D-ringar eller snabblås???

lunamod

Two stroke smoke forever!
Gick med
29 Mar 2003
Hoj
TRX 850 och Italjet Dragster 172R som bara rasat en gång......
En del påstår att hjälmar utrustade med sk. d-ringar är säkrare än de som har snabblås, vad gör skillnaden om det finns någon?
Jag kör själv med d-ringar men det beror på att min hjälm endast fanns att få med dessa.
:confused: Mattias :confused:
Tacksam för invecklade förklaringar :3freak

Inte så invecklat:
snabblås är bekvämt,
d-ringar håller hjälmen på plats säkrare om du står på öronen.

Har heller inte fattat det där. Alla skriver att D-ring e mycket säkrare, men man ställer väl in quicklockspännet så att hjälmen sitter som den ska. Eller menar du att folk med snabbspänne inte ställer in remmen?
Har D-ring på crosshjälmen o quicklock på intergralhjälmen så jag använder båda och jag upplever att quicklock e skönare, enklare, och säkrare.

Quicklock är ju bekvämt. I många fall så bekvämt att användaren inte justerar in innan varje färd som man måste med Dringar.

Sen så är det ju en mekanisk konstuktion som kan fallera. Dumt att chansa....

//jaG

Loader skrev:
Har heller inte fattat det där. Alla skriver att D-ring e mycket säkrare, men man ställer väl in quicklockspännet så att hjälmen sitter som den ska. Eller menar du att folk med snabbspänne inte ställer in remmen?
Har D-ring på crosshjälmen o quicklock på intergralhjälmen så jag använder båda och jag upplever att quicklock e skönare, enklare, och säkrare.

Tycker att D-ringar är mycket lätt och schysst att använda. Känns säkrare på nått sätt.

Det är inte så feppligt som man kan tro. Nä, snabblås vill jag inte ha.

Så jobbigt är det ju inte med D-ringar ändå... du behöver ju inte ta upp remmen helt hela tiden heller

väger inte d-ringarna mindre oxo (inte för att jag tror att det e den avgörande faktorn om man ska bryta nacken eller inte)

Zeb_Macahan skrev:
//jaG

Jepp, snabbspänne har en knapp(eller två). Bara det att det finns en chans att det ska gå upp är en chans för mycket.
Moppetidens dubbel-d gled ju upp hela tiden men det tycker jag inte att min Arai har gjort, så det är inte längre ett problem.
En grej till; skägg fastnar inte lika förbannat i D-ringar!

Zeb_Macahan skrev:
Quicklock är ju bekvämt. I många fall så bekvämt att användaren inte justerar in innan varje färd som man måste med Dringar.

//jaG

Menar du att man svullnar upp/tunnar ur i ansiktet så man måste justera inför varje färd med ett quicklockspänne? :)
Säkerhetsbältet i bilen är en liknande mekanisk konstruktion och jag har aldrig hört talas om och har mycket svårt att tro att ett quicklockspänne skulle ge vika vid eventuell krash.
Men men, man använder det man tycker funkar bäst och känns säkrast. Bara retar mig litegrann på att en del människor får det att låta som att använda quicklock är lite av ett lotteri i händelse av vurpa.
Nu åker jag o jobbar. Puss o gonatt :kiss

UrbanTiger skrev:
Å andra sidan så är frågan om det är så jävla smidigt med snabbspänne, får hjälpa tjejen hela tiden när hon fepplar med sitt :tuttar

Det där känner man igen! :rofl

De kan dessutom ge ifrån sig ett litet tjut om man drar åt ordenligt, och råkar knäppa ihop spännet med skinnet emellan. :smasha

Nu är jag ute på tunn is...men dring är det enda som är godkänt vid tävling har jag för mig.

Snabbspännet på min gammla Shoei X8 släppte efter och slaknade något förbannat. Till sist kunde man dra av hjälmen utan problem.

Något en nära kompis råkade ut för efter närkontakt med en bil... :( (vila i frid kompis...)

Inget annat än d-ringar för min del. Hjälmen blir alltid optimalt knäppt.

har aldrig haft problem med mitt snabbspänne, att det skulle ge med sig med tiden eller nåt sånt, sitter på exakt samma ställe som när jag först ställde in den, mao sitter den optimalt varje gång.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti