Dör vid konstant fart

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Förr trodde jag att hojen dog när den blev varm, men så är inte fallet.
Utan den dör när jag håller konstant fart efter nån minut.
Däremot kan jag köra utan problem om jag gasar o bromsar mycket, inga problem att varva ur hojen.

När jag håller jämn gas så känner jag hur motorn tappar effekt och farten saktar in.. provgasar lite och den blir ryckig.. fortsätter o försöker gasa, då tappar den effekt snabbt & slutligen dör.
Efter att den dött väntar jag nån minut så startar den..

Det enda jag ändrat såvitt jag vet om är byte till kn filter då det gamla hade gjort sitt. Då undrar jag om jag kan tejpa för luffarturbon för att kanske kompensera? För att utesluta att det är det som är problemet.

Jo, när ja skulle starta den första gången för i år så läckte det härifrån, detta försvann dock då o-ringarna blivit fuktiga antar jag.

- Pumpen pumpar funkar som den skall, provat med 12 volts matning. Relät slår till.. Trycker jag på startknappen så känner jag hur pumpen får jobba.
- Bensinen är funky fresh. Även dränerat förgasarna.
- Bränslefilter bytt
- Stiften är bytte, trodde det var dem först.
- Förr satt en vakumslang till luftburken löst, då gick hojen inte alls i princip.
- Provblåst slangarna till tanken, dem så det inte blir vakum, var inga problem alls.

Någon som har något förslag?
 
tror nog hojjen får för mycket soppa....
och att den kvävs när du jobbar med gasen i desperata försök att få den att gå bra...sedan när du stannat så efter 1 minut eller så har du gjort dig av med soppa gaserna i kolvutrymmena o då vill den igång igen....dumförklara mig nu allihop men det e va jag tror händer...
 
JonaZ skrev:
2144296 tror nog hojjen får för mycket soppa....
och att den kvävs när du jobbar med gasen i desperata försök att få den att gå bra...sedan när du stannat så efter 1 minut eller så har du gjort dig av med soppa gaserna i kolvutrymmena o då vill den igång igen....dumförklara mig nu allihop men det e va jag tror händer...

jag glömde tilllägga att den går bättre om jag slänger på choken när den är påväg o ge sig.. :(
 
vet inte alls hur ditt system är uppbyggt, men om man bortser från det du har kontrollerat så skulle jag sagt bränsletillförslen. Men det har du kollat, Då terstår det hur mycket bränsle den får tillgång till, verkar som förlite i ditt fall

Vad är det för tändning på din hoj? Låter inte som kondensatorn eftersom du kan köra den om du varierar gasen. Då återstår det nästan bara bränsle tillförslen
 
Vad händer om du öppnar tanklocket när den stannat, är det vakuum undertryck i tanken då? Det låter som symptom på igensatt luftning av tanklocket.
 
Dirtfighter skrev:
2144575 hur ser stiften ut?

Sitter på jobbet nu, men stiften jag plockade ur var oranga & ljusa till färgen. Kan inte färger o sånt, men det kändes som om den gick väldigt torrt, snålt dvs?

lägger upp bild så fort ja kommer hem ~16.00

zilog skrev:
2144605 Vad händer om du öppnar tanklocket när den stannat, är det vakuum undertryck i tanken då? Det låter som symptom på igensatt luftning av tanklocket.

jag har ju blåst i slangarna med munnen, och det var inga problem..
Kan tilllägga att när ja blåste i vakum slangen slå fick jag upp ett tryck som snabbt blåste tillbaka luften :)

AdamGS500 skrev:
2144593 vet inte alls hur ditt system är uppbyggt, men om man bortser från det du har kontrollerat så skulle jag sagt bränsletillförslen. Men det har du kollat, Då terstår det hur mycket bränsle den får tillgång till, verkar som förlite i ditt fall

Vad är det för tändning på din hoj? Låter inte som kondensatorn eftersom du kan köra den om du varierar gasen. Då återstår det nästan bara bränsle tillförslen

Jag funderar också på detta, den har dött när jag hållt mig kontinuerligt på... säg 3-5.5k rpm? Har inte provat något annat, tänkte dock prova idag på högre varv, då kanske man kan få ett hum om det handlar om munstyckena som kanske är skitna eller om det är något.

