Dagbokstråden

Men det är fan vad ni håller på! :D Härnis för helveTT! :skrämd

Min gårdag var lite frEck, upp halv 4, lasta italienskan, brassa helvett (nåja, 90 knyck) till Kinnekulle, för lite sporthojskurs steg3/mellan.
Rätt mysig resa ned i soluppgång, med kaffe och frukost i bilen, så var jag nere lagom till 7 för urlastning och ombyte.

SMC Väst har lite raskare tempo på morgonen, förarmöte 8.00 - då skall det vara besiktat...men det gick raskt, jävligt effektiva grabbar och tjejer!
Fortfarande den där glada, avslappnade känslan i kroppen, men det började allt bli lite spänt, man funderade lite på tv-krönet...

På förarmöte visade det sig att blå grupp som jag blev inflyttad i var medelsnabb/snabb - på ny bana... :skrämd Men instruktören, en kort och jävligt glad skåning, tyckte "ääääh, det löser sig" :hihi ...och nog fan gjorde det det allt.

Vi blev två Västeråsare på den glade skånske instruktören, och fick personlig coachning av honom under hela dagen, det var brassa helveTT under lupp precis hela dagen, allt man gjorde fel fick man veta (och även det lilla man gjorde rätt).

Började lite stelt och pipigt, hittade hyfsat runt (braSSat några hundra varv där med bil, men det är något helt annat på knarr) - men med lite jobb på blicken (bromspunkter, svängpunkter, apex och utgång) och framför allt en betydligt mer aktiv kroppsplacering på hojen än vad man använt tidigare, så gick det fortare och fortare, men ändå utan att kännas som att man vred mer rulle.

Dagen avlöpte utan tråkigheter (bara en incident mellan två hojar som löstes snyggt ändå), och det var bara glada människor runt banan.

Igår kändes det som att det släppte lite mer i körningen, mycket pga att man hade med sig lite saker från steg 1 och 2, och att man fick personlig coachning hela dagen igår, där man sydde ihop allt, på en SJUKT krävande bana.
Kinnekulle är verkligen som en jättestor gokartbana, det svänger precis hela tiden. :Rockbanan

/J

P.S. Om något, så märker man verkligen att en röd ducce, är lite direCt jämförbart med en övningskörnings-skylt, man MÅSTE förbi...varje gång jag väntade på att göra en snygg, clean omkörning, så braSSade det förbi någon i värsta Gaborstylee mitt i kurva. :rofl

Men det är fan vad ni håller på! :D Härnis för helveTT! :skrämd

Min gårdag var lite frEck, upp halv 4, lasta italienskan, brassa helvett (nåja, 90 knyck) till Kinnekulle, för lite sporthojskurs steg3/mellan.
Rätt mysig resa ned i soluppgång, med kaffe och frukost i bilen, så var jag nere lagom till 7 för urlastning och ombyte.

------------------

Tänk om det vore ja' :rolleyes: *avis*

Måste väl också berätta om min igårdag eftersom jag hängde på SGM till Kinnekulle och testa banan. För mig var det dock steg 1 som gällde eftersom det var första SMC-kursen och första bandagen. Riktigt coolt med många nyttiga tips om hur man ska köra. Fast det hade nog kännts lite bättre om jag inte hade mekat till det sista med hojjen kl 23 och gått upp samtidigt som solen kl 3. Efter 2,5 timmars bilåkande blev det ett snabbt ombyte och upp till besiktning. Som sagts, snabbt och effektivt. De har verkligen koll på hur det hela ska styras upp.

Som grön grupp var vi först ut så jag hade ingen aning om vad jag skulle förvänta mig. Det gick riktigt bra förutom några slöarlsen som såklart älskade att brassa helvete på raksträckan :huvet

Det blev riktigt mycket åka och en riktigt go dag. Nu har man till slut lyckats jämna till däcket som hade börjat få lite för skarpa kanter :tummenupp :gnissla

På slutet fick jag för mig att åka med en instruktör i snabba gruppen. Satan i gatan vad han brassa helveTT!11!!1 Efter tre-fem varv så trodde jag fortfarande att vi skulle flyga rakt ut ur kvarnkurvan och vidare långt utanför banan. Det känns fortfarande i handlederna efter alla inbromsningar :brinnerup Nu har man ju iaf en aning om hur fort det kan gå.

Det är bara att börja lägga upp en plan om hur många bandagar det ska bli varje år. Riktigt grymt! :hojraket :hojsmilie

Last edited:
Jag fortsätter väl reflektionerna från Kinnekulle ring. Jag var där både måndag och tisdag, steg 2 & 3.

Hade anmält mig till långsam grupp men dagarna innan började jag fundera på om jag inte borde ha valt medel. Vid inskrivningen blir jag hänvisad till blå grupp vilken visade sig vara snabb grupp, så jag vet inte riktigt hur dem tänker. När körningen drog igång så passade min hastighet bra in i blå grupp så de hade rätt i alla fall.

