Dagens bild

Några mil upp efter älven idag.
Tårtsmulan premiärkörde med BMW:n, riktigt trevlig skapelse (men det yppade jag naturligvis inte).

Lördag_1.jpg

Avslutade med en "after-bike" i Cafe Dunken, och utökade även designen med en till tavla.
Tycker att budskapet framhävs på ett bra sätt, när man kan skymta en Caddy i bakgrunden :)

Lördag_2.jpg
 
Nå resan till Uleåborg har inte helt i onödan, fick ett "special awards" pris. Nu vet jag inte exakt riktigt vad detta innebär då jag inte kan finska, men CB250 och mitt namn fattade jag😉20240512_162215.jpg
 
Har vi någon före- och efter-tråd? Hösten 2021 dök det upp en likadan hoj som jag började köra cross på. En 1988 kx125 så jag köpte den bara för att jag ville känna hur en sån hoj känns att köra nu när man har andra referenser. Den var så sladdrig att jag inte ens ville provköra den vid inköpet.

I höstas blev den körklar med fräscha lager, nyservad fjädring och styvare fjäder i bakdämparen men säsongen var slut så idag blev det första provkörningen.

Så hur är det att köra en 36 år gammal hoj? Tja, I vänsterkurvorna brände jag högerbenet på pipan och sadeln är fånigt mjuk som en soffa. Jag förväntade mig att den skulle vara så slö att jag skulle sälja den efter första provkörningen men toppeffekten är faktiskt acceptabelt även om den har betydligt mindre effekt än alla andra crosshojar jag kört. Däremot så är effektregistret smalt så man hamnar ofta på för låga varvtal där pipan inte jobbar och motorn är totalt död. Bara för att några få sekunder senare ha övervarvat så att effekten försvinner. Men det beror snarare på att det är en liten 125a. Den största svagheten mot en nyare hoj är snarare fjädringen den är hemsk. Man studsar ofta runt som en flipperkula på banan och jag skulle nog ha legat på marken flera gånger idag om jag inte hade räddats av bra däck. Lite arbete återstår att justera in fjädringen optimalt och eftersom gaffeln saknar ställbar returdämpning och bakdämparen saknar justerbar högfartskompression behöver man nog även shimsa om fjädringen för att den ska bli mindre skitusel. Redan en 10 år nyare hoj, alltså 1998 har ju dessa justermöjligheter. Suzuki hade ställbar retur i gaffeln redan 1988 eller kanske redan 1987. Men trots allt är den på sätt och vis ändå ganska underhållande att köra, särskilt i kurvorna. Nu blir utmaningen att få till fjädringen bättre.
 

Bifogat

  • 1000015129.jpg
    1000015129.jpg
    180.5 KB · Visningar: 23
  • 1000015130.jpg
    1000015130.jpg
    4.7 MB · Visningar: 24
Hmmm... Undrar om jag mötte Hr. Hixman idag?
Stannade till på Källarbacken i Hällingsjö och drack kaffe. När jag var på väg hem igen så rullar en Multistrada med alu-toppbox och en förare med lite sandfärgade adventurekläder. Multin kör ett varv på macken men stannar inte utan kör vidare.
- Hixman?

Om det var du så var det jag som lämnade macken några meter framför dig. Idag hade jag min Aperol Spritz-färgade Kawasaki Versys. Jag svängde mot Ubbhult och du(?) körde vidare på väg 156.

EDIT: arkivbild på "dagens hoj":

1715537513482.png
 
Hmmm... Undrar om jag mötte Hr. Hixman idag?
Stannade till på Källarbacken i Hällingsjö och drack kaffe. När jag var på väg hem igen så rullar en Multistrada med alu-toppbox och en förare med lite sandfärgade adventurekläder. Multin kör ett varv på macken men stannar inte utan kör vidare.
- Hixman?

Om det var du så var det jag som lämnade macken några meter framför dig. Idag hade jag min Aperol Spritz-färgade Kawasaki Versys. Jag svängde mot Ubbhult och du(?) körde vidare på väg 156.

EDIT: arkivbild på "dagens hoj":

View attachment 498399

Jo, det var jag :tummenupp Funderade på en glass, men ångrade mig.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top