Dör vid gaspåslag. CBR900RR (mest-98)

Bromskloss

Ny medlem
Gick med
16 May 2005
Hoj
Grå o gammel RR
Har en CBR900RR fighter. Den startar lätt, går bra vid lugn körning och med fullt öppna spjäll. Problemet dyker upp då jag något hårdare och gör mer kraftfulla gasav- och -påslag . Jag kan komma in i en kurva, slå av gasen och när jag sedan skickar på igen blir det motorbroms istället för effekt. (mycket markant) Smyger jag med gasen är fenomenet mildare. Håller jag stumt får jag helt andra problem.

Kör jag med jämn gas, något över högsta fartgräns, kan jag uppleva att hojen går ojämnt.

Detta är gjort hittills;
1. Kollat att luftburk är tät. Verkar vara original pappfilter.
2. Det verkar inte bli undertryck i tanken.
3. Rengjort första uppsättningen förgasare.
4. Testat med ny uppsättning förgasare.
5. Testat med och utan TPS.
6. Inställningar och munstycken är enligt original. Trottelmembran hela.
Sitter ett okänt bult-on men det kan knappast påverka.

Funderingar... Det känns inte som om jag borde behöva byta munstycken. De är ju enligt original och ska ju funka... Kan det vara trottlarna som inte hänger med av någon anledning?

Jag är inte i panikstadie ännu så jag ser fram emot de vassaste förslagen först.

Last edited:
har nästan samma problem vid fullt pådrag går han bra fram till 8000rpm men bluddrar lite mellan 8-9500rpm sen kommer han igen men känns knappt att den bluddrar.

men har haft flera fajerblejds och alla har haft lite probmlem med fullt pådrag typ man måste jukksa med gasen för att få dom gå perfekt.

eller e det bara jag som inbillar mig....men inte att dom dör vid fullt gas pådrag:va

Lider av typ samma problem, dock är cykeln dynojetad, kn-filter å slipon. Fetade på pilotskruvarna lite, blev bättre. Funderar nu på att höja nålarna ett snäpp för snabbare respons?.

sitter båda insugsrören i luftburken? och isf är dom hel och i rätt längd?
är kablarna gömd framför insugsrören möjligtvis? kan säkert uppkomma konstiga saker iom sånt.

Går snålt origninal, och förmodligen ännu snålare som fighter med originalbestyckning. Höj nålarna mha små brickor och byt till större munstycken, en enklare justering än att byta en massa saker.

Går snålt origninal, och förmodligen ännu snålare som fighter med originalbestyckning. Höj nålarna mha små brickor och byt till större munstycken, en enklare justering än att byta en massa saker.

Hmm, ja jag ska testa detta. Hade du gått upp på både låg och högfart?

Hmm, ja jag ska testa detta. Hade du gått upp på både låg och högfart?
Huvudmunstycke (högfart) bytt enbart, minns inte riktigt om jag kom mig för att justera blandningsskruven nåt men ett halvt varv där kan behövas.

Stannade vid 1 bricka under nålen med moddad luftburk och K&N-filter. Fick inte riktigt bort den tveksamhet du lider av utan kunde gått upp till 2 brickor förmodligen, men det blev tillräckligt bra för att jag inte skulle vilja riva igen.

Last edited:
Huvudmunstycke (högfart) bytt enbart, minns inte riktigt om jag kom mig för att justera blandningsskruven nåt men ett halvt varv där kan behövas.

Stannade vid 1 bricka under nålen med moddad luftburk och K&N-filter. Fick inte riktigt bort den tveksamhet du lider av utan kunde gått upp till 2 brickor förmodligen, men det blev tillräckligt bra för att jag inte skulle vilja riva igen.

För att knyta ihop frågan ifall någon annan har samma problem....

Gick upp från 120 till 140 och det blev en markant skillnad.
Tack för hjälpen!

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...