Tillbringade tisdagen tillsammans med SGM och den glada skåningen. Jag kan bara hålla med SGM om att det vara väldigt givande dag och tacka för sällskapet.

/Oskar

Jag fortsätter väl reflektionerna från Kinnekulle ring. Jag var där både måndag och tisdag, steg 2 & 3.

Hade anmält mig till långsam grupp men dagarna innan började jag fundera på om jag inte borde ha valt medel. Vid inskrivningen blir jag hänvisad till blå grupp vilken visade sig vara snabb grupp, så jag vet inte riktigt hur dem tänker. När körningen drog igång så passade min hastighet bra in i blå grupp så de hade rätt i alla fall.

Tillbringade tisdagen tillsammans med SGM och den glada skåningen. Jag kan bara hålla med SGM om att det vara väldigt givande dag och tacka för sällskapet.

/Oskar

Haha, samma här, hade anmält mig till medel steg 3, men vi passade nog rätt bra i snabb ändå i tisdags. :) Så här i efterhand var mycket av min behållning med dagen körningen tillsammans med dig på banan, hade mycket ut av att ta rygg på dig. :yoparty

Och sedan fick man verkligen försöka skärpa sig när man skulle ta över... :hihi

/J

Sol och fint ovh varmt, borde innebära utflykter till sol och bad..men för min personliga del nu, så är det måla, måla, måla...när man skrapat och slipat, så har det på vissa ställen visat säg otrevliga saker i form av röta, det är inte röta...så jobben blir mer än vad man tror...när man väl har sakerna framme, så blir det även, ähh jag målar denna med nu..jag målar denna ännu en gång.mm mm.. Idag blir det ånyo en måla dag, det har varit perfekt för torktiden, samt att arbetet blir bra med grunda, torka, måla, torka, måla....men skall njuta när höstregenet faller ner och vinterkylan sätter in, första snön har dalat de senaste åren om ca 3 månader från nu...om en för kort stund och smält bort sen men iaf..

Körde en liten solosväng mc igår ialla fall!

Gellersåsen = mjölksyra

Sitter och pustar ut på jobbet efter en heldags träning på Gelleråsen. Insåg igår att en dag på Gelleråsen är jobbigare än 3 dagar på Gotland Ring. Efter 3 pass var jag helt slut. Kroppen värker överallt, tur det finns Zon. En tub räcker precis till hela kroppen :).
Skillnaden i jobbighet mellan banorna måste sitta i alla dessa snäva böjar och hårda inbromsningar som man utsätts för på Gelleråsen. På Gotland hinner man ju faktiskt vila lite i de långa svepande kurvorna.

En annan intressant insikt var att trots att jag körde med exakt samma spårval som förra gången (GPS loggat) så körde jag 2 sekunder snabbare den här gången jämfört med mitt tidigare personliga rekord. Nått att tänka på för er som går och funderar över spårval i tid och otid. Har man bara en OK linje genom kurvorna så tjänar man mer tid på att höja kurvhastigheten och på att ge på gas tidigare ut ur kurvorna än att försöka hitta nått "mirakel" spårval som skulle kunna gå snabbare.

Till gårdagens träning hade både depåtält, däcksvärmare och en mekaniker (om än en lat sådan :D) införskaffats. Nu såg ju Team RatBike nästan seriösa ut. Fast det gällde bara tills Rusta tältet utsattes för en minimal vindpust och bröts i småbitar. Det enda som saknades var en :tuttar till det medhavda paraplyet.

Efter en lyckad dag så kommer funderingarna tillbaks.... Det kanske skulle bli ett race i år ändå

Bifogat

• IMG_0176.jpg
    IMG_0176.jpg
    247.3 KB · Visningar: 64
Last edited:
Oj oj oj hjärtat i halsgropen.
Va ute och gled på rytterne vägen i sakta tempo och bara njöt.
Sen när jag kommer fram till dendär lilla kolloni byn eller va man ska kalla de så kommer en antik gubbjäkel och tänker köra om en bil.
Jag kastar mig åt höger och han rättar tillbaka bilen presis.

Fyfan, hade han hunnit upp bredvid bilen helt hade vi smällt
Eller om jag hade kommit lite senare och med fart.
Fan man ser ju inget där, men ändå ska tokfan om.

Ne, nu lite vattenpåfyllning sen ut ett tag igen :D

Mvh

Sen när jag kommer fram till dendär lilla kolloni byn eller va man ska kalla de så kommer en antik gubbjäkel och tänker köra om en bil.

Mvh

Fan challe inte krascha nått mer i år..inte bra... :P
Finns bra många idioter i trafiken..

