Dagen D närmar sig...

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Min CRF 450 02 har börjat gå omkring 50h nu. Endast motionskörd. Av mig ca 7 timmar, lugnt tempo. Kan jag dra lite på det eller är det 50h MAX som gäller?

Kanske dags att rycka tag i det.

Ni som bytt.

1. Hur lång tid får man räkna med?
2. Är det svårt? Har en snubbe som mekar lastbilar till hjälp. Han kan motorer men att gräva i en crf kanske är anorlunda.
3. Några specialverktyg som behövs?
4. Något som är "lika bra att byta" medans man ändå klyver motorn? Packning eller så?
5. Övriga tips o trix?
6. Är det lika bra att lämna in skiten? Vad kostar det?

Last edited:
Hagster skrev:
1. Hur lång tid får man räkna med?

Ta den tid det tar, räkna med några timmar och gör allt noggrant.

2. Är det svårt? Har en snubbe som mekar lastbilar till hjälp. Han kan motorer men att gräva i en crf kanske är anorlunda.

Nej, kom ihåg hur allt sitter ihop och vänd kolven åt rätt håll.

3. Några specialverktyg som behövs?

Skruvmejslar, fasta nycklar och hylsnycklar samt låstång.

4. Något som är "lika bra att byta" medans man ändå klyver motorn? Packning eller så?

Packningarna som du drar isär. Motorn klyver du inte, du tar upp cylindern.

5. Övriga tips o trix?

Kolla så kolvringarna sitter rätt och olja in kolven när du sätter in den. ta det lungt och tvätta innan så allt är rent och fint.

Glöm inte att fylla på med kylarvatten innan provstart.

6. Är det lika bra att lämna in skiten? Vad kostar det?

Nej, om du har några dar och pengar över så kan du göra det men lika bra att lära sig själv tills nästa gång :tummenupp

Last edited:
Kan tyvärr inget speciellt om crf, men gångtiden är ju bara känd för den tid du kört själv, jag litar aldrig på vad andra säger om gångtid. Jag skulle byta kolv bums. Sakta isär, fort ihop :tummenupp

Kolla ventilspelet medans du ändå pillar.

Tänk på att tajma kammensrörelser med kolven så undviker du svampskog i toppen. Brukar vara en markering på svänghjulet som indikerar övredödläge. Denna makering ska tajma den markeringsom borde finnas på kammen/kamdrevet.

Jag körde ungefär 60 timmar på min kolv. I instruktionsboken är det 15 timmar som gäller ;) Så maxmax finns det väl inte, men det är bättre å byta i förtid än att det blir eländes av det.

Tror det tog ungefär 4 timmar för oss att göra klart första gången, men då är min far Västerbottens bästa mekaniker också :P

15h var bytesintervallet om man vill vara säker på att fortfarande ha full effekt (enligt Honda) annars finns det ju folk som har kört 75h utan problem... men man kan ju vinna på lotto också om man har tur :tomten

Mitt råd: ta det lugnt och var noggran! :tummenupp (och ge fan i ölen.. iofs roligare då, men det brukar inte alltid bli så bra :3freak )

Back