Funkar det så? Beroende åp varvtal så är det ett visst munstycke som gäller?
 
Muggen skrev:
2144621 Sitter på jobbet nu, men stiften jag plockade ur var oranga & ljusa till färgen. Kan inte färger o sånt, men det kändes som om den gick väldigt torrt, snålt dvs?

lägger upp bild så fort ja kommer hem ~16.00



jag har ju blåst i slangarna med munnen, och det var inga problem..
Kan tilllägga att när ja blåste i vakum slangen slå fick jag upp ett tryck som snabbt blåste tillbaka luften :)

Nu kan det vara så att vi missuppfattar varandra, men vakuumslangen du snackar om - det är den till soppakranen va? Det enda den gör är att aktivera ett membran som öppnar soppaventilen - det har ingenting att göra med trycket i själva tanken.
 
Muggen skrev:
2144562 jag glömde tilllägga att den går bättre om jag slänger på choken när den är påväg o ge sig.. :(

Jag gissar på flottörinställningar eller om flottörnålen fastnat/igensatt. Eftersom den dör efter en stund och sedan startar gissar jag på att soppan som ligger i flottörhuset räcker för att den skall gå en minut eller två, när den stannar har soppan i huset tagit slut, efter en minut stillastående har huset hunnit fyllas och du kan köra igen. Haft samma problem på oräkneliga moppar och 125:or. Riv isär, gör rent, justera och/eller byt ut det som behövs.
 
zilog skrev:
2144639 Nu kan det vara så att vi missuppfattar varandra, men vakuumslangen du snackar om - det är den till soppakranen va? Det enda den gör är att aktivera ett membran som öppnar soppaventilen - det har ingenting att göra med trycket i själva tanken.

Vänta lite nu :) Jag soppakranen har ingen slang till sig. Den flödar fritt, eller så flödar den inte alls. Av/På med andra ord..
Vakumslangen jag tänker på, finns bara 3 till tanken, sitter inte i närheten av kranen.
 
Skräp i förgasarna...? Kommer ju förbi mer soppa om du öppnar choken.
 
Jag gissar också på flottörnålar som hakar sig men man vet ju inte. Oftast brukar det bli för mycket soppa när saker slits, här verkar det tvärtom.

Kan vara skit i förgasaren också iofs. Kanske du fått in sån där gegga i dem?

Du kan ju prova hälla i en flaska förgasarvätska och om det består så öppna och gör rent. Doppa i diesel eller ngt...

/a
 
Morgue skrev:
2144646 Jag gissar på flottörinställningar eller om flottörnålen fastnat/igensatt. Eftersom den dör efter en stund och sedan startar gissar jag på att soppan som ligger i flottörhuset räcker för att den skall gå en minut eller två, när den stannar har soppan i huset tagit slut, efter en minut stillastående har huset hunnit fyllas och du kan köra igen. Haft samma problem på oräkneliga moppar och 125:or. Riv isär, gör rent, justera och/eller byt ut det som behövs.

Jag är inte så het på motorer och så, men om det är som du säger. Så borde den väl inte gå bra om jag gasar o bromsar mycket?
Om det är stopp nånstans, så att flottörhusets soppa är det den har att gå på, så borde den väl bara tömmas snabbare om jag accelerar o bromsar väldigt argsint?
 
Muggen skrev:
2144649 Vänta lite nu :) Jag soppakranen har ingen slang till sig. Den flödar fritt, eller så flödar den inte alls. Av/På med andra ord..
Vakumslangen jag tänker på, finns bara 3 till tanken, sitter inte i närheten av kranen.

svara på hans fråga i stället

Lyfter du på locket här du pchujuu:D alltså är det vakum i tanken? vore det så har du ju problem med ventilationen till tanken som skulle göra att den inte får soppa som den ska.....
 
Mr Helmut skrev:
2144675 svara på hans fråga i stället

Lyfter du på locket här du pchujuu:D alltså är det vakum i tanken? vore det så har du ju problem med ventilationen till tanken som skulle göra att den inte får soppa som den ska.....

Hade gärna gjort det om jag provat, skall göra det så fort jag kan. Är hemma vid 16 igen.

aLcATRAZ skrev:
2144664 Jag gissar också på flottörnålar som hakar sig men man vet ju inte. Oftast brukar det bli för mycket soppa när saker slits, här verkar det tvärtom.

Kan vara skit i förgasaren också iofs. Kanske du fått in sån där gegga i dem?

Du kan ju prova hälla i en flaska förgasarvätska och om det består så öppna och gör rent. Doppa i diesel eller ngt...

/a

Du menar sådanthär? http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=823&iItemId=76189

jag känner lite så att jag inte kan få mer hjälp än jag redan fått innan jag rensat förgasarna och fått ett resultat därifrån.
 
Last edited:
jag har ett liknande problem på min r6 -01. När jag ligger på konstantgas så hackar den en hel det. Drar jag på så går den bra.

Någon som vet.

/Dawan
 
Muggen skrev:
2144668 Jag är inte så het på motorer och så, men om det är som du säger. Så borde den väl inte gå bra om jag gasar o bromsar mycket?
Om det är stopp nånstans, så att flottörhusets soppa är det den har att gå på, så borde den väl bara tömmas snabbare om jag accelerar o bromsar väldigt argsint?

Om det är flottörnål/munstycke som är kasst/igensatt och förgasarna är ok i övrigt går den som den skall så länge soppa finns kvar i huset. Mycket gas = kortare tid och tvärtom. Kan ju även vara så att beroende på vad som fastnat kan det vara olika bra flöde från dag till dag. Bromsen har inget med saken att göra. Jag röstar fortfarande på förgasaröversyn.
 
Morgue skrev:
2144714 Om det är flottörnål/munstycke som är kasst/igensatt och förgasarna är ok i övrigt går den som den skall så länge soppa finns kvar i huset. Mycket gas = kortare tid och tvärtom. Kan ju även vara så att beroende på vad som fastnat kan det vara olika bra flöde från dag till dag. Bromsen har inget med saken att göra. Jag röstar fortfarande på förgasaröversyn.

Hehe ok, litet missförstånd, vad jag mena med acc & bromsa var att jag variera hastigheten hela tiden.

Jag kanske är knäpp, men alltså jag kan köra utan problem om jag bara inte håller en jämn fart/varvtal när jag _kör_.
Japp, håller med dig att förgasarna måste ses över, skulle själv tippa på skit någonstans. En synkning gjorde för övrigt ingen skillnad.
 
Dawan skrev:
2144700 jag har ett liknande problem på min r6 -01. När jag ligger på konstantgas så hackar den en hel det. Drar jag på så går den bra.

Någon som vet.

/Dawan

Kommer inte ihåg när insprutningen kom på r6, men de tidigare (insprutningarna rent allmännt) brukar vara lite känsliga för "cruising", insprutningen kan liksom inte bestämma sig för om den skall strypa eller skicka in mer soppa. Uppgradering brukar kurera sådant beteende (har jag hört från de som kan bättre...). Om det inte är så att du redan har bytt till sportfilter och/eller slipon utan att justera in bränsle/luft efter de nya förutsättningarna. Eller så skiter du i cruisingen och ger fullt hela tiden :hihi
 
Morgue skrev:
2144727 Kommer inte ihåg när insprutningen kom på r6, men de tidigare (insprutningarna rent allmännt) brukar vara lite känsliga för "cruising", insprutningen kan liksom inte bestämma sig för om den skall strypa eller skicka in mer soppa. Uppgradering brukar kurera sådant beteende (har jag hört från de som kan bättre...). Om det inte är så att du redan har bytt till sportfilter och/eller slipon utan att justera in bränsle/luft efter de nya förutsättningarna. Eller så skiter du i cruisingen och ger fullt hela tiden :hihi

-03 kom insprut

Har också en -01a och den tourar jag mycket med :tuttar
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top