Dörrknackande larmförsäljare

• Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Häromkvällen bankade det på dörren. Utanför stod ett par herrar som presenterade sig som försäljare från Sector Alarm och som ville veta om vi var nöjda med vårt larmsystem.

Jag blir riktigt irriterad. Det är fel bransch för dörrförsäljning. Kontroll med Sector Alarm visade att jo, det var faktiskt en av deras säljare den här gången - men hur i hela hålen vet man det klockan 1800 en söndagskväll?

En laminerad plastbricka med bild och en jacka med en logotyp kan man skaffa fram på en förmiddag. Sedan kan man gå runt i kvarteren och förhöra folk om vilka larm de har, och anteckna alla som är dumma och svarar att de inte har larm eller som tänker lite längre men som, likt de flesta av oss, är dåliga lögnare och uppenbart bara drar till med något.

Dessa dörrnasare banar vägen för inbrottstjuvarna. Mycket riktigt hittar man också en del historier om folk som har haft inbrott strax efter att ha haft "larmförsäljare" vid dörren eller i telefonen.

Tankar och erfarenheter? Tyvärr går det väl inte att få stopp på eländet. Det är bara att se till att man har larm ändå... och byta om det kommer någon jädra dörrnasare från den firman man har larm från och bankar på!

Normalt skulle man kanske bara rycka på axlarna, men nu när det varit en mängd inbrott i närområdet på sistone så tänker man till en gång extra.

Du hade "turen" att vara hemma iaf. En försäljare ringde mig i lördags runt fyra-tiden. På min mobiltelefon. Då satt jag på kyrkobänken under en vigsel :gnissla naturligtivs hade jag stängt av ljudet men ändå. Helger är FAN heliga, i dubbel bemärkelse.

Du gör rätt som blir vaksam. Du ska veta att det finns en hel del skumma personer som är verksamma i den branschen. För egen del går både telefon och dörrknackning bort när det gäller den här typen av tjänster. Är man intresserad av att installera ett larm tar man sonika kontakt med en larmfirma själv.

Sektor Alarm ringde på hos oss också, en söndagskväll i höstas nån gång. Efter att de presenterat sig så ville de boka in ett möte med oss för att diskutera vårt larmbehov, gärna så snabbt som möjligt. Det var nämligen som så, upplyste de oss om, att grannarna på gatan hade gått ihop och fått en väldigt bra deal på larmpaket från dem.

Tyckte detta lät lite märkligt då vi bor på en rätt liten väg halvvägs ut på landet, vi pratar en del med grannarna när man träffas och jag hade inte hört ett ord om detta innan. På frågan vilka grannar som hade gått med på den här dealen ville de inte svara mer specifikt än att det var 9 st hushåll "lite längre ner på gatan", något konkret erbjudande som vi kunde ta ställning till ville de heller inte visa utan ville istället prompt boka in ett möte där detta kunde diskuteras.

Visade sig efter kontakt med deras kundtjänst att det handlade om 9 st hushåll inom samma postnummerområde som beställt larm. Oseriöst är bara förnamnet. :dummer

Har Sector för att det följde med huset men skulle inte rekomendera det om man sätter in från scratch.

Dels för deras standardinstallation är väldigt sårbar då dom normalt sätter kombinerad knapp-och-larmenhet med fördröjd utlösning vid ytterdörr, bara att klippa telefonkabeln så kan det tjuta hur mycket det vill, men även ganska oförmånligt om man inte tar det minsta standardpaketet med en rörelsesensor och en dörrkontakt, ska man ha realistiskt men sensorer för normal villa blir det ganska dyrt. Och när du väl har skiten så får du betala "avinstallationsavgifter" om du säger upp abet, även om du har kompetens nog att skruva ner det själv. Och deras oseriösa marknadsföring har du redan varit inne på, dom har smugit omkring även här och försökt kränga larm när vi redan är deras kund.

Sen kan man även fundera på hur jävla lönt det är, var ute på promenad i skogen när jag fick ett larm som visade sig vara falsklarm, men det visade sig snabbt att jag kunde ta mig dit snabbare än de 15-20 minuter som deras "jour" bil kunde. Men visst är det skönt att inte huset står med kraschad ruta för länge om man är bortrest på vintern. Men det finns billigare system, speciellt i kombination med vissa försäkringsbolag och t.ex. villaägarna. Och definitivt bättre system.

Jag släpper aldrig in någon dörrnasare. Det är alldeles för enkelt att förfalska denna lilla plastbricka mm. Plastbrickan kan ju iof vara ärlig men personen som bär den har inbrott som hobby på sidan som sitt jobb som larmnasare.
Jag öppnar dörren, pratar med dom på trappen och dom får inte ens se in, skyller på aggresiv hund.
Aldrig att jag skulle köpa något från en telefon försäljare eller dörrknackare.

Nekar också alla dörr och telefonförsäljare. :fakta

På sistone har det varit en strid ström idrottsungdomar från när och fjärran som nasat skit.
Eller skit och sikt. Svindyrt thé, ledsna tulpaner och kokosbollar till förbannelse.

Frusna killar på 12-15 år. En kom från Gångsätraskolan på Lidingö. 2 mil bort.
-"Hur kom du hit?"
-"Företaget skjutsar runt oss."

Vi fortsatte utfrågningen, de skulle på något slags träningsläger
och han fick 10kr per såld thépåse. (á 50:- st.)

Han fick en selma i handen i stället.
Orka dricka thé. :fakta

Jävla stil.....eller så skulle man kanske
börja exploatera ungdomarna själv. :rolleyes:

Fast, förresten, näe för att:
barntillverkat.jpg

:rolleyes:
/e

har anammat en sund princip , jag köper ALDRIG något per telefon(försäljare) eller dörrknackare , tackar vänligt men bestämt nej ovavsett vad dom säljer

tillexempel
försäljaren :"Vad har du för typ av larm nu ?"
Jag : "Det har du inte med att göra,hej då"

enda infon dom fick ut av det var att jag var hemma ....

