Dagens bild

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Som utsocknes så har jag varit en gång till Rosenhill.
Det var en gäng för mycket:tummenner
Sunkigt ställe, ni kan inte ha vidare högt ställda krav.
Har också varit där och blivit inte så imponerad av fikat. Men sol och massa hojar, najs!

Kan absolut förstå grejen med tanke på läget i "hörnet".

Läget läget läget som mäklarna säger...
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Den grymtade lite i början men strax tände den till och rapade iväg med stor aptit på naturens vårfrukter. Tog tillfället i akt och gjorde en liten skogsflykt för dagen ute i dom djupare skogarna här på södertörn.

Att kunna ta sig ut i skogen, och bokstavligen obehindrat rulla över stockar och stenar, är en frihet under ansvar. Många tror att bara för att man kör en motorcykel genom terrängen så förstör man naturen, men sanningen är att hästar och cyklister gör märkbart större åverkan på underlaget. Något jag blivit varse om här på Sporthoj samt konstaterat själv därefter.

Under förutsättning att man inte river upp marken genom att gasa och slira med bakhjulet så är en motorcykel faktiskt den mest skonsamma metod att urforska skogarna i vårt vackra land. Man håller låga varv och ser till att hålla en låg, jämn fart, så kör man inte fast eller omkull. Möter man andra människor så kör man åt sidan och stannar, och hälsar artigt och ber dom använda hjälm då skogspromenader kan vara mycket farliga med tanke på alla stenar och rötter att snubbla över när man inte två fina hjul.

IMG_8710.JPG
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Den grymtade lite i början men strax tände den till och rapade iväg med stor aptit på naturens vårfrukter. Tog tillfället i akt och gjorde en liten skogsflykt för dagen ute i dom djupare skogarna här på södertörn.

Att kunna ta sig ut i skogen, och bokstavligen obehindrat rulla över stockar och stenar, är en frihet under ansvar. Många tror att bara för att man kör en motorcykel genom terrängen så förstör man naturen, men sanningen är att hästar och cyklister gör märkbart större åverkan på underlaget. Något jag blivit varse om här på Sporthoj samt konstaterat själv därefter.

Under förutsättning att man inte river upp marken genom att gasa och slira med bakhjulet så är en motorcykel faktiskt den mest skonsamma metod att urforska skogarna i vårt vackra land. Man håller låga varv och ser till att hålla en låg, jämn fart, så kör man inte fast eller omkull. Möter man andra människor så kör man åt sidan och stannar, och hälsar artigt och ber dom använda hjälm då skogspromenader kan vara mycket farliga med tanke på alla stenar och rötter att snubbla över när man inte två fina hjul.

View attachment 482946
Skillnaden är väl att inför lagen är cykla, gå och rida ok i skog och mark, åka mc är inte det. Jag har svårt att se att EN cykel gör mer skada än EN motorcykel. Problemet är kanske mer att när det gäller cyklister brukar det tendera att bli flera som kör samma sträckor, och då blir åverkan ju större. Eller missar jag nåt?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Skillnaden är väl att inför lagen är cykla, gå och rida ok i skog och mark, åka mc är inte det. Jag har svårt att se att EN cykel gör mer skada än EN motorcykel. Problemet är kanske mer att när det gäller cyklister brukar det tendera att bli flera som kör samma sträckor, och då blir åverkan ju större. Eller missar jag nåt?

Precis. Det är det fantasilösa nötandet av samma sträckor hela tiden som nöter på både mark och markägare.

Jag har kört i skogen i hela mitt tvåhjulsliv och inte haft en enda konfrontation som slutat tråkigt.
Det kan ha varit spänt i början, men alltid slutat i dur - och inte sällan med tips om nya stigar som går att binda ihop till ändlösa slingor.

Stanna, stäng av, ta av hjälmen och bete dig som folk. Svårare än så är det inte.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Plasten är så hög bak att jag misstänker att det döljer bozukoställningen du fick monterad i fabriken.
Du e en riktig pionjär.
Vet inte om du är ironisk, men om du med pionjär menar att jag är bland de första med nya modeller, så har du rätt. Har fått bekräftat att jag var den första i Sverige att få en 1250 gs levererad, bland de första att få en MS V4S och nu Rallyn. Vi får se, men har inte blivit besviken hittills...
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Vet inte om du är ironisk, men om du med pionjär menar att jag är bland de första med nya modeller, så har du rätt. Har fått bekräftat att jag var den första i Sverige att få en 1250 gs levererad, bland de första att få en MS V4S och nu Rallyn. Vi får se, men har inte blivit besviken hittills...
Ville bara skoja till det lite, då det är svårt för mig att låta bli när man får saker på silverfat.
Lycka till med hojen och hoppas att ni får många trivsamma mil ihop.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Har också varit där och blivit inte så imponerad av fikat. Men sol och massa hojar, najs!

Kan absolut förstå grejen med tanke på läget i "hörnet".

Läget läget läget som mäklarna säger...
Varit där rätt ofta under de senaste ca 15 åren och alltid tyckt det varit bra, oavsett ägare eller priser. Jag bryr mig bara om att träffa många hojåkare oavsett märke eller kategori av hojar. Träffat supersköna H-D bikers och superdrygga touringrävar, spända sporthojsnissar och vice versa på alla.
Faan vad konstigt citatet blev… Det är alltså jag som skrivit svar till BrooklynS.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Ja det där sista skulle jag inte ha kunnat skriva… men då jag har ca 100 mil till Rosenhill så blir det inte så ofta tyvärr…
En norrlänning som är rädd för mil.
Vart är världen på väg?

Snart ska vi väl räkna med att inte alla värmlänningar är jovialiska och att Skåningar är lugna till sinnet. Ur led är tiden!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En norrlänning som är rädd för mil.
Vart är världen på väg?

Snart ska vi väl räkna med att inte alla värmlänningar är jovialiska och att Skåningar är lugna till sinnet. Ur led är tiden!

Rädd för mil… hehe faktiskt inte alls. :fyllisar

Mer rädd för ståkkålmare, har hört att de flockas där kring Rosenhill.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top