D-ringar

Benny

Gold Member
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
GSX-R 750
Hur kan det komma sig att det sitter D-ringar på race-hjälmarna? E det mkt säkrare\bättre än microlock spännen?

Är det mkt bökigare än vanliga snabb spännen?

Inget mekaniskt som kan gå sönder, åsså blir det korrekt spänt varje gång. Det är väldigt lätt att använda, tycker jag.

Ett Microlock-spänne är gjort i plast och metall, dels så åldras plasten med tiden dels så griper metallflärpen i en väldigt liten yta. Det är med andra ord ganska möjligt att ett micro-lock slits isär vid en crasch, det är en väldigt liten risk, men den finns i allra högsta grad.

D-ringar däremot utnyttjar remmarna för att ta upp den huvudsakliga energin och sprider det således på en större yta, plus att det är inte kört om remmen slinter en bit, vilket det är om flärpen i ett micro-lock spänne slinter.

Det är iaf vad jag kan komma på.

tyckte det var lite krångligt i början, typ två gånger....Man vänjer sig....får jävligt bra spännverkan....å det ska väl hålla fan så mycket bättre än ett snabbspänne...

genialisk konstruktion faktiskt....

Å nu är det inte alls bökigt...

Kan inte göra mer än att hålla med sergeant med att hålla med hållundan. :D

Håller med Sergeant, DumDum coh hållundan!! D-ringar är mkt bättre an vanligt microlock... tycker jag.... :tummenupp

HA DE GÔTT

Men nu börgar man nu känna sig utstött från sporthoj bara för att man ínte ha D-ring! :(

Jag köpte en hjälm med snabbspänne och det ångrar jag , jag känner rätt ofta att nu skulle jag behövt spänna åt lite hårdare , och ja pallar inte hålla på och fibbla med mitt jävla snabbspänne hela tiden , vill köpa en ny kruka ..........med d ringar.

Enda nackdelen med D-ringar är väl att det är lite större risk att tappa hjälmen om man bär den i remmen.

Man drar ju inte alltid åt den "på riktigt" om man bara ska bära runt den, och tänker man inte på det kan remmen glida ur.

Det har i alla fall hänt en bekant till mig som lånade en hjälm för att åka med bakpå. *djupt ångerfull efteråt*

Sergeant skrev:
Vi "jötteborgare" är allt för härliga :bow .

:hej

Det är fan sant.... Rockenroll på oss :rock

DumDum skrev:
Kan inte göra mer än att hålla med sergeant med att hålla med hållundan. :D

He he, så sant som det är sagt... D-ringar är bra som as...

Flagga skrev:
Enda nackdelen med D-ringar är väl att det är lite större risk att tappa hjälmen om man bär den i remmen.

Man drar ju inte alltid åt den "på riktigt" om man bara ska bära runt den, och tänker man inte på det kan remmen glida ur.

Det har i alla fall hänt en bekant till mig som lånade en hjälm för att åka med bakpå. *djupt ångerfull efteråt*

Det är iofs sant, men man prioriterar väl att spännet fungerar utomordentligt när hjälmen är på och utnyttjas till det den är till för än när man bär den i handen...

Visst det finns väl en risk att den lossnar om man drar bandet lite fel å knallar iväg sen... vilket är lite dumt...

Hur kunde jag ens överväga att ta en hjälm UTAN d-ringar?! :D

Får d bli den jag tänkte från början då...tack för alla tips! :tummenupp

Ursäkta min okunnighet, men va fanken är D-ringslås?

Upplys mig! Gärna med bilder!

//Anders.

Ken Keniff skrev:
Jag köpte en hjälm med snabbspänne och det ångrar jag , jag känner rätt ofta att nu skulle jag behövt spänna åt lite hårdare , och ja pallar inte hålla på och fibbla med mitt jävla snabbspänne hela tiden , vill köpa en ny kruka ..........med d ringar.

avdelning "Huvudet ofta olika svullet"?? :D

ställ in det rätt en gång för alla så är det alltid perfekt... :fakta

UnderDOG skrev:
Ursäkta min okunnighet, men va fanken är D-ringslås?

Upplys mig! Gärna med bilder!

//Anders.

Här är ARAI´s bilder på det hela.... Kan fixa på min hjälm imorrn!

Last edited:
Finns det ingen som kör med vanlig hederlig kardborre???? :confused:

Det hade ju jag på min öppna hjälm när jag var 11 :tummenupp

750RR

Back