfarten på den är men 45-60 kmh skulle räcka för mig i detta fall.
Är det ett trial-däck du satt på där bak?
Yamaha DT50MX är en klass 2-moppe. Från 87-89. Har inte kollat. Förr var det max 1 hk och max 30 km/tim.Men alltså din moped där, är det en 45-moppe eller 25-moppe, kör du på cykelvägarna med? (.. för jag ser ingen reg-skylt)
Det måste ju vara den ultimata amfibiehojen, du får köra i princip på vilken väg som helst utom motorväg, och den är lagom 'krossad' dvs anpassad för terräng, sen vet jag inte vad toppfarten på den är men 45-60 kmh skulle räcka för mig i detta fall.
Är det ett trial-däck du satt på där bak?
Motorn har vi inte rört sedan jag köpte den av en meck på Din Bil Hammarby 2004. Original avgassystem. Utan insats. Jag tillverkade en så den är lagom tyst.Ser ut som en Yamaha DT50. Den gick ju knappa 40kmh med ett tolv-drev fram. Sen drog man pluggen, satte på "sportavgaset" och planade toppen för lite mer kraft. Höll sig ändå inom en vettig hastighet för att polisen inte skulle gnälla och skrek inte som trimmade mopeder brukade göra.
Kört tusentals mil med en sån. Bodde på landet där det inte fanns tunnelbana eller ens buss. (Hör och häpna miljöpartister) Har fortfarande kvar den. Tyvärr är den lite sliten nu. Skulle behöva en ny förgasare och elsystem.
Fanns det olika modeller av DT50 alltså? Inget som jag noterade, men jag ville ha en 1985 när jag fyllde 15. Men det blev en Honda MB5 istället, en 83:a som min bror köpte ny. 83 fanns varken MT5 eller DT50, men det gick bra att köra i skogen även med MB5:an... På lagom svåra stigar, ute i spenaten inte lika bra.Yamaha DT50MX är en klass 2-moppe. Från 87-89. Har inte kollat. Förr var det max 1 hk och max 30 km/tim.
Ja jag får köra på cykelbanor. Ja utom där det står Ej moped. Det är lätt att urskilja vilka som tror att jag inte får köra på cykelbana.
Hastighetsmätaren visar inte rätt. Har inte app för GPS-fart.
Framgaffeln är helt värdelös över rötter och stenar. Funkar på grusvägar i de flesta fall. Stötdämparen bak är bättre men inte bra i skogen heller för hård. Trots detta funkar den fint på gång- och cykelbanor genom skogen.
Frambromsen är kass men har blivit bättre efter 60 mil.
Bakdäcket är ett Goldenboy. Ett peddonamn, ja. Det hårdaste däcket jag krängt på någonsin. Ca 20 år sedan. Som nytt. Framdäcket är äldre och har torrsprickor.
En gaffel, hjul och skivbroms från en DT50R -92 till -96 vore något.
Moppen duger som den är. Jag tycker att den går skitfint på alla varvtal och alla växlar. Även om ettan bara är en startväxel. Halv gas och växla. Med full gas ylar den till. Ingen snygg växling till tvåan. Ett par tre gånger har den låga ettan räddat mig från en fotning i branta backar i skogen.
Känslan när man växlar ner från fyran till trean i en skarp böj och får ett perfekt varvtal och sedan slänger i fyran sådär perfekt också. Roligt.
Sen går mina motorcyklar så ini helskotta efter en dag på moppen.![]()
Det fina var Reedventilen. Gav bra vrid (för att vara 50cc) och gjorde att den orkade med drevning på ett helt annat vis än de flesta konkurrenter. En fin moped för sin tid, blev riktmärke under lång tid framåt.Fanns det olika modeller av DT50 alltså? Inget som jag noterade, men jag ville ha en 1985 när jag fyllde 15. Men det blev en Honda MB5 istället, en 83:a som min bror köpte ny. 83 fanns varken MT5 eller DT50, men det gick bra att köra i skogen även med MB5:an... På lagom svåra stigar, ute i spenaten inte lika bra.
Kolla på tuben. Den fanns i andra länder innan den till slut kom till Sverige.Fanns det olika modeller av DT50 alltså? Inget som jag noterade, men jag ville ha en 1985 när jag fyllde 15. Men det blev en Honda MB5 istället, en 83:a som min bror köpte ny. 83 fanns varken MT5 eller DT50, men det gick bra att köra i skogen även med MB5:an... På lagom svåra stigar, ute i spenaten inte lika bra.
Brytarlöst tändsystem är bra. Lättstartad om man kommer ihåg Off-Run-Off-knappenDet fina var Reedventilen. Gav bra vrid (för att vara 50cc) och gjorde att den orkade med drevning på ett helt annat vis än de flesta konkurrenter. En fin moped för sin tid, blev riktmärke under lång tid framåt.
Fick min ny 1988 av pappa. Skrevs väl av som traktortillbehör. (Vilket jag inte alls skäms för...)Motorn har vi inte rört sedan jag köpte den av en meck på Din Bil Hammarby 2004. Original avgassystem. Utan insats. Jag tillverkade en så den är lagom tyst.
Mopedrenovering.se har i stort sett allt du behöver. Kabelstam, likriktare, spolar.
Jag har en ny ljusspole i oöppnad kartong om du behöver.
Rinab har batteri.
Gräsö vid Öregrund?Låter som riktig körglädje, en hoj du får köra med på cykelväger, och KAN köra cross i skogen.
Jag har varit sjuk i mer än en vecka, så här kommer en gammal bild. Nånstans på Gräsö.
View attachment 502685
Sotenäskanalen får jag nog åka till, var fint där...Några bilder från de senaste dagarna.
Kyrkesund på Tjörn.
View attachment 501911
View attachment 501912
Glommen söder om Varberg.
View attachment 501913
View attachment 501914
Färjan till Lysekil.
View attachment 501915
Sotenäskanalen.
View attachment 501916
View attachment 501917
View attachment 501918
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |
![]() |
SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa
Sveriges MotorCyklister (SM... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |