Dör vid visst varvtal

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Svårt att sätta en rubrik på detta problemet men skall förklara. Först och främst.

Suzuki GSXR 1000 -04 2600mil

Problemet jag har är följande: Man kan inte passera 5k rpm oavsett växel. Men bara ibland. Åkte hem från Dalarna för några veckor sedan och då hade den gått perfekt på vägen upp och halva ner. Sen efter ett tankstopp i Filipstad så gick den jättekonstigt.

Den började hacka (körde med mp3 så hörde den aldrig) så fort man kom i närheten av 5k rpm och sedan dog föll varvräknaren till 0 i 3-4 sek och sedan kom den igång igen och då kom den igen vid 4k rpm. Problemet uppkommer enbart vid 5k rpm. Inte vid 4,5k rpm och inte heller vid 6k rpm. Närmare 5k rpm kan jag inte komma för att ska jag passera så får man lägga sig vid 4,5k rpm och peta ner 2 växlar så den hoppar förbi varvtalet.

Helt omöjligt att gasa sig igenom för så fort man gasar på så stendör den och kommer igen efter några sek.

Hade ett liknande problem men då var det TPSen som var feljusterad och då var det inte så illa. Denna gången är den rätt. När detta inträffar dock så slocknar F1 lampan (den lyser pga ventilen till avgassystemet) och det står Check i displayen men denna slocknar så fort den kommer tillbaka och F1 lampan börjar lysa igen. Så detta går ju inte att kontrollera. :huvet

Var ute i Lördags med en polare och då gick den jättebra tills i slutet av åkturen som varade ca 3h då började den bete sig exakt likadant.


Vad kan vara fel? Börjar bli riktigt irriterad på detta nu.
 

Mlp68dk

All Suzuki riders need Viagra
Gick med
26 Oct 2006
Ort
Ekeby
Hoj
RSV4 Factory APRC
Har ni quick shifet på eler liknande, relæ bryter til tændingen?

Jag hatte samme problem med min CBR 600RR. jag hatte på et relæ til at bryta tændingen ved gear veksel (cutter stelforbindelsen ved tryk på horn kontakt), en vinter hatte jeg for at alt skulle se prof ut spændt relæet fast på et litet beslag och så var der viberationer i relæet, og jag kunne inte passere 7000rpm. Så snart jag låt relæet hænge frit så funkade perfect igen!!

Mvh MLP
 

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Ort
Handen
Hoj
07 Kawasaki z750
Har ni quick shifet på eler liknande, relæ bryter til tændingen?

Jag hatte samme problem med min CBR 600RR. jag hatte på et relæ til at bryta tændingen ved gear veksel (cutter stelforbindelsen ved tryk på horn kontakt), en vinter hatte jeg for at alt skulle se prof ut spændt relæet fast på et litet beslag och så var der viberationer i relæet, og jag kunne inte passere 7000rpm. Så snart jag låt relæet hænge frit så funkade perfect igen!!

Mvh MLP

Ingen quickshift på min! Men relä för att bryta tändningen har jag inte vad jag vet, jag har däremot tagit bort kåpor fram och tillbaka, kanske är något som hamnat i kläm...
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Har heller ingen quickshift.

Men har nu kanske "löst" problemet. Kan absolut inte säga varför det hela tiden hände vid 5k rpm tidigare.

Nu när jag var ute och provade, hade med mig sladd så jag kunde brygga kontakten. Denna gången dog den helt och stannade så jag kunde prova medans det stod check. Gav inget resultat. Men nu dog den mycket mera oregelbundet på alla möjliga varvtal. Märkte även att den dog när jag la i växel och stödet var uppe.

Misstänker nu glapp i stödkontakten eller något relä som har med stödet att göra.
 

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Ort
Handen
Hoj
07 Kawasaki z750
Jag vet inte. Hade liknande problem förut men justerade den. Och kollar man i displayen så uppför den sig som den skall när man bryggat kontakten. Skall undersöka stödet först får vi se.

Har just lämnat in min, får se vad det kan vara, återkommer när jag fått svar...om jag får det :va verkar vara ensam i Sverige med detta problem:glömdet
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Har just lämnat in min, får se vad det kan vara, återkommer när jag fått svar...om jag får det :va verkar vara ensam i Sverige med detta problem:glömdet
Skall verkligen bli intressant. Extremt konstigt problem tycker jag. Hoppas det löser sig smidigt. :tummenupp
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Har nu fastställt med 85% säkerhet fastställt vad problemet är.

Det har med stödet att göra. Det glappar väldigt mycket i sidled och när den idag dog igen helt tills man stod still höll jag in kopplingen, tryckte ner stödet och tryckte själv in kontakten till brytaren och då hörde jag det välbekanta surret under tanken. Antagligen låg den magiska gränsen för vibrationer i hojen vid 5k rpm och därför den hela tiden dog där.

Skall skruva loss stödet och kolla vad som hänt. Antingen har hålet i ramen vidgats eller så har skruven kanske slitits ner. Skall kolla på detta och åtgärda får vi se om det blir någon bättring.
 

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Ort
Handen
Hoj
07 Kawasaki z750
Har nu fastställt med 85% säkerhet fastställt vad problemet är.

Det har med stödet att göra. Det glappar väldigt mycket i sidled och när den idag dog igen helt tills man stod still höll jag in kopplingen, tryckte ner stödet och tryckte själv in kontakten till brytaren och då hörde jag det välbekanta surret under tanken. Antagligen låg den magiska gränsen för vibrationer i hojen vid 5k rpm och därför den hela tiden dog där.

Skall skruva loss stödet och kolla vad som hänt. Antingen har hålet i ramen vidgats eller så har skruven kanske slitits ner. Skall kolla på detta och åtgärda får vi se om det blir någon bättring.


Ska tipsa mekanikern om detta! Tack för uppföljningen =) Väntar med spänning på svaret!
 

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Ort
Handen
Hoj
07 Kawasaki z750
Fick svar att det verkar vara datorn, eller kabelstammen, inget är undersökt ännu, och stödet tipsade jag om, men kabelstammen har börjat rosta till en grön härlig sörja... kan vara datorn också som sagt, han tror inte på stödet eftersom min även dör på tomgång med stödet nedfällt, då ska inte givaren för stödet slå av....däremot om det bara är vid färd...då är stödet mer troligt! Men hoppas på taskig kabelstam, datorn är inte helt gratis!
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Fick svar att det verkar vara datorn, eller kabelstammen, inget är undersökt ännu, och stödet tipsade jag om, men kabelstammen har börjat rosta till en grön härlig sörja... kan vara datorn också som sagt, han tror inte på stödet eftersom min även dör på tomgång med stödet nedfällt, då ska inte givaren för stödet slå av....däremot om det bara är vid färd...då är stödet mer troligt! Men hoppas på taskig kabelstam, datorn är inte helt gratis!
Okej, hoppas att det bara var kabelstammen för dig.

Mitt har iaf löst sig. Det var stödet som var problemet. Provade att spänna fast stödet ordentligt och då gick den helt perfekt. Tack för alla tips.
 

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Ort
Handen
Hoj
07 Kawasaki z750
Okej, hoppas att det bara var kabelstammen för dig.

Mitt har iaf löst sig. Det var stödet som var problemet. Provade att spänna fast stödet ordentligt och då gick den helt perfekt. Tack för alla tips.

får se hur det blir, inget svar ännu från verkstad :(
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top