Semestern börjar idag! Härligt! :D :fyllisar

Så jag startade semestern med att åka ut och provköra båda Honda CB1000R och Kawasaki Z1000. Nåt roligt måste man ju göra en solig dag som denna!

Reportage

Började med Hondan som mot ER6:an kändes klart kortare i "rocken". Inte satt man lika nersjunken i förhållande till tanken som på ER6 heller. Skön körställning men aningen tajt att få in stöveln mellan fotpinne och växelspak, skum vinkel på foten. Den gick mjukt och fint på lågvarv, ingen hoppig insprutning som på twinen. Över 6-7000 rpm brakade fanskapet lös och jag hann inte blinka innan det stod högre siffror på mätaren, hoho! :D Hondan var extremt lättstyrd och svarade på minsta lilla vink. Den kändes allmänt "lätthanterlig" och smidig.

Efter det laddade jag för Kawan. Kändes klart större jämfört mot Hondan, likaså trögare styrning. Kanske aningen fartstabilare, svårt att avgöra på så kort tur. Sadeln upplevde jag som platt och ganska träig. Hade nog även önskat att fotpinnarna satt något längre bakåt. Motor tuffade på fint och piskade på bra den med över 6-7000rpm liksom Hondans.

Vad tycker ni? Bara att slå till va... Honda, Kawa? ;)

Bilder på de två åken och min räv till ER6

Bifogat

• IMG_6471_edit_small.jpg
    IMG_6471_edit_small.jpg
    148.5 KB · Visningar: 100
  • IMG_6473_edit_small.jpg
    IMG_6473_edit_small.jpg
    139.9 KB · Visningar: 103
  • IMG_6475_edit_small.jpg
    IMG_6475_edit_small.jpg
    143.1 KB · Visningar: 100
Last edited:
Bara du som kan svara på den frågan.
Själv är jag helt såld på hondan. ( Utseende mässigt. Har inte kört nån av dom )

Och med lite lull lull kan dom bli sjukt läckra :D

Hondan alla dagar i veckan mellan de två Rotor (har spakat båda). :) Men varför fega ur så nära målet, de har ju än ballare hojar med kåpor? ;)

/J

Semestern börjar idag! Härligt! :D :fyllisar

Så jag startade semestern med att åka ut och provköra båda Honda CB1000R och Kawasaki Z1000. Nåt roligt måste man ju göra en solig dag som denna!

Reportage

Började med Hondan som mot ER6:an kändes klart kortare i "rocken". Inte satt man lika nersjunken i förhållande till tanken som på ER6 heller. Skön körställning men aningen tajt att få in stöveln mellan fotpinne och växelspak, skum vinkel på foten. Den gick mjukt och fint på lågvarv, ingen hoppig insprutning som på twinen. Över 6-7000 rpm brakade fanskapet lös och jag hann inte blinka innan det stod högre siffror på mätaren, hoho! :D Hondan var extremt lättstyrd och svarade på minsta lilla vink. Den kändes allmänt "lätthanterlig" och smidig.

Efter det laddade jag för Kawan. Kändes klart större jämfört mot Hondan, likaså trögare styrning. Kanske aningen fartstabilare, svårt att avgöra på så kort tur. Sadeln upplevde jag som platt och ganska träig. Hade nog även önskat att fotpinnarna satt något längre bakåt. Motor tuffade på fint och piskade på bra den med över 6-7000rpm liksom Hondans.

Vad tycker ni? Bara att slå till va... Honda, Kawa? ;)

Bilder på 2 två åken och min räv till ER6

Är antagligen färgad men har kört bägge 2 innan jag valde Z:an.
Inget lätt val :tummenupp

varför köpa nakna lillebror när påklädda storebror finns till salu?:)

fighters är riktigt roliga i låga farter :)

Mvh

Möta gubbjävlar på fel sida är fan inte roligt. Egna erfarenheter.

Last edited:
Svinmysig liten tur idag, först lite krubb på kajfiket med brorsan efter försiktig lukta-på-blommorna-tur över suraåsen/rytterne - kaffe med Trixter (även det på stekarhaket) - så tänkte vi överraska Sportis med spontanvisit (i helvete, jag är senil, han är ju på singelfÄst med massa livsfarliga singelmilfar :skrämd :pimpdaddy ) så det mysåktes över rytterne/herrskogen mot TJöping.

Vem får vi se vid första korset om inte Chorizon på velociped!!! :Rockbanan Spontantjöt i en halvtimme eller så, där Evis och hennes grymt roliga avkomma dök upp (Trixter kör en liiiiten seKshundra enligt denne, hade svårt att hålla mig :rofl ).

Lite mysåka tillbaka mot Coalcreek, där vi delar upp oss, jag bomb-braSSar helveTT ur suraåsen, och Trixter tog nytt pers på rytterne. :fakta

/Med bamseplåster på tummen :spökryttarn'

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back