Jag har aldrig hajat varför så många skaffar larm. Har ni familjeguldet hemma i lådor? Grannen jobbar på nån larmfirma och frågade lite när vi flyttade in om vi var intresserade. Jag funderade en stund på vad vi har hemma som är stöldbegärligt och slog fast att nej, det finns inget som är värt några summor och inte går att ersätta. Gammal stereo, gammal TV, gammal DVD, gamla datorer, gammal hoj, gammal bil.

Skulle jag installera larm skulle ju tjuvarna börja tro att det fanns nåt att hämta...

Jag har aldrig hajat varför så många skaffar larm. Har ni familjeguldet hemma i lådor? Grannen jobbar på nån larmfirma och frågade lite när vi flyttade in om vi var intresserade. Jag funderade en stund på vad vi har hemma som är stöldbegärligt och slog fast att nej, det finns inget som är värt några summor och inte går att ersätta. Gammal stereo, gammal TV, gammal DVD, gamla datorer, gammal hoj, gammal bil.

Skulle jag installera larm skulle ju tjuvarna börja tro att det fanns nåt att hämta...

Vi hade larm i vårt hus när jag var liten och väldigt ofta var det frågan om falsklarm. Skrämde mer än det gjorde nytta så det var oftast inaktiverat. Jag kan förstå varför folk installerar larm, men jag tror personligen inte att det gör någon större nytta. Har man något av värde som tjuvar vill åt. T ex värdefull konst, antika möbler. Lär ett larm varken göra från eller till. Vi bor i ett alldeles för öppet samhälle. Ställ bilen på flygplatsen och det tar inte många minuter innan potentiella tjuvar vet vilken adress man bor på. Fritt fram och rensa hemmet och inget kan hindra dem. Om jag bodde i ett stort hus hade jag antagligen skaffat ett zonlarm som varnar om någon bryter sig in i hemmet. Skulle kunna ge en lite tid för mental förberedelse i händelse av ett oväntat besök.

Hatar säljare som ringer sent på helger! Brukar erbjuda mig att ringa upp dem på en tid som passar mig, kl halv 6 en vardagsmorgon. Ingen har nappat ännu. Angående larm så har vi en amstaff och en rhodesian ridgeback, en explosiv och en som är snabb på långdistans.... Lycka till:)

Hatar säljare som ringer sent på helger! Brukar erbjuda mig att ringa upp dem på en tid som passar mig, kl halv 6 en vardagsmorgon. Ingen har nappat ännu. Angående larm så har vi en amstaff och en rhodesian ridgeback, en explosiv och en som är snabb på långdistans.... Lycka till:)

Har du lärt hundarna att inte ta emot mat från någon annan än dig och tanten?

Hemlarm är ju en underbar idé, för de som säljer det... Har man en granne så räcker det gott, eller ett larm som skriker högt som fan med en siren på taket. Enda gången det är bra är när en ruta är knackad om inte är hemma på ett tag, annars så har man ju försäkring som täcker allt.

Grannen hade inbrott innan de skaffade larm eller om larmet var urkopplat men det var inget som började låta i alla fall...
De som tog sig in tömde ut kyl och frysinnehållet på golvet, rotade bland ALLA kläder, sket i sängarna, grisat i alla soffor... ja, de hade tydligen roat sig med att svina till det rejält i några timmar... blev till att köpa allt nytt och måla om i stort sett alla rum då diverse var kletat på väggarna (inkl blod).

Jag har larm och använder det väl. Testar nån gång ibland så det faktiskt går till larmcentralen och skyller på att jag öppnade fel dörr eller nåt.
Men grejen med larm är att ha någon som faktiskt kommer och åtgärdar det trasiga fönstret, lagar dörren, släcker branden... ett larm är aldrig för att fånga en inbrottstjuv.
Sen har vi hund också och jag skulle se larmet som betalt flera ggr om ifall det skulle börja brinna och brandkårn kom och fick ut hunden... eller helt enkelt att de ringer mig och säger att det brinner och jag hinner hem och får ut hunden innan kåken brunnit upp.
Grannar i all ära men vi har i alla fall försökt undvika alldeles för mycket insyn så att räkna med att de skulle se någon som rotar runt där hemma är bara att lura sig själv.

Jag här väl inte heller några förmögenheter hemma alla kapitalvaror är gamla osv.

Men jag har ändå Larm för att slippa att någon tar sig in och rotar runt.

Jag vet bara hur äcklig bilen kändes efter att den hade varit stulen, den känslan vill jag inte ha hemma.

Då har jag bara ett fungerande skalskydd så att dom blir avskräcka redan innan don har brutit sig in.

Inga falsklarm alls.

Jag här väl inte heller några förmögenheter hemma alla kapitalvaror är gamla osv.

Men jag har ändå Larm för att slippa att någon tar sig in och rotar runt.

Jag vet bara hur äcklig bilen kändes efter att den hade varit stulen, den känslan vill jag inte ha hemma.

Då har jag bara ett fungerande skalskydd så att dom blir avskräcka redan innan don har brutit sig in.

Inga falsklarm alls.

Förstår känslan. Kom hem till en kompis en gång efter att vi hade varit ute och ätit middag på restaurang. Lägenheten var fullkomligt våldtagen. Allt låg omkullvält. Nu hade han inget av direkt värde men det visste inte tjuvarna. De hade tagit sig in från innergården genom ett fönster ca 1,80 m upp från marknivån. Även om man inte har ett särskilt värdefullt hem blir det snabbt pengar om man ska ersätta allt på en gång.

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back