(D)Undermedlet är nu hittat!!!!

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Tro det eller ej men nu finns det... undermedlet mot igensotande, fastrostade och envisa kolvar ...... COCO COLA!
I går satt alla fyra burkarna som sten, idag är det bara en som fortfarande envisas men ett par byten till så ska den nog ge sig, den också.

Anledning: tipset från PERTAN och hans kloka pappa..... STORT TACK!
Coca Colan gjordet det redan efter tre timmar.
:banana :)

jag som troden mythbusters (på discovery chanel) hade dömmt ut coca cola som rostlösare..
fungerar bra på crom, men för visso gör väll autosol det med. nåjaaa..

jag har en polare som körde folkrace o hans koppling slirade.. så dom hälde coca cola på kopplingen..o de funkade ett tag iaf. :)

joonnaas skrev:
jag har en polare som körde folkrace o hans koppling slirade.. så dom hälde coca cola på kopplingen..o de funkade ett tag iaf. :)
Dom provade inte med mjöl, det skulle säker Bosse bildoktorn förestagit..Ååå för super puckona så funkar säkert grus oxå,, ger en sa.ans friktion :hihi ..
(kunde inte låta bli & kometera)

mythbusters är offer... dom sa även att det inte spelade någon roll om man stoppade avgasflödet för att starta en motor. räcker ju med en snabb blick för att se att dom kom ur fel hål.

Cola är ju ett gammalt knep ihoprostade motorer. Lärde jag mig av farsan när jag körde moppe för 15 år sen och han hade använt det i sin ut för 35 år sen.

Om Mythbusters knäckt den så låter det som ett meget knepigt test har genomförts...

myspinnen skrev:
mythbusters är offer... dom sa även att det inte spelade någon roll om man stoppade avgasflödet för att starta en motor. räcker ju med en snabb blick för att se att dom kom ur fel hål.

Ähh, du förstod inte deras engelska ordentligt då!
De menade att du inte kan hindra att motorn startas med något innstoppat
i avgassytemet.
(PGA attt det inte fastnar tillräckligt bra för att hindra avgaserna)
Motorns avgaser trycker på förmycket för något så enkelt som potatis
ska sitta ivägen!

Mythbusters är roliga tycker jag, väldigt ovetenskapliga :tummenupp

antar att det beror på att fosforsyran i colan fräter sönter rosten... anledningen till att man ska dricka coca-cola när man har magsjuka är förresten att den dödar bakterierna... Coca-cola har ett pH värde runt 2, ganska lågt...

Mr. Red skrev:
antar att det beror på att fosforsyran i colan fräter sönter rosten... anledningen till att man ska dricka coca-cola när man har magsjuka är förresten att den dödar bakterierna... Coca-cola har ett pH värde runt 2, ganska lågt...

Coke och pepsi lanserades väl från början som magmedicin...Nån gång för länge sen. Har jag bestämt för mig

GixxerJensa skrev:
Coke och pepsi lanserades väl från början som magmedicin...Nån gång för länge sen. Har jag bestämt för mig
Coca-cola uppfanns 1886 i strävan att hitta ett botemedel mot huvudvärk, enligt deras hemsida. http://www.coca-cola.se Den innehöll en viss mängd kokain också (som skrevs ut flitigt mot diverse åkommor i slutet av 1800-talet) till en början, men det står det inget om på deras hemsida, undrar varför.... :rolleyes:

Mr. Red skrev:
Magsyra har ett ph-värde på 2, varför blir man då magsjuk? :P

sismo skrev:

Jag har bara hört att cola ska vara bra om man är utomlands och inte har rent vatten tillgängligt. Tydligen görs cola bara på rent vatten och kanske garanterar det låga ph-värdet ett ännu renare vatten. Men va fan vet jag? Det är ju bara vad jag har hört....

Sorry.. Lite OT blev det men nu är jag sugen på cola. Måste skynda mig iväg innan affären stänger... :tungan

Last edited:
Mr. Red skrev:

For ett par veckor sedan var det en leverans bil full med Cola som valte pa vagen strax utanfor Index. Burkarna sade pop o laskeblasken rann ner i en liten dam, vilket resulterade i att fiskarna dog som pa bestallning.

Surt regn sa morten...

Cola

Eldstorm skrev:
Coca-cola uppfanns 1886 i strävan att hitta ett botemedel mot huvudvärk, enligt deras hemsida. http://www.coca-cola.se Den innehöll en viss mängd kokain också (som skrevs ut flitigt mot diverse åkommor i slutet av 1800-talet) till en början, men det står det inget om på deras hemsida, undrar varför.... :rolleyes:

Cola skall blandas i rom,inte hällas i motorer!

Murphys lag;-"Allt som kan gå åt helvete,går åt helvete!"
O´Tools lag;-"Murphy var en optimist!" :tummenupp

Cola

Cola skall hällas i rom inte,motorer!

Murphy-"Allt som kan gå åt helvete,går åt helvete!"
O´Toole-"Murphy var en optimist!"

Ahlstrom skrev:
Jag har bara hört att cola ska vara bra om man är utomlands och inte har rent vatten tillgängligt. Tydligen görs cola bara på rent vatten och kanske garanterar det låga ph-värdet ett ännu renare vatten. Men va fan vet jag? Det är ju bara vad jag har hört....

Cola får inte göras på för rent vatten då smakar det inte som det ska.
När min far jobbade på Pripps i Bromma så fick dom inte göra cola på vatten från ulvsunda källa som dom gör alla deras drycker på, dom var tvugna att ta vanligt kranvatten iofs har vi väldigt bra kranvatten i sverige.
Lite kuriosa bara

sismo skrev:

Njae, jag har för mig att magsyra låg på ph 3,
och Coca cola på 2,7 (eller 2,2).

Fast jag vet att det är den utan tvekan den suraste läskedrycken.....
och att den är surare än magsyran (ingen av de andra är surare är magsyran)

TomTen6 skrev:
När min far jobbade på Pripps i Bromma så fick dom inte göra cola på vatten från ulvsunda källa som dom gör alla deras drycker på, dom var tvugna att ta vanligt kranvatten iofs har vi väldigt bra kranvatten i sverige.
Lite kuriosa bara

Jag har hört en variant, coca cola i pet flaska ska göras på "lokal" vatten och kan smaka olika. Cocacola på glasflaska görs på ett ställe (i sverige) som smakar likadant. Vet inte om det är sant, men det gör underverk i kombination med en pizza när man är bakis och alla delarna i kroppen rostat fast... :)

TomTen6 skrev:
Lite kuriosa bara

Jo, i Sverige kan jag tänka mig det men sjutton inte i exempelvis Thailand. :näsblod

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back