Dör vid gas, Suzuki Bandit 1200

Robin88

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2012
Hoj
Suzuki Bandit 1200 03
Hej! Jag är lite ny på det här med MC så detta kan säkert vara hur enkelt som helst,
eller jättekrångligt, jag vet då inte!

Men jag köpte en Suzuki Bandit 1200 i våras och den har gått bra, tills nu..
Jag hade inte tid att åka något på ca 3 veckor, den stod ute under tiden.
Och när jag försökte få igång den så var det vääldigt trögt tyckte den, men efter
en stund så fick jag igång den med choken på, tomgången gick sedan bra.

Problemet är att den nu dör så fort jag försöker gasa. Även efter att den fått stå och
puttra i ca 40 minuter och är jättevarm.
I början på sommarn byttes tändstiften samt olja och filter. (Den är tankad upp till 75%)

För 3 veckor sedan, dvs sist jag åkte med den, så var det inget som krånglade, allt gick kanon!

Dock så känns det som att det kan ha något att göra med ett fel som varit lite till och från sen
jag köpte den: Ibland (dock rätt så sällan) så har den puttrat konstigt och inte alls gett full effekt
vid gaspådrag och lite högre varv-tal, kanske 3500+. Märkt detta mest på 2'an och 3'ans växel.
Något som verkar som att det släpper om man fortsätter gasa, har liksom kunnat gasa mig ifrån
problemet, lite som om den rensar ur något skit eller så.. Detta har inte inträffat alls ofta sen den
blev servad i början på sommarn dock, så det var mest innan.

Den har trim, bl a. ett annat avgasrör än originalet (som jag dock har kvar), och förmodligen lite annat med, men det har jag inte koll på.

Vad tror ni är felet? Känns ju inte som att det kan vara något jättekrångligt när det kom
efter bara 3 veckors stillastående bara sådär. Och vad ska jag göra?

TACKAR för hjälpsamma svar! :tummenupp

Ange gärna årsmodell så blir det enklare då det finns ca 3 generationer av bandit1200 med lite skillnader i motor och chassie. Brytpunkter ungefär 2000-2001, 2006-2007. Leta själv också i facket "mc-relaterade diskussioner" "modellspecifika diskussioner" bandit1200 tråden.

Jag tippar på att nålarna och nålsäten kan ha kläggat igen om hojen använts sporadiskt iom att det fungerar när du gasar mer. Rengör dem till att börja med.

Har den stått ute kan det sipprat ner regnvatten i tänstifts brunnarna.
Men visst låter det bensin relaterat, en flottör som fastnat i uppläge kanske.
De är ju inte jättekul att ta lös förgasar bryggan så du kan ju börja med att tömma ur soppan ur flottörhusen
och knacka med ett hårt mejselskapt på flottörskålarna och sen prova starta igen och se.

Man kan ju ha tur

Har du bytt luftfilter? Jag gjorde det och efter det så gick den som du beskriver.Det berodde på att jag slarvat lite,inte fått det tätt när jag skruvade på locket till filtret.Kan ju va så enkelt.....

Allt fungerar bra igen!
Jag hade tur och lyckades få den att gå fint igen på vägen till verkstan.
Testade att försöka gasa tills den började dö av, om och om igen. Men slutade precis innan den dog.
Och efter hand märkte jag att den gick att varva upp mer och mer, till slut hur mycket som helst.
Så nu går den kanon igen, och har gjort det sen dess i ca 2 veckor hittills utan några som helst problem.
Hoppas att det håller i sig!

Tack till er som svarat!

Verkar ju som nåt inte står helt rätt till ändå... Sprit löser upp avlagringar till viss del, hade de vart min hoj hade ja slagit i 2L e85 vid nästa tankning just för detta... Risken e att skit lossnar å sätter igen nåt munstycke/kanal så en riktig rengjöring måste göras...

Det gick bra kortvarigt, efter en dags körning så blev den dålig igen när tanken började bli tom,
dock inte helt tom för 1 stapel var det precis kvar i tanken. Då dog den, först samma med att den
dog av mer och mer när man försökte gasa, sen stendöd. Dock ingen fara sen när jag tankade upp den.
Har nu hällt i 0.25L Karborator-Sprit som ska ta bort kondensvatten, så vi får se om det gör susen :)
Än har den inte krånglat sen dess iallafall =)

Slå på reserven nästa gång du har lite soppa i om du inte hade gjort det....:va

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP