Dör vid kraftig bromsning

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Lånar en GSX 400 FWS för uppkörningen, och märkte idag när jag öva lite bromsning att den dog när man bromsakraftigt. För att prova så gjorde "gungade" ned hojen med full frambroms i stillastående också, samma resultat. Vad kan felet vara? (har kollat med ägaren, men lika undrande som jag). Hojen är varmkörd och choken är ur.

Ingen aning om varför. Säkert nått finurligt med förgasarna. Men ta och höj tomgången en smula så slipper du det.

FreddaAbborre skrev:
Lånar en GSX 400 FWS för uppkörningen, och märkte idag när jag öva lite bromsning att den dog när man bromsakraftigt. För att prova så gjorde "gungade" ned hojen med full frambroms i stillastående också, samma resultat. Vad kan felet vara? (har kollat med ägaren, men lika undrande som jag). Hojen är varmkörd och choken är ur.
Fulmeck är väl att höja tomgången lite.
Kan det vara låg flottörnivå som är felet?

Du han en ratt/skruv/nånting troligtvis på vänster sida av motorn. Nu hittar jag ingen med leta efter en slang med ett vred på. Eller nått form av justering som går hyffsat lätt att komma åt. Brukar finnas på vänster sida av motorn som sagt.

Last edited:
Min varvar upp lite när jag bromsar riktigt hårt, men det är inget som jag direkt lider av.

En kul grej jag hörde nånstans:
Jag tror det var engelsmännens stridsflyg under andra världskriget som hade förgasare. Dom hade problem med att motorerna tappade en massa effekt eller rent av dog om planet utsattes för många negativa G. Det var förgasarna som inte funkade så bra då, vilket tyskarna givetvis försökte dra nytta av genom att tvinga de engelska planen till såna manövrar.

Victor skrev:
Du han en ratt/skruv/nånting troligtvis på vänster sida av motorn. Ska se om det finns nån skiss att visa på...

Det saknas nåt sådant på motorn. Är en radfyra med två förgasare, och ser en "skruv" på vardera gasare, men borde inte tomgången vara "synkad" mellan dem och då att det är nåt annat = inte pilla där?!

Min GSX400F gjorde också så. Fick aldrig reda på varför, men jag lärde mej att gasa till några gånger under inbromsningar.

Det sitter kvar än idag :D

hej jag hade samma problem hojen tjuvdog ibland vid häftigare rörelser då var det glapp till tändningslåset tog ett tag innan jag fatta va de va :huvet

Min gjorde också så. Jävligt irriterande. :mad:
Maken hittade felet: hela förgasaren satt lös och släppte in en massa luft.
Nålarna behövde dessutom höjas ett hack.

FreddaAbborre skrev:

när en vakum förgasare får förmycket luft så händer samma sak när man släpper gasen... nu vet ju inte ja vad du har för någon förgasare men jag var med om ett sånt problem i helgen

RS "Alex" skrev:
när en vakum förgasare får förmycket luft så händer samma sak när man släpper gasen... nu vet ju inte ja vad du har för någon förgasare men jag var med om ett sånt problem i helgen

Hur kan man kolla/fixa det?

(hitta tomgångsjusteringen, satt på det jättefiffiga stället mellan förgasaren :kocko ...)

Hur ställer man flottör nivån? Läst att det kan vara problemet på vissa hojar...

FreddaAbborre skrev:
Hur ställer man flottör nivån? Läst att det kan vara problemet på vissa hojar...

Först får man montera av hela förgasarpaketet. Montera av flottörhuskåpan ställa förgasarpaketet på högkant. Luta så flottören precis stänger nålventilen men inte mer. Mäta avståndet mellan flottörens punkt längst bort mot kanten som flottörrhuskåpan skruvas mot. Bända försiktigt på metallblecket vid flottörupphängningen mäta igen osv. Sedan nästa förgasare osv. Räkna med någon till några timmar. Beroende på hur mycket man måste demontera för att få ut förgasarpaketet. Jag har ingen uppgift om flottöravstånd till den.

Säkert att chokereglaget funkar bra eller?
min hoj dör vid kraftig bromsning om choken är på..

Anders R skrev:
Först får man montera av hela förgasarpaketet. Montera av flottörhuskåpan ställa förgasarpaketet på högkant. Luta så flottören precis stänger nålventilen men inte mer. Mäta avståndet mellan flottörens punkt längst bort mot kanten som flottörrhuskåpan skruvas mot. Bända försiktigt på metallblecket vid flottörupphängningen mäta igen osv. Sedan nästa förgasare osv. Räkna med någon till några timmar. Beroende på hur mycket man måste demontera för att få ut förgasarpaketet. Jag har ingen uppgift om flottöravstånd till den.

Tack så mycket!

Va ute o pilla lite nyss och upptäckte att då bakhjulet höjs i förhållande till framhjulet så sänks varvtalet. Tex om hojen står på centralstödet så ligger tomgången ca 200-300 varv lägre än om den står på "plan" mark. Upptäkte även att hojen tvärdör om man gungar till med den så gaffeln trycks ihop. Även med 3-4k varv på motorn. Detta snarare bygger på den stora rad med frågetecken jag har, men någon här kanske får ? till ! med den infon.

Men kollade med vägverket och då va det lugnt för uppkörningen och bromsprovet med de problemen. Så nu kan jag åter gå till och vara toknervig för själva uppkörningen istället...

Finns det tömningsskruv i botten på förgasarna? Prova med att tömma dem och jämför hur mycket som rinner ur varje. Det borde vara ca 1/2 dl är det mycket mindre eller inte slutar rinna då är det nog flottörerna/nålventilen samt om mängden skiljer mycket. Gammal hoj kan ha ganska slitna grejer i förgasarna nålar munstycken mm.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D