D-Link 624+ problem (Hjälp med inställningar)

Ulf W skrev:
Eftersom din "server" inte finns i listan därunder har du nog inte tryckt apply.

Förresten Private IP måste väl vara IP-numret på datorn, inte ditt externa... För 213.xxx.xxx.xxx lär du väl inte använda i ditt lokala nät?
På bilden hade jag inte tryckt apply, men efter jag hade gjort screenshotet så tryckte jag där.

213.114.113.148 är mitt IP från bredbandsbolaget, men vars kollar jag mitt IP nummer i det "lokala" nätet då

Tacksam för all hjälp

Hmm... det ska nog vara rätt. Om du läser högst upp i din screenshot så står det att "virtual server is used to allow internet users access to ... LAN" och det är ju det du ska göra = låta DC använda TCP och UDP på den porten och komma åt dig via din "externa" IP.

R1 Uffe skrev:
På bilden hade jag inte tryckt apply, men efter jag hade gjort screenshotet så tryckte jag där.

213.114.113.148 är mitt IP från bredbandsbolaget, men vars kollar jag mitt IP nummer i det "lokala" nätet då

Tacksam för all hjälp

Nicke skrev:
Hmm... det ska nog vara rätt. Om du läser högst upp i din screenshot så står det att "virtual server is used to allow internet users access to ... LAN" och det är ju det du ska göra = låta DC använda TCP och UDP på den porten och komma åt dig via din "externa" IP.

Ja men grejen är att man måste ju ha datorns IP där. Hur ska rotern annars veta vart den ska styra om anropen som kommer in på porten han valt?

Förresten är jag inte ens säker på att DC ska köras som en virituell server, tycker det känns fel. Men jag änvänder det inte själv så jag vet inte.

Last edited:
Ah - precis så ja. Jag var ute och cyklade lite (eller bigtime).

Såhär ser det ut hos mig, se bild. IP i det interna nätverket i "port forwarding" på routern, i mitt fall har burken 192.168.1.3 och sen extern IP i DC. Ursäkta det dåliga tipset tidigare.

Strunta i AIM-raden. Det är service DC som jag lagt till. Och "virtual server" vet jag inte mycket om men det är port forwarding som gäller enligt länken till DC i nåt inlägg längre upp. Har tydligen många namn.

Ulf W skrev:
Ja men grejen är att man måste ju ha datorns IP där. Hur ska rotern annars veta vart den ska styra om anropen som kommer in på porten han valt?

Förresten är jag inte ens säker på att DC ska köras som en virituell server, tycker det känns fel. Men jag änvänder det inte själv så jag vet inte.

Bifogat

• pf.jpg
    pf.jpg
    55.9 KB · Visningar: 38
Last edited:
Nicke skrev:
Ah - precis så ja. Jag var ute och cyklade lite (eller bigtime).

Såhär ser det ut hos mig, se bild. IP i det interna nätverket i "port forwarding" på routern, i mitt fall har burken 192.168.1.3 och sen extern IP i DC. Ursäkta det dåliga tipset tidigare.
OK, min router "adress" är 192.168.0.1, är det MIN nätverks IP eller är min nätverks IP nå andra siffror

Det finns 3 st inställningar som är lika varan, den 4 är DMZ, nån som kan guida mig via dessa bilder hur jag öppnar upp hårdvarubrandväggen & kan köra active i DC

TACK

Bifogat

• Virtual server.JPG
    Virtual server.JPG
    132.2 KB · Visningar: 39
  • application.JPG
    application.JPG
    128.6 KB · Visningar: 41
  • firewall.JPG
    firewall.JPG
    128.9 KB · Visningar: 46
  • dmz.JPG
    dmz.JPG
    103.1 KB · Visningar: 32
Jag har en meny "attached devices" och min burk har 192.168.1.3, min externa HD som är kopplad direkt till routern har 192.168.1.2 och routern 192.168.1.1. Jag är hyfsat säker på att port forwarding ska peka mot datorn. Men som sagt jag kan inte få det att funka pga firmware-fel.
NÅN SOM KAN NÄTVERK, HJÄLP! :tungan

Bifogat

• attach.jpg
    attach.jpg
    38.8 KB · Visningar: 36
R1 Uffe skrev:
OK, min router "adress" är 192.168.0.1, är det MIN nätverks IP eller är min nätverks IP nå andra siffror

Det är roterns IP, datorns IP hittar du lättast på Start -> kör -> cmd sedan skriver du ipconfig.
Eller om du bara har en dator inkopplad och roterns DHCP är default bör du ha 192.168.0.100 eftersom det är det första som den delar ut.

Jag hade iaf satt en slant på att det är under applications du ska öppna portar för DC.

Testa att gå till http://www.lysekil.net/ - Routerinställningar och D-Link
Där går de igenom hur du ställer in så att du blir "Active" :banana

Säg till när du börjar att få problem med själva routern.

Har själv haft D-Link 624+ och alla 3(!) :huvet gick sönder innan 30 dagar efter köpet av den första routern. De två första reboota sig lite titt som tätt och den sista ville inte köra trådlöst och "vanligt" samtidigt :kocko så det vara bara att skicka tillbaka skiten och gå för Linksys istället. :yoparty

R1 Uffe skrev:
Så här ungefär då

Är det jag som är ute och cyklar eller har missat något? Du kanske bara ville visa inställningarna innan du tog dom i drift men man måste väl bocka för reglerna för att dom ska börja gälla?

DMZ ska du nog inte köra för då slussar man väl trafiken direkt till datorn utan brandvägg emellan. Dvs alla portar öppna.

Jag skulle nog ha pillat på brandväggsreglerna istället för dom andra flikarna men jag vet inte om det är rätt.

Last edited:
Dweezil skrev:
Testa att gå till http://www.lysekil.net/ - Routerinställningar och D-Link
Där går de igenom hur du ställer in så att du blir "Active" :banana

Säg till när du börjar att få problem med själva routern.

Har själv haft D-Link 624+ och alla 3(!) :huvet gick sönder innan 30 dagar efter köpet av den första routern. De två första reboota sig lite titt som tätt och den sista ville inte köra trådlöst och "vanligt" samtidigt :kocko så det vara bara att skicka tillbaka skiten och gå för Linksys istället. :yoparty
JAg har läst det på nätet oxå, man ska aktivera nå med tiden för att få den sluta att koppla upp & koppla ner men jag har uppdaterat till nyaste drivarna på svenksa hemsidan, dom har nyligen fått i dom. JAg har inte haft nå problem än med den. JAg vill bara lära mig hur man öppnar portar mm.

JAg ska öppna DMZ nu fullt, ska typ skriva 192.168.0.50, routerns adress är 192.168.0.1. JAg struntar i om den är fullt öppen, har ju inte haft nå problm tidigare med intrång. Jag skaffade denna D-Link 624+ för att kunna ligga på soffan och surfa med min nya bärbara med inbyggd trådlöst.

Ulf W skrev:
Förresten Private IP måste väl vara IP-numret på datorn, inte ditt externa... För 213.xxx.xxx.xxx lär du väl inte använda i ditt lokala nät?

Ja det stämmer. Så här ser det ut hos mig.

Bifogat

• 11.jpg
    11.jpg
    69.4 KB · Visningar: 34
Ulf W skrev:
Jag hade iaf satt en slant på att det är under applications du ska öppna portar för DC.

Jag har inte rört nåt under applications så det bör funka
utan nån ändring där. Dock är jag komplett oduglig på
nätverk så det kanske ska se annorlunda ut på diverse
inställningar.

PROBLEMET FIXAT Tack för alla svar också måste jag säga

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back